Οι απόψεις των παιδιών για το σώμα τους ξεκινούν να σχηματίζονται σε πολύ μικρή ηλικία. Έρευνες δείχνουν ότι ακόμα και παιδιά ηλικίας 3 ετών μπορεί να έχουν πρόβλημα με την εικόνα του σώματος τους.

Η εικόνα σώματος είναι ο τρόπος με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται και αισθάνεται το σώμα του, το μέγεθος, το σχήμα και την ελκυστικότητά του. Κακή εικόνα σώματος, σχετίζεται με χαμηλή αυτοεκτίμηση, ενώ διαταραγμένη εικόνα σώματος, δηλαδή εικόνα σώματος που απέχει από την πραγματικότητα, είναι συχνό φαινόμενο στις διατροφικές διαταραχές.

Εννοείται, ότι η εικόνα σώματος επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, ατομικούς, όπως είναι η προσωπικότητα, αλλά και κοινωνικούς, όπως για παράδειγμα οι συζητήσεις του περιβάλλοντος για κυτταρίτιδα/ λίπος/ πάχος, η μαμά που συνέχεια ζυγίζεται και τα πρότυπα της εποχής που επιβάλλουν ένα «ιδανικό» σώμα, υπερβολικά αδύνατο.

Εσείς ως γονείς, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει μια θετική εικόνα του σώματος, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα να νοσήσει από διατροφικές διαταραχές, αλλά και απλά για να νοιώθει όμορφα μέσα στο σώμα του.

Συζητήστε με το παιδί σας για το σώμα του.

Μέχρι την ενηλικίωση, το σώμα του παιδιού θα αλλάζει, και μαζί με αυτό θα αλλάζουν και τα συναισθήματα του. Κάθε παιδί ωριμάζει με διαφορετικό ρυθμό από τα υπόλοιπα, κάτι που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να αισθάνεται περίεργα ή ακόμα και άσχημα. Ειδικά τα κορίτσια, τα οποία φυσιολογικά έχουν περισσότερο λίπος από τα αγόρια, μπορεί να αγχωθούν κατά την ανάπτυξή τους, και να έχουν την τάση να ασχοληθούν πιο έντονα με το βάρος τους. Εξηγήστε στο παιδί λοιπόν ότι όσο μεγαλώνει, το σώμα του θα αλλάζει και αυτό είναι φυσιολογικό, ότι κάθε σώμα είναι διαφορετικό, ότι το σώμα του είναι υπεύθυνο για αμέτρητες λειτουργίες και για το πώς μπορεί να το φροντίζει.

Γίνετε παράδειγμα προς μίμηση:

Υιοθετήστε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.

Καταναλώνετε άφθονα φρούτα και λαχανικά, άπαχο κρέας και ψάρι, γαλακτοκομικά χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος και δημητριακά ολικής άλεσης. Αποφύγετε την καθημερινή κατανάλωση delivery, τηγανιτών και γλυκών, χωρίς όμως να τα αποκλείετε εντελώς από τη διατροφή σας. Μόνο εάν το τηρείτε οι ίδιοι, μπορείτε να έχετε την ίδια απαίτηση από το παιδί.

Αποφύγετε να κάνετε δίαιτες και να ζυγίζεστε μπροστά στο παιδί σας.

Οι δίαιτες ενέχουν αρκετούς κινδύνους για την υγεία, αφού μπορούν να προκαλέσουν αδυναμία, κούραση, πονοκεφάλους, έλλειψη θρεπτικών συστατικών, αλλά και να αυξήσουν την πιθανότητα να νοσήσουμε από διατροφική διαταραχή. Μιλήστε στο παιδί σας για αυτούς τους κινδύνους και αποθαρρύνετέ το από το να κάνει δίαιτα.

Σταματήστε να κρίνετε τα σώματα των άλλων

μπροστά στο παιδί σας και ζητήστε του να μην το κάνει και το ίδιο. Αντίστοιχα, μην κρίνετε το σώμα του παιδιού σας. Εστιάστε στα πιο σημαντικά πράγματα, όπως οι δεξιότητες και οι αξίες του.

Μάθετε το παιδί σας να γυμνάζεται.

Η φυσική δραστηριότητα βοηθά το παιδί να μάθει το σώμα του και να το αγαπήσει. Ακόμα και αν δεν πρόκειται για το πιο αθλητικό παιδί, υπάρχουν σπορ, τα οποία μπορεί να του ταιριάζουν και τελικά να περνάει καλά με τους φίλους του, χτίζοντας μια υγιή εικόνα σώματος. Φυσικά, εδώ έχετε πάλι σημαντικό ρόλο, αφού οφείλετε κι εσείς να είστε δραστήριοι για να πείσετε το παιδί να κάνει το ίδιο. Μια καλή ιδέα είναι η οικογενειακή έξοδος για άθληση, π.χ. για ποδήλατο, για μπάσκετ ή για κολύμπι.

Βάλτε όρια στο χρόνο μπροστά σε οθόνες.

Πέρα από το γεγονός ότι η ενασχόληση με την τηλεόραση, τον υπολογιστή, το κινητό και το tablet αυξάνει το ρίσκο για παιδική παχυσαρκία και μειώνει την απόδοση στο σχολείο, ευνοεί και την απόκτηση κακής εικόνας σώματος. Ως γονείς μπορείτε να εξηγήσετε στο παιδί για τα λάθος μηνύματα που περνάνε τα media σχετικά με τα πρότυπα ομορφιάς, και ταυτόχρονα για το βομβαρδισμό με διαφημίσεις πρόχειρου φαγητού. Αυτά τα δύο μηνύματα είναι αντικρουόμενα και μπορούν να μπερδέψουν το παιδί, αφού το παροτρύνουν ταυτόχρονα να τρώει junk food και να είναι αδύνατο.

Το μέλλον ανήκει στα παιδιά! Ας φροντίσουμε να τους δώσουμε τα εφόδια που χρειάζονται και να τα ενισχύσουμε με αυτοπεποίθηση, ώστε να γίνουν υγιείς, ευτυχισμένοι και αυτάρκεις ενήλικες.

Ολυμπία Βλασερού

Ολυμπία Βλασερού

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Ολυμπία Βλασερού. Με πτυχίο Διατροφής- Διαιτολογίας, από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Έχει εξειδικευτεί στην αντιμετώπιση των διατροφικών διαταραχών.

Διαβάστε περισσότερα