Η διατροφή του παιδιού μας είναι κάτι που μας απασχολεί ιδιαίτερα. Πολλές φορές του λέμε ότι ΠΡΕΠΕΙ να τρώει υγιεινά. Τις περισσότερες φορές δεν καταλαβαίνει γιατί να το κάνει αυτό! Είναι σημαντικό, να μην δίνουμε στο παιδί μας περισσότερες πληροφορίες από όσες μπορεί να καταλάβει και να μην μετατρέπουμε κάθε γεύμα σε βαρετή διάλεξη. Τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τους όρους “θερμίδες” και “θρεπτικά συστατικά”. Αντίθετα, είναι χρήσιμο να αντιληφθούν, το δικό τους όφελος μέσα από τις διατροφικές επιλογές που θα κάνουν. Γιατί μαμά πρέπει να τρώω υγιεινά;

Ας δούμε πώς μπορούμε να μιλήσουμε στο παιδί μας για την αξία της υγιεινής διατροφής.   

1. Η τροφή σου δίνει ενέργεια.

Όσο πιο θρεπτική είναι η τροφή σου τόσο περισσότερη ενέργεια έχεις. Γιατί χρειάζεσαι ενέργεια; Για να παίξεις, να τρέξεις, να γελάσεις! Σκέψου ότι το σώμα σου είναι ένα αυτοκίνητο και θέλει καύσιμα για να κινηθεί. Το καύσιμο που αγαπάει το σώμα σου είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, το ψάρι, τα όσπρια, το ελαιόλαδο και πολλά άλλα θρεπτικά τρόφιμα. Αντίθετα, το αυτοκίνητο-σώμα σου δεν συμπαθεί την πολύ ζάχαρη. Όταν τρώμε πολλά γλυκά, χαλάει ο κινητήρας του και δε μπορεί να σε πάει στον προορισμό σου.

2. Η σωστή διατροφή σε προστατεύει από τις ασθένειες. 

Πώς νιώθεις όταν αρρωσταίνεις; Σίγουρα όχι και πολύ καλά. Πονάει ο λαιμός, το κεφάλι ή η κοιλιά σου. Δεν μπορείς να παίξεις με τους φίλους σου ή να συμμετέχεις στην αγαπημένη σου αθλητική δραστηριότητα. Ξέρεις γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί κάποια μικρόβια μπήκαν στο σώμα σου. Τι μπορούμε να κάνουμε γι’ αυτό; Ποιον να φωνάξουμε να μας βοηθήσει; Τους φύλακες του οργανισμού μας φυσικά! Τι θα έλεγες σήμερα να φωνάξουμε τον Άκη Ακτινίδιο και τους φίλους του να διώξουν τα μικρόβια για να μη μας αρρωστήσουν;

3. Η ισορροπημένη διατροφή σε βοηθάει στο διάβασμα.

Έχω παρατηρήσει, πως τις μέρες που η κόρη μου δεν έχει φάει το σνακ της στο σχολείο ή δεν έχει πιει αρκετό νερό, είναι πολύ κουρασμένη. Μου περιγράφει ότι είχε μια δύσκολη μέρα και πονούσε το κεφάλι της.  Επιπλέον, είναι ιδιαίτερα γκρινιάρα μέχρι να φτάσουμε σπίτι, να φάει το μεσημεριανό της και να ενυδατωθεί. Μερικές φορές χρειάζεται να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν τις επιπτώσεις που έχει η έλλειψη θρεπτικής τροφής στο σώμα τους. «Είναι λογικό να ήσουν κουρασμένη σήμερα στο σχολείο και να μην μπορούσες να παρακολουθήσεις τη δασκάλα σου. Το φρούτο και το τοστ που είχες στην τσάντα σου θα σε βοηθούσαν να νιώσεις καλύτερα». 

4. Μιλάμε με χρώματα.

Τα παιδιά λατρεύουν τα χρώματα. Στα παιδιά 2-3 ετών μπορούμε να χωρίζουμε τις τροφές σε χρώματα και να φτιάξουμε ένα ουράνιο τόξο. Αντί να τα πιέζουμε συνεχώς να φάνε φρούτα και λαχανικά, μπορούμε να τα παροτρύνουμε να βάλουν χρώμα στο πιάτο τους. Στα παιδιά 4-5 ετών, αντί να τους πούμε να ότι «τα καρότα βοηθούν την όραση σου» μπορούμε να τους πούμε ότι «το πορτοκαλί σε βοηθάει να δεις στο σκοτάδι». Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να εισάγουμε τις έννοιες «βιταμίνες» και «ιχνοστοιχεία» οπότε να τους εξηγήσουμε το ΠΩΣ π.χ. τα καρότα βοηθούν την όραση τους. «Τα καρότα σε βοηθούν να βλέπεις στο σκοτάδι επειδή έχουν βιταμίνης Α».

5. Έλα να παίξουμε.

Επιλέξτε να περάσετε χρόνο με το παιδί σας κάνοντας δραστηριότητες που έχουν σχέση με την τροφή μας. Μπορείτε να διαβάσετε ένα παραμύθι σε σχέση με τη διατροφή, να μαγειρέψετε, να ασχοληθείτε με τον κήπο σας ή να πάτε μια βόλτα στο δάσος να μαζέψετε καρπούς. Ότι και να επιλέξετε, τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την τροφή τους, θα τη μυρίσουν, θα μπουν στη διαδικασία να την δοκιμάσουν και γιατί όχι και να την φάνε.

Τι είναι καλό να αποφεύγουμε

  1. Να χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως «καλή» και «κακή» τροφή

Όταν βάζουμε ταμπέλες στις τροφές, «καλή τροφή» ή «κακή τροφή», υπάρχει περίπτωση, να δημιουργήσουμε στα παιδιά συναισθήματα, που τους προκαλούν σύγχυση στη σχέση τους με την τροφή. Όταν τα παιδιά τρώνε κάποιο «κακό τρόφιμο», αυτό μπορεί να τους δημιουργήσει ενοχικά συναισθήματα ενώ παράλληλα απολαμβάνουν τη γεύση του. Αυτό που μπορούμε να πούμε, είναι ότι υπάρχουν τρόφιμα που τρώμε συχνότερα από τα άλλα. «Είναι εντάξει να φας ένα κομμάτι κέικ στα γενέθλια του φίλου σου». Θα πρέπει όμως το παιδί να καταλάβει ότι στο σπίτι μας δεν προφέρεται το κέικ καθημερινά ως πρωινό. Για πρωινό επιλεγούμε άλλα τρόφιμα που θα μας δώσουν περισσότερη ενέργεια στην ημέρα μας.

2. Να χρησιμοποιούμε την τροφή ως επιβράβευση

Για παράδειγμα, δεν λέμε «αν φας όλες σου τις φακές θα φας και γλυκό». Το γλυκό έχει τη δική του θέση στην διατροφή μας και δεν θα πρέπει να το υπερεκτιμούμε ή να το υποβιβάζουμε. Αντίθετα, μπορούμε να επιβραβεύσουμε τις διατροφικές επιλογές τους λέγοντας το εξής: «Τώρα που φάγαμε τη φρουτοσαλάτα με τους ξηρούς καρπούς μας, έχουμε περισσότερη ενέργεια και μπορούμε να παίξουμε μισή ώρα ακόμη με τη μπάλα σου».

3. Να μοιραζόμαστε με το παιδί τις δικιές μας ανησυχίες

Δεν μοιραζόμαστε με το παιδί τις δικιές μας ανησυχίες σε σχέση με το βάρος μας, την εμφάνισή μας ή την πρωτεϊνική δίαιτα που αποφασίσαμε να κάνουμε λίγο πριν το καλοκαίρι. Όταν το παιδί μας βλέπει να αγχωνόμαστε με το βάρος μας ή τους κοιλιακούς μας, παίρνει λάθος μηνύματα για τη διατροφή και το πώς συνδέεται αυτή με το σώμα μας. Ως γονείς, οφείλουμε με τις πράξεις μας και με τον τρόπο ζωής μας να αποτελούμε διατροφικό πρότυπο για τα παιδιά μας.

Εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής και δεν εστιάζουμε στο ιδανικό βάρος τους. Αν πετύχουν να υιοθετήσουν μια ισορροπημένη διατροφή, θα πετύχουν να έχουν και το ιδανικό βάρος και να είναι υγιείς.

Από την Ελεάννα Δαρμάνη, Playeat
info@playeat.gr