Βίντεο

Εισαγωγή

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να αποκτήσει θετική εικόνα σώματος; - Εισαγωγή

Επεισόδιο 1

Πώς είναι η σχέση μου με το σώμα μου;

Επεισόδιο 2

Τι είναι η εικόνα σώματος και για ποιο λόγο είναι σημαντική;

Επεισόδιο 3

Εφαρμόσιμοι τρόποι Θετικής Εικόνας Σώματος

Επεισόδιο 4

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να αποκτήσει θετική εικόνα σώματος; - Κλείσιμο

Ορισμός Εικόνας Σώματος

Με τον όρο «εικόνα σώματος» αναφερόμαστε στον τρόπο, με τον οποίο αντιλαμβάνεται ένα άτομο το σώμα του. Πιο συγκεκριμένα, αυτό περιλαμβάνει τις σκέψεις και κατ’ επέκταση τα συναισθήματα που νιώθει ένας άνθρωπος για το σώμα του και μέσα σε αυτό. Συνεπώς, η εικόνα σώματος ΔΕΝ έχει να κάνει με το πώς το σώμα δείχνει πραγματικά. Αλλά με τις σκέψεις και τα συναισθήματα που σχετίζονται με αυτό.

Για ποιους λόγους είναι τόσο σημαντική;

Η εικόνα σώματος καλλιεργείται ήδη από την παιδική ηλικία και μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα, ακριβώς επειδή σχετίζεται με την αυτοεκτίμηση ενός παιδιού.

Όταν ένα παιδί ή ένας έφηβος έχει αρνητική εικόνα σώματος

(δηλαδή, κάνει κατά κύριο λόγο αρνητικές σκέψεις για το σώμα του και αισθάνεται άσχημα για αυτό και μέσα σε αυτό), τότε έχει αυξημένες πιθανότητες να:

  • παρουσιάσει καταθλιπτική συμπτωματολογία, 
  • έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, 
  • αισθάνεται ντροπή για τον εαυτό του, 
  • τρώει στα κρυφά, 
  • κάνει υπερφαγικά επεισόδια, 
  • υιοθετήσει ανορθόδοξους τρόπους ρύθμισης του βάρος, όπως κάποια δίαιτα 
  • και συνεπώς, υπάρχει υψηλότερος κίνδυνος για διαταραγμένη πρόσληψη φαγητού ή ακόμη και ανάπτυξη διατροφικών διαταραχών (νευρική ανορεξία, βουλιμία, διαταραχή επεισοδιακής υπερφαγίας).

Από την άλλη, ένα παιδί ή έφηβος που έχει θετική εικόνα σώματος

(δηλαδή, κατά κύριο λόγο κάνει θετικές σκέψεις για το σώμα του και αισθάνεται άνετα μέσα σε αυτό) έχει περισσότερες πιθανότητες να:

  • έχει υψηλή αυτοεκτίμηση, 
  • υιοθετήσει ένα ισορροπημένο διατροφικό πρότυπο με κυρίαρχη τη θέση από θρεπτικές επιλογές τροφίμων-οι οποίες θα προκύπτουν ως φυσικό αποτέλεσμα του σεβασμού προς το σώμα και όχι σαν μια μορφή καταπίεσης ή «τιμωρίας» του σώματος, 
  • κάνει τακτική σωματική δραστηριότητα, μέσα από την οποία θα αντλεί ευχαρίστηση, 
  • φροντίζει το σώμα του,
  • κάνει επιλογές που δείχνουν σεβασμό προς τον εαυτό του συνολικά,
  • αναπτύσσει σχέσεις με άτομα που το σέβονται και του φέρονται όμορφα,
  • ασχολείται με όλα όσα το ευχαριστούν πραγματικά και να εξελίσσεται σε αυτά,
  • διεκδικεί όσα τον εκφράζουν 
  • και να έχει μία πιο αυθεντική ζωή, καθώς δε θα σπαταλά την πολύτιμη ενέργεια και τον χρόνο του για να σκέφτεται «πώς να αλλάξει το σώμα του».

Ο ρόλος των γονέων

Η εικόνα σώματος επηρεάζεται από αρκετές παραμέτρους, τις οποίες συχνά δεν μπορούμε να ελέγξουμε (όπως τα μηνύματα που προβάλλονται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Παρ’ όλ’ αυτά, η επίδραση των γονέων μπορεί να είναι καθοριστική ως προς την ανάπτυξη μιας θετικής εικόνας σώματος. Έτσι, ένα παιδί θα έχει τα κατάλληλα εφόδια από την οικογένειά του ως προστατευτική ασπίδα για να μπορέσει να διαχειριστεί κατάλληλα και με κριτική σκέψη όλα τα ερεθίσματα, στα οποία αναπόφευκτα θα εκτεθεί κάποια στιγμή. 

ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟΝΙΣΤΕΙ

Το να έχει κανείς θετική εικόνα σώματος, δε σημαίνει πως σκέφτεται συνεχώς ευχάριστα για το σώμα του και αισθάνεται πάντοτε όμορφα μέσα σε αυτό. Σημαίνει, όμως, πως ακόμη και τις στιγμές που αισθάνεται άβολα για το σώμα του, δεν παύει να το σέβεται και να αναγνωρίζει πως δε δείχνει τίποτα για την αξία που έχει ως άτομο συνολικά.

Καλλιέργεια Συμπόνοιας

Η κοινωνία στην οποία ζούμε ενισχύει με κάθε τρόπο τη δυσαρέσκεια για το σώμα. Είτε το θέλουμε είτε όχι, είμαστε συνεχώς εκτεθειμένοι σε μηνύματα που υπερτονίζουν το «αδύνατο σώμα». Ενώ παράλληλα προτρέπουν τον κόσμο να θυσιάσει τα πάντα για να το αποκτήσει (συμπεριλαμβάνοντας τη σωματική & ψυχική υγεία). Στην προσπάθειά σας να υποστηρίξετε το παιδί σας κατάλληλα, υπάρχει περίπτωση να κληθείτε να διαχειριστείτε και δικές σας πεποιθήσεις και συναισθήματα σχετικά με το σώμα σας, αλλά και τις απόψεις που έχετε γύρω από το αδύνατο σώμα συνολικά.

Γι’ αυτό, λοιπόν, δείξτε συμπόνοια στον εαυτό σας στο μονοπάτι αυτό. Να θυμάστε πως δεν είστε μόνοι σας και η διαδρομή θα σας ανταμείψει. Μπορεί το παιδί σας να σταθεί μία πολύτιμη ευκαιρία για να αρχίσετε να αισθάνεστε και εσείς περισσότερη ευγνωμοσύνη για το δικό σας σώμα. Κάτι που ίσως είχατε κι εσείς ανάγκη. Έτσι δεν είναι;

Σας εύχομαι καλή επιτυχία στην προσπάθειά σας,
Με υπομονή & αγάπη

Neves C.M. et al., BODY IMAGE IN CHILDHOOD: AN INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW, Rev Paul Pediatr. (2017)

Derrene J.L. et al., Body Image, Media, and Eating Disorders, Academic Psychiatry (2006)

Hart L.M. et al., What parents know and want to learn about healthy eating and body image in preschool children: a triangulated qualitative study with parents and Early Childhood Professionals, BMC Public Health (2015)

NEDA (National Eating Disorders Association)

Είναι τα πρώτα μας γενέθλια & γιορτάζουμε μαζί! Επιπλέον -35% έκπτωση στην ετήσια συνδρομή με τον κωδικό "Birthday"!
Κωνσταντίνα Κατσανά

Κωνσταντίνα Κατσανά

Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts την Κωνσταντίνα Κατσανά, Διαιτολόγο-Διατροφολόγο (M.Sc.) από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η Κωνσταντίνα είναι ενάντια στη Νοοτροπία της Δίαιτας και υποστηρίζει τον Διαισθητικό Τρόπο Διατροφής. Πιστεύει βαθιά στη σημασία ανάπτυξης μιας υγιούς σχέσης με το φαγητό, η οποία ιδανικά είναι καλό να διαμορφώνεται ήδη από την παιδική ηλικία. Μάθετε περισσότερα για την Κωνσταντίνα στην πλατφόρμα μας.

Διαβάστε περισσότερα