Μια από τις μεγαλύτερες αγωνίες που έχουν οι γονείς για τη συγκοίμηση είναι το πότε τελικά το παιδί μας θα πάει στο δικό του δωμάτιο, και αν τελικά θα φύγει ποτέ από το δικό μας δωμάτιο. Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές ακόμα και αν έχουμε μάθει το μωρό μας να κοιμάται μόνο του στο δικό του δωμάτιο, μεγαλώνοντας το παιδί παρατηρούμε ότι θέλει να έρχεται στο δικό μας δωμάτιο ή αυτό που συμβαίνει στην πράξη είναι ότι ο ένας γονιός τελικά μεταφέρεται στο δωμάτιο του παιδιού. Πώς όμως θα έχει μια ομαλή μετάβαση στο δικό του κρεβάτι;

Προσφέροντας στο παιδί μας τα πρώτα χρόνια την ασφάλεια και την άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες του τη νύχτα μπορούμε σιγά σιγά να το βοηθήσουμε να κάνει μια ομαλή μετάβαση στο δικό του κρεβάτι. Η αλήθεια είναι ότι αν το αφήσουμε να φύγει μόνο του, θα δούμε ότι συνήθως φεύγει από τα τρία έτη και μετά. Μπορούμε όμως να διασφαλίσουμε μια ομαλή μετάβαση στο δικό του κρεβάτι;

ομαλή μετάβαση στο κρεβάτι

6 τρόποι για ομαλή μετάβαση στο δικό του κρεβάτι

  1. Δημιουργήστε ένα ασφαλές περιβάλλον στο δικό του δωμάτιο. Τοποθετώντας ένα χαμηλό κρεβάτι ή στρώμα κάτω όπου το παιδί θα μπορεί να σηκωθεί μόνο του ή δεν θα είναι επικίνδυνο να πέσει και να χτυπήσει.
  2. Αφήστε το παιδί να συμμετέχει στη δημιουργία του δικού του δωματίου, διαλέγοντας μαζί κάποια πράγματα για τον δικό του χώρο.
  3. Δώστε χρόνο στη μετάβαση αυτή, σεβόμενοι τα συναισθήματα του παιδιού σας.
  4. Πολλές φορές η μετάβαση του παιδιού στο δικό του δωμάτιο γίνεται γιατί έρχεται ένα αδερφάκι. Προετοιμάστε τη μετάβαση αυτή λίγο νωρίτερα και σεβαστείτε το άγχος που μπορεί να προκληθεί από τον ερχομό του νέου μέλους. Ίσως να παρατηρήσετε ότι θέλει να έρχεται στο δικό σας δωμάτιο μετά τον ερχομό του νέου μέλους. Φροντίστε να αφιερώνετε χρόνο μόνοι σας με το μεγαλύτερο παιδί πριν τον ύπνο του, αν αυτό είναι εφικτό.
  5. Τα παιδιά μας δυσκολεύονται να μας αποχωριστούν και ο ύπνος είναι ένας αποχωρισμός για αυτό και πολλές φορές πριν τον ύπνο διψάνε και πεινάνε. Αυτό οφείλεται πολλές φορές στη δυσκολία τους να μας ‘αφήσουν’. Προσπαθήστε εάν μέσα στην ημέρα δεν είχατε ποιοτικό χρόνο μαζί του να είστε εκεί μαζί του πριν τη ρουτίνα του ύπνου.
  6. Αποφύγετε τη δική σας εξάντληση. Ένας από τους σημαντικότερους λόγους που μπορεί να υπάρχει δυσκολία στον ύπνο του μωρού μας, είναι όταν ο φροντιστής που θα κοιμίσει το μωρό του είναι εξαντλημένος ή έχει άγχος για να κοιμηθεί το μωρό γρήγορα. Αυτό το συναίσθημά μας τα μωρά το αντιλαμβάνονται και φυσικά, η δική μας αγωνία και κούραση δυσκολεύει και εμάς τους ίδιους να είμαστε εκεί για το μωρό μας και να το φροντίσουμε με ηρεμία.

Κι αν θες να ανακαλύψεις 18 τρόπους ακόμα, δες το παρακάτω Βίντεο και διάβασε το ομώνυμο eBook.

Πώς επηρεάζεται αυτή η ομαλή μετάβαση από τη δική μας ψυχολογία;

Η άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες του μωρού σας τη νύχτα, το άγγιγμα και η αγκαλιά προσφέρει ασφάλεια στο μωρό σας και δεν το κακομαθαίνει. Σίγουρα το πρώτο διάστημα δεν είναι πάντα εύκολο και για αυτό είναι σημαντικό να δίνουμε σημασία και στις δικές μας ανάγκες και στην αυτοφροντίδα μας.

Η δική μας ψυχική ηρεμία και η φροντίδα οικογενειακής ισορροπίας προσφέρει ένα ασφαλές περιβάλλον για το μωρό μας και σίγουρα ένα πιο ξεκούραστο περιβάλλον για εμάς τους ίδιους. Πολλές φορές οι καθημερινές αντιξοότητες δεν βοηθούν να ακολουθήσουμε όλα τα παραπάνω και δεν σημαίνει ότι χρειάζεται να είμαστε απόλυτοι. Δεν σημαίνει ότι αν μια μητέρα θηλάζει, το μωρό ή αργότερα το νήπιο δεν μπορεί να αποκοιμηθεί με κάποιον άλλον.

ομαλή μετάβαση στο κρεβάτι

Δίνουμε χώρο και χρόνο στον άλλο φροντιστή

Τα πλαίσια μπορούν να αλλάξουν και να προσαρμόζονται. Το σημαντικό είναι να δώσουμε χώρο και χρόνο και στον άλλο φροντιστή είτε αυτός είναι ο μπαμπάς ή γιαγιά, ο παππούς να βρει ένα δικό του τρόπο να κοιμίσει το μωρό. Πολλές φορές πιστεύουμε ότι το να κλάψει το μωρό μας στην αγκαλιά του φροντιστή είναι το ίδιο με το να κλαίει ένα μωρό μόνο του στο δωμάτιό του. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει. Φροντίζουμε τις συνθήκες και είμαστε ψύχραιμοι και δίνουμε χρόνο στον φροντιστή να αναπτύξει τη δική του ρουτίνα ύπνου με το μωρό ή το νήπιό μας.

ομαλή μετάβαση στο κρεβάτι

Σχέση ύπνου και θηλασμού

Αν μια μητέρα θηλάζει και το μωρό έχει μάθει να αποκοιμιέται στο στήθος ή κοιμάται μόνο με την πιπίλα μπορούμε και αυτό σιγά σιγά να το διαμορφώσουμε με ήπιες μεθόδους και να αποσυνδέσει τον ύπνο με τη θηλή ή την πιπίλα. Σε κάθε περίπτωση, το πιο σημαντικό είναι να είμαστε έτοιμοι εμείς να κάνουμε αυτή την αλλαγή και αν πραγματικά είμαστε εξαντλημένοι με τον νυχτερινό θηλασμό, μπορούμε να απευθυνθούμε σε έναν σύμβουλο θηλασμού (attachment focused) για να μας βοηθήσει στον νυχτερινό αποθηλασμό.

Αυτό το άρθρο αποτελεί απόσπασμα από το e-Book “Συγκοίμηση ή όχι;”

Γίνε μέλος στο Project Parenting και διάβασε το e-book και μάθε όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για τη συγκοίμηση!

Έλενα Κοντογιάννη

Έλενα Κοντογιάννη

Εκπαιδεύτρια Γονέων Attachment Parenting, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Έλενα Κοντογιάννη, είναι Σύμβουλος ψυχικής υγείας (Προσωποκεντρική) και σύμβουλος γονέων. Εργάζεται ιδιωτικά κάνοντας ατομικές συνεδρίες, ομάδες, συνεδρίες σε γονείς και σεμινάρια γονεϊκότητας. Στόχος της είναι να υποστηρίξει τους γονείς στο ταξίδι αυτό της γονεϊκότητας ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί ένας ασφαλής δεσμός μεταξύ γονέα και παιδιού.

Διαβάστε περισσότερα

• Η λύση στο πρόβλημα του ύπνου χωρίς δάκρυα-Elizabeth Pantley

• Τα μωρά είναι άνθρωποι της νύχτας-Κατερίνα Χρυσανθοπούλου

• Δεσμοί Καρδιάς -Barbara Nicholson, Lysa Parker