Πέρα από τα στοιχεία του παραδοσιακού πατρικού ρόλου που είδαμε στο 1ο Μέρος, η αντιμετώπιση της πατρότητας από την ίδια την κοινωνία μπορεί να δημιουργήσει σημαντικούς περιορισμούς στην προσπάθειά σου να είσαι ο μπαμπάς που θέλεις. Στη συνέχεια, θα βρεις κάποιες από τις κοινωνικές δυσκολίες τις οποίες μπορεί να αντιμετωπίσεις, και προτάσεις για το πώς θα μπορέσεις να τις ξεπεράσεις, ώστε να αρχίσουν να γίνονται περισσότερο ενεργοί οι μπαμπάδες. 

1ο εμπόδιο: Απουσία εργασιακών αδειών και ευελιξίας ωραρίων

Η προβλεπόμενη άδεια πατρότητας είναι ελάχιστη και οι υπάρχουσες αποκλίσεις στους μισθούς μεταξύ γυναικών και ανδρών κάνουν οποιαδήποτε επιπλέον άμισθη απουσία σου από την εργασία σου σχεδόν αδύνατη. Ίσως η μόνη επιλογή σου για να περάσεις χρόνο με το παιδί σου να είναι η χρήση των διακοπών σου, αν έχεις αυτή τη δυνατότητα, και πάλι σε μετρημένες περιστάσεις. Πέρα όμως από τις λίγες αυτές μέρες ή εβδομάδες, η προσπάθεια που απαιτείται για να συνδυάσεις την πατρότητα με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου είναι συχνά υπεράνθρωπη.

Οι ενεργοί μπαμπάδες χαρακτηρίζονται από ανοιχτή επικοινωνία

Εδώ η λύση απαιτεί δημιουργικότητα, προσαρμοστικότητα και καλή επικοινωνία με τη σύντροφό σου και το υποστηρικτικό σου πλαίσιο, ώστε να βρεις τον χώρο και τον τρόπο να είσαι κοντά στο παιδί σου λαμβάνοντας υπόψη τη δική σας πραγματικότητα. Αν επιστρέφεις πολύ αργά από τη δουλειά, ίσως θα μπορούσες να ζεις τις πρωινές ρουτίνες με το παιδί. Αν όταν έχεις ελεύθερο χρόνο το παιδί σου έχει εξωσχολικές δραστηριότητες, ίσως να μπορείτε να βρείτε μια δραστηριότητα στην οποία να συμμετέχεις κι εσύ ή να πηγαίνετε μαζί με το ποδήλατο, κλπ. 

2ο εμπόδιο: Περιορισμοί στη συνεπιμέλεια: Χωρισμένοι μπαμπάδες σημαίνει μη ενεργοί μπαμπάδες; 

Ως τώρα, η συνηθέστερη έκβαση ενός χωρισμού αφήνει στον πατέρα λιγότερο χρόνο με το παιδί του από ότι στην μητέρα, κυρίως όσο μικρότερο σε ηλικία είναι το παιδί. Αυτή η πραγματικότητα μπορεί να δημιουργήσει σημαντικό πλήγμα στη σχέση πατέρα-παιδιού, καθώς και να οδηγήσει στον περιορισμό της συμμετοχής του πατέρα στις μικρές ή μεγαλύτερες αποφάσεις για την καθημερινότητα του παιδιού. Η αίσθηση απόμακρυνσης από τη ζωή του παιδιού σου που ίσως νιώθεις ως χωρισμένος μπαμπάς, μπορεί να οδηγήσει σε εκρήξεις θυμού και εντάσεις με τη μαμά του παιδιού σου.

Παρόλο που αρχικά είναι δύσκολο, όσο πιο γρήγορα αναγνωρίσεις ότι η συνεργατική σχέση σου με τη μαμά του παιδιού σου είναι απαραίτητη για την ψυχική του ηρεμία και για την μεταξύ σας σχέση, τόσο πιο εύκολα θα βρίσκεις κοινό έδαφος και θα μπορείς να επιλέγεις να επιμείνεις σε λίγα και σημαντικά. Εξίσου σημαντικό είναι να αποδεχθείς ότι η νέα κατάσταση απαιτεί από σένα, στην αρχή τουλάχιστον, προσπάθεια και προσαρμοστικότητα.

Πώς μπορείς λοιπόν να είσαι ο μπαμπάς που θέλεις, ακόμα κι αν είστε χωρισμένοι;

Για να περάσει λοιπόν και η σχέση σου με το παιδί σου όσο πιο ομαλά γίνεται στην νέα της πραγματικότητα, προσπάθησε η επικοινωνία σου με την πρώην σύντροφό σου να μην βασίζεται στην αντιδραστικότητα. Πάρε το χρόνο σου, γράψε όσα θες να της πεις και μετά ξαναδιάβασέ τα έχοντας στο νου σου πόσο πληγώνει το παιδί σου η ρήξη με τη μητέρα του. Αναζήτησε επαγγελματική υποστήριξη και πάρε μέρος σε ομάδες μπαμπάδων που κι εκείνοι είναι σε διαδικασία προσαρμογής της πατρότητάς τους μετά από το χωρισμό.

3ο εμπόδιο: Απουσία υποστηρικτικού δικτύου για μπαμπάδες

Πιθανώς για όλους τους παραπάνω λόγους και ίσως και γιατί παραδοσιακά οι άνδρες μοιράζονται λιγότερο τους προβληματισμούς τους για την γονεϊκότητά τους σε σχέση με τις γυναίκες, οι μαμάδες βρίσκουν πιο εύκολα υποστήριξη μεταξύ τους. Έτσι, σπάνια δημιουργούνται ομάδες ή δραστηριότητες για μπαμπάδες, ώστε να έχετε την ευκαιρία να γνωρίσετε άλλες προσεγγίσεις στα προβλήματά σας και να βρείτε υποστήριξη και κατανόηση από άλλους μπαμπάδες σε παρόμοιες καταστάσεις. 

Δημιούργησε το δικό σου σύστημα υποστήριξης

Αναγνώρισε λοιπόν την ανάγκη σου για υποστήριξη και δώσε προτεραιότητα στο να έρθεις σε επαφή με άλλους μπαμπάδες, με ή χωρίς τα παιδιά σας. Αν δεν υπάρχει ήδη, ξεκίνα να δημιουργείς εσύ αυτό το δίκτυο που θα βοηθήσει όλους σας. Πάρε πρωτοβουλία για να βρεθείς στο πάρκο, να πιείς έναν καφέ, να πας για περπάτημα με άλλους μπαμπάδες. Ίσως σου ακούγεται άβολο ή ίσως ήδη σκέφτεσαι ότι δεν διαθέτεις τον αντίστοιχο χρόνο. Σκέψου όμως ότι ο χρόνος που παίρνεις για να νιώθεις εσύ καλύτερα ως άνθρωπος και ως γονιός είναι ένα τεράστιο δώρο και για τα παιδιά σου. 

Αν η η λίστα που διάβασες στα δύο μέρη αυτού του άρθρου να είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου των εμποδίων που αντιμετωπίζεις καθημερινά στον πατρικό σου ρόλο, ελπίζω να ένιωσες ότι τα προβλήματά σου είναι ορατά και αναγνωρίσιμα και ότι δεν είσαι μόνος σου στην προσπάθειά σου να είσαι ο μπαμπάς που ονειρεύεσαι να είσαι.

Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ

Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ

Οικογενειακή Σύμβουλος, Ψυχολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ, Ψυχολόγο Ψυχοπαιδαγωγική και Οικογενειακή Σύμβουλο, PhD και πιστοποιημένη εισηγήτρια σεμιναρίων διαχείρισης του στρες, με βάση τις αρχές της Ενσυνειδητότητας (Mindfulness-Βased Stress Reduction) και ανάπτυξης της επικοινωνίας και της κοινωνικοποίησης στα φυσικά περιβάλλοντα των παιδιών (Τhe Hanen Method). Η Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ είναι Ψυχολόγος & Οικογενειακή Σύμβουλος, PhD. Με κίνητρο την ανάγκη της να υποστηρίξεις τα παιδιά στην ανακάλυψη και την αποδοχή της πραγματικής τους φύσης, ξεκίνησε να μελετά τον εγκέφαλο, τις διεργασίες γνωστικής ανάπτυξης, τη σύνδεση νου-καρδιάς, τον γονεϊκό ρόλο και τις οικογενειακές δυναμικές. Aπό αυτήν τη σκοπιά, προσπαθεί να βρίσκεται δίπλα στον καθένα που επιθυμεί να ανακαλύψει τον πραγματικό εαυτό του και να αγκαλιάσει τη ζωή. Παράλληλα με την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και οικογένειες διδάσκει σε διαφορετικά προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα ψυχολογίας σε πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Κύπρου και παρέχει επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και επαγγελματίες πρώτης παιδικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο.

Διαβάστε περισσότερα