Άγχος αυτό το συναίσθημα που πρωταγωνιστεί στη ζωή των γονέων. Πώς θα καταφέρουμε όμως, να το διαχειριστούμε με τον σωστό τρόπο, ώστε να μην το μεταδώσουμε στο παιδί μας; Δύσκολο και απαιτητικό ερώτημα. Με την κατάλληλη μέθοδο όμως, όλα γίνονται παιχνιδάκι.

Παιδί που κλαίει
Πώς να μη μεταδώσω στο παιδί μου το άγχος;

Ζούμε μία ιδιαίτερα στρεσογόνα περίοδο.

Η εποχή που διανύουμε μας φέρνει όλους αντιμέτωπους με πρωτόγνωρες καταστάσεις και συναισθήματα. Μεγαλύτερος φόβος μας… το άγνωστο. Η καθημερινότητα όλων μας έχει αλλάξει. Το σπίτι μας είναι πια το κελί και εμείς θηρία στο κλουβί που μας εγκλώβισαν. Εκτός από εμάς όμως, έχουμε να διαχειριστούμε και τα παιδιά μας. Που η ζωή τους άλλαξε άρδην από τη μία στιγμή στην άλλη.

Η καθημερινότητα των παιδιών έχει αλλάξει.

Οι ερωτήσεις πολλές και συνεχόμενες.

Πότε θα τελειώσει όλο αυτά μαμά; Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία; Πότε θα ξαναδώ την γιαγιά και τον παππού;

Τόσα ερωτήματα κι εσύ ανήμπορος να απαντήσεις. Όχι γιατί δεν θες αλλά γιατί δεν ξέρεις. Γιατί κι εσύ θες να επιστρέψεις στην κανονικότητά σου. Γιατί κι εσύ θες πίσω  την προ covid-19 καθημερινότητά σου. Θες να είσαι πάλι ελεύθερος και εσύ και τα παιδιά σου.

Ωστόσο αυτή η επιστροφή είναι ακόμα άγνωστη για όλους. Καλούμαστε, λοιπόν να ανταπεξέλθουμε σε όλο αυτό, προσπαθώντας να βγούμε αλώβητοι τόσο εμείς όσο και τα παιδιά μας. Δυστυχώς το άγχος έχει καθοριστικό ρόλο στις ζωές όλων όχι μόνο στην δεδομένη χρονική περίοδο λόγω της πανδημίας αλλά γενικότερα εξαιτίας των γρήγορων ρυθμών που έχει η ζωή μας.

Παιδί φορά μάσκα για να πάει στο σχολείο.

Ας δούμε πως ορίζεται το άγχος και με ποιους τρόπους μπορούμε να το τιθασεύσουμε.

Άγχος ορίζεται η δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που εκδηλώνεται με συναισθήματα θυμού, απογοήτευσης και φόβου. Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική απάντηση του οργανισμού σε μία απειλητική ή απαιτητική κατάσταση. Ωστόσο αυτήν την αγχωτική αντίδραση μπορούμε να την τιθασεύσουμε  και κυρίως να μην μεταφέρουμε το άγχος μας στο παιδί.

Πώς μπορούμε να τιθασεύσουμε το άγχος μας;

Βήματα για να αποφύγουμε να αγχώσουμε το παιδί μας.

  • Γίνεται παράδειγμα προς μίμηση δείχνοντας στο παιδί πως μπορείτε να διαχειριστείτε το άγχος σας. Διατηρήστε μία ουδέτερη στάση μπροστά στο παιδί, την ώρα που βρίσκεστε σε πανικό.
  • Προσπαθήστε να ελέγχετε τις εκφράσεις του προσώπου σας, καθώς τα παιδιά μπορούν και διαβάζουν τα πάντα.
  • Δώστε προσοχή στις λέξεις που χρησιμοποιείτε, ενώ βιώνετε μία στρεσογόνα κατάσταση. Ειδικότερα επιχειρήστε να μειώσετε την ένταση του συναισθήματος το οποίο εκπέμπετε.
  • Εξηγήστε το άγχος σας. Δεν χρειάζεται να καταπιέζεται αυτό που νιώθετε, ούτε να νιώθετε τύψεις και ενοχές. Πέρα από γονέας είστε και άνθρωπος. Όπως όλοι οι άνθρωποι είναι λογικό να αγχωθείτε. Αν για παράδειγμα μέσα στη μέρα αγχωθήκατε γιατί σας πίεζε ο χρόνος και χάσατε την ψυχραιμία σας μπροστά στα παιδιά, όταν ηρεμήσετε μπορείτε να πείτε στο παιδί: «Θυμάσαι το πρωί που φώναζα γιατί καθυστερήσαμε να φύγουμε από το σπίτι;» Ήταν διότι αισθανόμουν άγχος, πως θα καθυστερήσουμε και ο τρόπος που το χειρίστηκα ήταν φωνάζοντας. Όμως υπάρχουν και άλλοι τρόποι να αντιδράσουμε και να χειριστούμε την πρωινή μας ρουτίνα, ώστε να μην αργούμε».
    Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε στο παιδί να καταλάβει πως το άγχος είναι κάτι φυσιολογικό που όλοι μπορούμε να το νιώσουμε. Επιπλέον του αφήνουμε περιθώριο να αισθανθεί και το ίδιο στρες αλλά και να μπορέσει να το διαχειριστεί.
  • Δημιουργήστε από κοινού με το παιδί ένα πλάνο. Εμπλέξτε το παιδί στη διαδικασία για το πώς μπορείτε να χειριστείτε καλύτερα κάθε κατάσταση. Συνεργαστείτε μεταξύ σας και βρείτε από κοινού λύσεις που θα σας βοηθήσουν να λειτουργείτε μεθοδικά. Υιοθετήστε ρουτίνες που θα προϊδεάζουν το παιδί για την επόμενη.
  • Ζητήστε βοήθεια όταν χρειάζεται. Όταν νιώσετε ανήμποροι να αντεπεξέλθετε σε μία κατάσταση ζητήστε την βοήθεια από κάποιον άλλον ενήλικο που εμπιστεύεστε. Αυτό θα σας δώσει τον απαραίτητο χρόνο που χρειάζεστε με τον εαυτό σας.
Τρόποι αντιμετώπισης άγχους και πανικού
Τρόποι αντιμετώπισης πανικού
  • Δημιουργείστε μία λίστα με τρόπους αντιμετώπισης του πανικού. Πάρτε βαθιές ανάσες. Απομονωθείτε για δέκα λεπτά. Περπατήστε. Κάντε ένα ζεστό μπάνιο.
  • Βρείτε την υποστήριξη που χρειάζεστε. Από κάποιον φίλο, γονέα, θεραπευτή. Ζητήστε βοήθεια όταν νιώσετε την ανάγκη. Έχετε εμπιστοσύνη στον εαυτό σας και στο γεγονός, πως το άγχος θα περάσει στην ώρα του.
Ζητήστε βοήθεια όταν νιώσετε την ανάγκη.

Να θυμάστε

πως όταν εντοπίσετε το πρόβλημα, έχετε διανύσει την μισή διαδρομή ως προς τη λύση του. Καλός γονέας είναι ο χαμογελαστός γονέας. Don’t worry.. be HAPPY!

Μαρία Δημητρίου

Μαρία Δημητρίου

Νηπιαγωγός

Η Δημητρίου Μαρία είναι απόφοιτος νηπιαγωγός του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η) του Πανεπιστημίου Πατρών. Η αγάπη της για τα παιδιά είναι τεράστια και το όνειρο της να γίνω νηπιαγωγός ξεκίνησε όταν ήμουν, μόλις 5 ετών. Στάθηκα πολύ τυχερή αφού είχα μία εξαίρετη νηπιαγωγό, η οποία με την αγάπη της και την στοργικότητα της με έκανε να θέλω μεγαλώνοντας να γίνω σαν κι εκείνη. Δεν παρέκλινα ποτέ από τον στόχο μου, απλώς τον επέκτεινα επιθυμώντας να γίνω μετέπειτα ειδική παιδαγωγός και έτσι, έφτασα να φοιτώ φέτος στο Πανεπιστήμιο Κύπρου στο τμήμα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Τα όνειρα μου δεν σταματούν εδώ, καθώς έχω σκοπό να συνεχίσω το ερευνητικό μου έργο κάνοντας διδακτορικό και δημιουργώντας κάποτε τον δικό μου χώρο για παιδιά. Εκεί όπου οι νεράιδες, οι μονόκεροι και τα ξωτικά θα είναι πέρα για πέρα αληθινά. Γιατί τα παιδιά μας δείχνουν τον δρόμο της αλήθειας και της ανιδιοτελής αγάπης.

Διαβάστε περισσότερα