Έγκλειστος στο σπίτι με το 2ο lockdown, με τα Χριστούγεννα και την αλλαγή του χρόνου να έρχεται αλλά με αμείωτο φόρτο εργασίας. Το NLP University Practitioner Certification έχει ήδη ξεκινήσει να διδάσκει και μέσω διαδικτύου, καθώς δεν είναι εύκολο να διατηρείται η ποιότητα στον τομέα και το επιστημονικό έργο κάποιου.

Μετά από μια κουβέντα που είχα με τον Robbie Steinhouse από το NLP University στην Santa Cruz της California, Master NLP Trainer & ιδρυτής του NLP School στο Λονδίνο, σχετικά με τα έντονα συναισθήματα και το πώς ένας άνθρωπος αντιδρά απέναντι σε άλλους, στον εαυτό του και στα συναισθήματα και, κάπως έτσι, σκέφτηκα να μοιραστώ μερικές σκέψεις και πρακτικές.

Μέσα μας

Όταν η αδρεναλίνη αυξάνεται στο αίμα μας, είτε ερχόμαστε αντιμέτωποι με δύσκολες καταστάσεις είτε μαθαίνουμε ιδιαίτερα νέα, το αίμα τρέχει στο λιμβικό σύστημα και τον νεοφλοιό (τμήμα του εγκεφάλου που προσεφέρει στον άνθρωπο το διανοητικό πλεονέκτημα) και ενεργοποιεί έναν αρχετυπικό μηχανισμό Fight or Flight δηλαδή το ίδιο το σύστημα θα αποφασίσει την αντίδρασή σου: αν θα μείνεις να παλέψεις ή θα φύγεις να αποφύγεις τη σύγκρουση. Ας το δούμε και αναλυτικότερα.

Αντιδράσεις στο φόβο και στο ξαφνικό

Είμαι σίγουρός ότι έχει συμβεί και σε εσάς. Να είστε έτοιμοι να περάσετε έναν δρόμο και με το που αφήνετε το πεζοδρόμιο κάτι μέσα σας, σας κάνει να τρέξετε γρήγορα απέναντι ή να μαζευτείτε πίσω. Και μετά να διαπιστώνετε ότι κάποιο αυτοκίνητο ερχόταν το οποίο δεν είχατε δει και ίσως να σας χτύπαγε αν συνερίζατε με τον ίδιο ρυθμό. Ο μηχανισμός Fight or Flight αποφάσισε ή περνάς ή μένεις πίσω, ή πολεμάς (Fight) ή φεύγεις (Flight).

Υπάρχουν και άλλες δύο αντιδράσεις απέναντι στο φόβο, ίδιες αλλά διαφορετικές:

  1. Υποταγή: Εκεί, στη θέα αυτού που μας φοβίζει, δεν τρέχουμε μακριά αλλά ούτε και ετοιμαζόμαστε για μάχη, απλά θα δηλώσουμε υποταγή. Όπως ένα ζώο, που δεν ξέρει τι πρέπει να κάνει οπότε αναβάλει την όποια αντίδρασή του.
  2. Πάγωμα: Ομοίως και εκεί, δεν τρέχουμε μακριά αλλά ούτε και ετοιμαζόμαστε για μάχη,  ούτε όμως μπορούμε και να αποφασίσουμε την αδράνειά μας … απλά παγώνουμε.

Όπως αντιλαμβάνεστε ο χρόνος για να αντιληφθούμε, να αξιολογήσουμε ώστε να αποφασίσουμε είναι σημαντικός.

Τα 7 στάδια για να αποφασίσουμε

Μιλήσαμε για τα επτά στάδια «μεταμόρφωσης» συναισθημάτων μας. Ξεκινάμε πάντα από το να αναγνωρίσουμε την κατάσταση που βρισκόμαστε, να πάρουμε μια μικρή απόσταση από την κατάσταση, να πάρουμε μια ανάσα, να αποκτήσουμε μια μικρή ή μεγάλη νέα εικόνα, να ανακτήσουμε την ψυχραιμία, με στόχο τη διαρκή αλλαγή.

Διαδικασία Διαχείρισης

Ας δούμε λοιπόν, μια σειρά βημάτων που μπορούμε να κάνουμε που στοχεύει ώστε να διαχειριζόμαστε ευκολότερα τα συναισθήματά μας:

  1. Αναγνώριση – Το πρώτο βήμα, και ίσως το πιο δύσκολο και πιο σημαντικό από όλα τα βήματα, είναι η αναγνώριση της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε. Πολλές φορές και εγώ αναγνωρίζω τη δύσκολή κατάσταση στην οποία βρίσκομαι, όταν είναι ήδη αργά ή το γεγονός που θέλω ή και πρέπει να διαχειριστώ έχει ήδη τελειώσει.
  2. Αποδοχή – Το να αποδεχόμαστε ή όχι αυτά που νιώθουμε, δεν είναι απαραίτητα καλό ή κακό. Αλλά το γεγονός ότι όλοι έχουμε συναισθήματα είναι κάτι που δε μπορούμε να αμφισβητήσουμε. Απλή αλλά όχι απλοϊκή η παραίνεση προς όλους μας να είμαστε ανοιχτοί σε αυτά που νιώθουμε, και κάποιοι δεν το κάνουμε ίσως, ποτέ όμως δεν είναι αργά για να ξεκινήσουμε. Κλισέ αλλά δουλεύει και ισχύει…
  3. Αναμονή – «Πάρε μια ανάσα» έλεγε η γιαγιά μου. Μια μικρή αναμονή με αυτό που νιώθουμε εκείνη τη στιγμή επιτρέπει στο σύστημά μας να καταλαγιάσει και να ρίξει λίγο τους ρυθμούς του.
  4. Κατανόηση – Ποια είναι η θετική πρόθεση αυτού του συναισθήματος; Καθώς τα συναισθήματα είναι «μυστικοσύμβουλοί μας, καθώς κι ένας από τους τρόπους άρρηκτης επικοινωνίας του μυαλού με το σώμα. Ποιο είναι το μήνυμα που αυτό θέλει να μεταφέρει;
  5. Αλλαγή – Έχοντας αντιληφθεί το συναίσθημα και το μήνυμα το οποίο μεταφέρει, μας ανοίγει μια μικρή σχισμή για να μπορέσουμε να θυμηθούμε παρόμοιες καταστάσεις που είχαμε διαχειριστεί με επιτυχία. Έτσι «σπάμε τον τσαμπουκά» του συναισθήματος. Δηλαδή, ενώ είμαστε μπροστά σε έναν άνθρωπο που είναι εκτός εαυτού και κανονικά δε θα μπορούμε να διαχειριστούμε την κατάσταση, εμείς, ανακαλώντας μια άλλη κατάσταση όπου τα είχαμε καταφέρει, η επίδραση και η βαρύτητα του συναισθήματος αδυνατεί και αλλάζει το αποτέλεσμα.
  6. Μεταμόρφωση – Αλλάζοντας λοιπόν την επίδραση που έχει αυτό το συνοδό συναίσθημα της κατάστασης, αρχίζουμε να εστιάζουμε και στο μήνυμα που αυτό μεταφέρει, πράγμα που μας οδηγεί σε μεγαλύτερη ή και καλύτερη αντιληπτικότητα της κατάστασης.
  7. Ολοκλήρωση – έτσι λοιπόν μπορούμε με οδηγό το συναίσθημα να βάλουμε στο «παιχνίδι» και την εκλογίκευση της κατάστασης, να μπορέσουμε να την αξιολογήσουμε και έχοντας οδηγό τη λογική και σύμβουλο το συναίσθημα να διαχειριστούμε την κατάσταση καλύτερα, εμπράκτως.

Η σπουδαιότητα

Ναι, ίσως όλα αυτά τα βήματα να φαίνονται πολλά, σε άλλους κουραστικά ίσως και σε πολλούς ακατόρθωτα. Παρόλα ταύτα, είναι πολλές οι φορές που έχουμε μετανιώσει όταν δράσαμε παρορμητικά και χωρίς να το σκεφτούμε και εκεί κάπου μπορούμε να αρχίζουμε να βλέπουμε μια διαφορετική προσέγγιση.

Το όφελος

Το απότοκο όφελος λοιπόν, αυτής της διαδικασίας είναι η διαχείριση μίας κατάστασης με την λογική και όχι μόνο με την παρόρμιση.

Πιθανόν, πολλοί να ισχυριστούν ότι δεν πρέπει να καταπιεζόμαστε και να λέμε αυτό που νιώθουμε και, θα συμφωνήσω, αλλά υπάρχουν καταστάσεις όπου θα χρειαστούμε ευελιξία. Να επιλέξουμε πως ίσως χάσουμε μια μάχη για να κερδίσουμε έναν πόλεμο.

Κρατώντας την ψυχραιμία μας

Η ανάπτυξη της ικανότητάς μου να μπορώ να διατηρώ τη ψυχραιμία μου είναι ένα πράγμα που το έμαθα μέσα από την ενασχόληση μου με το NLP. “Είσαι πολύ cool” μου λέει ο ανιψιός μου και χαμογελάω κάθε φορά.

Αν και σίγουρα με έχει βοηθήσει στις διαπροσωπικές μου σχέσεις και στο πώς να είμαι προσαρμοστικός για να μπορώ να διαχειρίζομαι καταστάσεις. Το μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημα που μου έδωσε είναι να είμαι σε θέση να διαχειρίζομαι τον εαυτό μου (inner game) ώστε να μπορώ να διαχειρίζομαι και τον κόσμο / καταστάσεις που ζω (outer game).

Γιάννης Αθανασόπουλος

Γιάννης Αθανασόπουλος

ΜΒΑ | Global NLP Trainer

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας τον Γιάννη Αθανασόπουλο, που από Μηχανολόγος Ναυπηγός και από το βάθρο του Corporate μεταπήδησε στην συμβουλευτική και εκπαίδευση των ανθρώπων. «Ιδανικά θα ήθελα έναν κόσμο που να αποδεχόμαστε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Πάντα να προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο σήμερα» μας λέει. Είναι μεγάλη μας χαρά που τον έχουμε στην ομάδα μας και θα μοιραστεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες του μαζί μας! Στον ελεύθερό τoυ χρόνο βοηθάει στο animation φεστιβάλ Animasyros ως υπεύθυνος εθελοντών.

Διαβάστε περισσότερα
nlpgreece®

Σε συνεργασία με:

nlpgreece®

Καλωσορίζουμε με πολλή χαρά τους πρωτοπόρους στην επιστημονική εφαρμογή & εκπαίδευση του συστήματος NLP από το 1998 στην Ελλάδα και τη Κύπρο. Με στόχο τους να δώσουν σε όλους τους ανθρώπους τις τεχνικές του συστήματος, ώστε να κάνουν τις τομές που στοχεύουν. Μπαίνουν στην ομάδα μας για να προσφέρουν εξειδικευμένες δράσεις για την οικογένεια, το παιδί και τον γονέα σε κάθε ρόλο του (μέσα και έξω από το σπίτι).

Διαβάστε περισσότερα