Πολλοί γονείς που έχουν παρακολουθήσει ομάδες μαζί μου με ρωτούν «Και τώρα τι;».

Ας κάνουμε μια απόπειρα προσέγγισης αυτών των εύθραυστων ισορροπιών.

Τι να πω στα παιδιά;

Παιδί: Ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο/ηλικία και την ιδιοσυγκρασία του κάθε παιδιού, παραμένω ψύχραιμος και καθησυχαστικός, προσφέρω προσωπικά πληροφορίες ανάλογες με την αντιληπτική ικανότητα του παιδιού (όχι μέσω τηλεόρασης ή κάθε μορφής media) και με ειλικρίνεια διευκρινίζω ότι αυτή η συνθήκη περιορισμού δεν είναι χειμερινές διακοπές χωρίς σχολείο, αλλά αναγκαίο μέτρο για συγκεκριμένο λόγο. Παραμένω διαθέσιμος για περαιτέρω ερωτήσεις και κουβέντα. Φροντίζω επίσης προσδοκίες ή φόβους, επισημαίνοντας ότι ναι μεν το έχουμε ξαναπεράσει, αλλά αυτή τη φορά μπορεί τα πράγματα να είναι κάπως διαφορετικά. Όχι απαραίτητα καλύτερα ή χειρότερα, απλά διαφορετικά.

Γονιός: Εάν εγώ δεν έχω βρει τη δική μου προσωπική τοποθέτηση, δεν ξέρω κι εγώ τι γίνεται ή είμαι υπερβολικά αγχωμένος, αφήνω αυτό το έργο ενημέρωσης σε κάποιον άλλο, πιο ψύχραιμο. Όπως και να ‘χει, φροντίζω για την ενημέρωση και την πρακτική τήρηση των απαραίτητων προσωπικών κανόνων υγιεινής.

Τι να κάνω με τα παιδιά στο σπίτι;

Παιδί: Τα παιδιά είχαν ένα συγκεκριμένο ημερήσιο/εβδομαδιαίο πρόγραμμα, το οποίο αυτή τη στιγμή διαταράσσεται και πάλι για λόγους ανωτέρας βίας. Ο αποσυντονισμός είναι εν μέρει αναπόφευκτος, ωστόσο η ανάγκη για πλαίσιο και συγκεκριμένα όρια που δημιουργούν ασφάλεια, παραμένει. Οι τηλεδιασκέψεις και η διαδικτυακή παροχή των εξωσχολικών είναι η άγκυρά τους και σας.

Γονιός: Ίσως χρειάζομαι λίγο χρόνο για να μεταβολίσω και να αποδεχθώ ότι αυτή η περίοδος δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να εστιάσω στην απόλυτη τακτοποίηση του σπιτιού. Ίσως το περιβάλλον χρειάζεται τροποποιητικές προσθαφαιρέσεις και εγώ χρειάζομαι να διαπραγματευτώ με τον εαυτό μου ποιες «μάχες» έχω τα κουράγια να δώσω. Θα δουν παραπάνω οθόνη. Ας αφήσω και κάτι να πέσει κάτω. Θα χρειαστεί να δημιουργήσω από κοινού με το παιδί μια «νέα» ημερήσια διάταξη που θα του προσφέρει μια αίσθηση κανονικότητας, δυνατότητα για κίνηση, ερεθίσματα και φυσικά χαλάρωση. Με άλλα λόγια, χρειάζομαι νέες λύσεις για την ικανοποίηση πάγιων αναγκών – το ίντερνετ βρίθει από ιδέες ως προς αυτό.

Όμως ΠΡΟΣΟΧΗ: επειδή έμεινα στο σπίτι δεν σημαίνει ότι οφείλω να είμαι διαθέσιμος 100% και 24/7. Εξακολουθώ να χρειάζομαι χρόνο για μένα, ανάσες. Αυτό μπορώ να το εκφράσω και να το διεκδικήσω -ή εάν δυσκολεύομαι μ’ αυτό – να το δημιουργήσω μόνος μου. Είναι ΟΚ π.χ. να καθαρίζω το μπάνιο 30’ αντί για 10’ που πραγματικά χρειάζεται σύμφωνα με τις οδηγίες των αρμοδίων, εάν αυτό είναι το μόνο μέρος που μπορώ να υπάρξω για λίγο με τον εαυτό μου α π ε ν ο χ ο π ο ι η μ έ ν α. Να μην ξεχνάω ότι είναι ΟΚ το παιδί μου να βαρεθεί, είναι κομμάτι της διαδικασίας, δεν χρειάζεται να το αποφύγω αλλά να προσπαθήσω να το συνοδεύσω αναγνωρίζοντας και μένοντας Μαζί Με αυτό #φοκουζιανά και όσο μπορώ.

Για όσους έχουν παρακολουθήσει μαζί μου τα σεμινάρια του #ΑποτελεσματικούΓονέαGordon:

Αξιοποιήστε τις δεξιότητες Ενεργητικής Ακρόασης για το άγχος των παιδιών, τοποθετηθείτε με Μήνυμα-Εγώ όταν μια καινούρια ευφάνταστη ιδέα απασχόλησης δεν είναι ΟΚ για σας, αναθεωρήστε λιγάκι με την Άσκηση Αυτογνωσίας τις αξίες σας περί τακτοποίησης κ.λπ., τροποποιήστε κατάλληλα το περιβάλλον και πάση θυσία χρησιμοποιήστε τη Μέθοδο ΙΙΙ για να δημιουργήσετε μαζί με το παιδί τη νέα σας ‘καθημερινότητα’. Να θυμάστε πάντα το βήμα 6, ορίστε εξ’ αρχής τη στιγμή επαναδιαπραγμάτευσης! Ίσως μέχρι να βρείτε το σύστημα που λειτουργεί, μπορείτε να φτιάχνετε ένα πρόγραμμα κάθε βράδυ για την επόμενη μέρα, το βράδυ της οποίας μπορείτε να συζητήσετε πώς πήγε όλο αυτό και τι αλλαγές χρειάζεται ο καθένας…

Για όσους έχουν παρακολουθήσει μαζί μου τα σεμινάρια του #ΚύκλουTηςΑσφάλειας:

Προσοχή στη Μουσική του Καρχαρία σας, στον δικό σας φόβο που θα σας πετάξει εκτός Κύκλου. Διαχειριστείτε πρώτα αυτό που συμβαίνει σε εσάς, για να μπορείτε να παραμείνετε τα Χέρια του παιδιού σας. Ίσως οι ανάγκες Εξερεύνησης αυτές τις μέρες σας βγάλουν εκτός ορίων, τοποθετηθείτε. Ίσως οι ανάγκες των παιδιών να Γεμίσουν το Ποτηράκι τους ενταθούν λόγω της κατάστασης, μοιραστείτε το βάρος και με άλλους αν δυσκολεύστε. Είναι ΟΚ να μην μπορείτε κάποιες φορές -το 30% είναι αρκετό και τώρα- και μην ξεχνάτε ότι το σημαντικό εδώ δεν είναι η αναπόφευκτη Ρήξη, αλλά η ανακουφιστική Επανόρθωση. Είστε «αρκετά καλοί» εξ ορισμού!

Αυτή η συνθήκη πανδημίας δεν είναι αγώνας ταχύτητας, αλλά μαραθώνιος, που σημαίνει αγώνας αντοχής! Αν υποθέσουμε ότι τα σχολεία (ή οποιαδήποτε άλλη δομή ή/και εργασία) θα παραμείνουν κλειστά ή εναλλασσόμενα κλειστά για μεγαλύτερο διάστημα, προσπαθήστε να μην καείτε από τον Νοέμβρη. Ο χειμώνας τώρα ξεκινά…

Ακούστε τις ανάγκες σας και φροντίστε KAI τον εαυτό σας για να μπορείτε να το κάνετε και για όσους άλλους το χρειάζονται!

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς,

Μαριαλένα

Μαριαλένα Κατσούρα

Μαριαλένα Κατσούρα

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας τη Μαριαλένα Κατσούρα. Άρχισε να γνωρίζει τον χώρο της συμβουλευτικής πριν από 10 χρόνια, όταν επέστρεψε Ελλάδα μετά από τις σπουδές της σε Γερμανία, Λουξεμβούργο και Βέλγιο και την απασχόλησή της στο μεταφραστικό τμήμα τριών διαφορετικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αρχικά, ασχολήθηκε βιωματικά με τη συμβουλευτική γονέων στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Αποτελεσματικού Γονέα & Δασκάλου (Gordon’s PET/ΤΕΤ), μεταφράζοντας παράλληλα σχετικά βιβλία για την Gordon Hellas (Ages & Stages, Consent for Kids κ.λπ.), και στη συνέχεια μεταπήδησε και επαγγελματικά πλέον στη συμβουλευτική ενηλίκων γενικότερα. Εκπαιδεύτηκε στην προσωποκεντρική συμβουλευτική και τη συνοδεία focusing ως σύμβουλος ψυχικής υγείας. Συνεχίζοντας στην προσέγγιση του ενήλικου παιδιού, εκπαιδεύτηκε στη συγκινησιακά εστιασμένη θεραπεία ζεύγους (EFT) και τον Κύκλο της Ασφάλειας για Γονείς (CoS®- P™) που βασίζονται μεταξύ άλλων στη θεωρεία του δεσμού (attachment). Συνεχίζει να εκπαιδεύεται στους εκάστοτε τομείς ενδιαφέροντος (π.χ. αναπτυξιακές διαταραχές σε παιδιά, τραυματοθεραπεία, σεξουαλικές δυσλειτουργίες σε ζευγάρια κ.λπ.) ακολουθώντας τη ροή. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε περισσότερα