Πάντα πίστευα ότι δεν είναι το βιβλίο που διαβάζεις, αλλά πώς το μοιράζεσαι με το παιδί είναι αυτό που πραγματικά σημειώνει τη διαφορά. Ωστόσο, πιστεύω ότι ορισμένα βιβλία φαίνεται να είναι πιο χρήσιμα σε σχέση με άλλα, όταν μέσα από αυτά βοηθάμε τα παιδιά να αλληλεπιδρούν και να επικοινωνούν.

Αυτό θέτει το ερώτημα… Όταν πρόκειται για την ενίσχυση της εκμάθησης της γλώσσας, ποια βιβλία είναι καλύτερα;

βιβλίο

Επηρεάζουν οι τύποι των εικόνων σε ένα βιβλίο τι μαθαίνει ένα παιδί από ένα βιβλίο;

Ναι.

Μια μελέτη του 2006 συνέκρινε την ικανότητα των μικρών παιδιών να μάθουν τα βήματα μιας νέας εργασίας μέσα από 3 διαφορετικούς τύπους βιβλίων

  1. ένα με έγχρωμες φωτογραφίες
  2. ένα με έγχρωμα σχέδια 
  3. και ένα με ασπρόμαυρα σχέδια.

Η μελέτη έδειξε:

  1. Τα παιδιά ηλικίας 18 μηνών έμαθαν τα περισσότερα βήματα της εργασίας από έγχρωμες φωτογραφίες.
  2. Τα παιδιά ηλικίας 24 μηνών έμαθαν τόσο από έγχρωμες φωτογραφίες όσο και από έγχρωμα σχέδια, αλλά έμαθαν λιγότερα από ασπρόμαυρα σχέδια
  3. Τα παιδιά ηλικίας 30 μηνών έμαθαν μερικά από τα απαιτούμενα βήματα και με τους 3 τύπους εικόνων.

Οι τύποι εικόνων σε ένα βιβλίο μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά σε αυτό που μπορούν να μάθουν τα παιδιά από ένα βιβλίο.Το σημαντικό μέρος ήταν η ικανότητα των παιδιών να ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς τύπους συμβόλων. Ένα σύμβολο είναι κάτι που αντιπροσωπεύει κάτι άλλο. Για παράδειγμα, ένα κόκκινο οκτάγωνο είναι ένα σύμβολο που αντιπροσωπεύει το “stop” και την ενέργεια που πρέπει να σταματήσει. Οι εικόνες είναι σύμβολα και αντιπροσωπεύουν το πραγματικό αντικείμενο που απεικονίζουν.

Όταν πρόκειται για εικονογραφημένα βιβλία, ποια είναι καλύτερα; 

Για μικρότερα παιδιά, τα βιβλία με πολύχρωμες, ρεαλιστικές φωτογραφίες είναι μια πολύ καλή επιλογή.

Είναι χρήσιμα τα κινούμενα μέρη σε βιβλία;

Ίσως αλλά ίσως και όχι.

Πολλοί γονείς χρησιμοποιούν βιβλία με καρτέλες, αναδιπλούμενα μέρη και αναδυόμενα παράθυρα διαβάζοντας με τα παιδιά τους. Κάποιες φορές μοιάζει σαν ανταγωνισμός μεταξύ των κινούμενων μερών και της συνομιλίας γονέα-παιδιού.

βιβλίο

Βασισμένη σε νέα άρθρα, εδώ είναι τα αποτελέσματα για παιδιά τυπικής ανάπτυξης (20-36 μηνών) όσον αφορά την ικανότητα τους να μαθαίνουν νέες λέξεις και γεγονότα από 3 τύπους εικονογραφημένων βιβλίων:

  • βιβλία με ρεαλιστικές, έγχρωμες φωτογραφίες
  • βιβλία με έγχρωμα σχέδια
  • βιβλία με έγχρωμα σχέδια και διαδραστικά στοιχεία, όπως καρτέλες και αναδιπλούμενα μέρη

Τα παιδιά έμαθαν τα περισσότερα από βιβλία με ρεαλιστικές εικόνες και λιγότερα από βιβλία με διαδραστικά στοιχεία. Η προσπάθεια αύξησης του ενδιαφέροντος για το υλικό με την προσθήκη μη σχετικών διαδραστικών στοιχείων, στην πραγματικότητα οδηγεί σε λιγότερη μάθηση. Ουσιαστικά, όσα λιγότερα και απλά τόσο καλύτερα, στην προσπάθεια μας να μεταφέρουμε πληροφορίες σε μικρά παιδιά.

Επίσης, μια άλλη μελέτη συνέκρινε τη γλώσσα που χρησιμοποιείται από 4 παιδιά με γλωσσική δυσλειτουργία, κοιτάζοντας ένα απλό βιβλίο σε σχέση με ένα βιβλίο με διαδραστικά στοιχεία. Το αποτέλεσμα ήταν ότι τα παιδιά χρησιμοποίησαν μεγαλύτερες προτάσεις και έκαναν περισσότερες ερωτήσεις κατά τη διάρκεια ανάγνωσης του βιβλίου με διαδραστικά στοιχεία. Έτσι αυτά τα παιδιά ασχολήθηκαν περισσότερο και έδειξαν έντονο ενδιαφέρον για το βιβλίο. Ίσως, δίνοντας στο παιδί ευκαιρίες να συμμετάσχει στην ανάγνωση του βιβλίου ξετυλίγοντας σελίδες και ανοίγοντας αναδιπλούμενα μέρη μπορεί να είχε δώσει στο παιδί μια αίσθηση μεγαλύτερου ελέγχου στην ανάγνωση του βιβλίου.

Οπότε όταν πρόκειται για βιβλία με κινούμενα μέρη, πρόκειται για τα καλύτερα βιβλία; 

Ενδεχομένως λοιπόν, για τυπικώς αναπτυγμένα παιδιά, τέτοια βιβλία μπορεί να αποσπούν την προσοχή αλλά, για παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες, μπορεί να ενθαρρύνουν τη χρήση γλώσσας και μεγαλύτερη συμμετοχή.

βιβλίο

Επιλέγοντας το καλύτερο βιβλίο.

 Όταν μοιράζεστε βιβλία με το παιδί σας, σκεφτείτε τα εξής:

  • το είδος των εικόνων στο βιβλίο – πολύχρωμες, ρεαλιστικές φωτογραφίες είναι πιθανώς μια καλή επιλογή για ένα μικρό παιδί (κάτω των 24 μηνών)
  • τα διαδραστικά στοιχεία σε ένα βιβλίο μπορεί να βοηθήσουν ένα παιδί με γλωσσική δυσκολία να συμμετάσχει μη λεκτικά, γεγονός που μπορεί να τονώσει περισσότερο τη χρήση της γλώσσας. Για άλλα παιδιά, ωστόσο, τα διαδραστικά στοιχεία μπορούν να μειώσουν τη συνομιλία και την κατανόηση της ιστορίας.

Πώς διαβάζετε το βιβλίο – είναι σημαντικό να ανταποκρίνεστε στο παιδί σας όταν διαβάζετε μαζί. 

Αυτό σημαίνει ότι ακολουθείτε το προβάδισμα του παιδιού σας και μιλάτε για αυτό που το ενδιαφέρει. Η ενθάρρυνση της συνομιλίας για την ιστορία και η σύνδεσή της με τη ζωή του παιδιού σας χτίζει τις γλώσσες και τις δεξιότητες σκέψης του. Το να μιλάμε για γράμματα, ήχους και ποιήματα σε ένα βιβλίο ενθαρρύνει τις δεξιότητες προ-ανάγνωσης ενός παιδιού. Διαφορετικοί τύποι βιβλίων μπορεί να ενθαρρύνουν διαφορετικές συνομιλίες, διαφορετικό ενδιαφέρον και συμπεριφορά στα παιδιά.

Κωνσταντίνα Φραντζεσκάκη

Κωνσταντίνα Φραντζεσκάκη

Εκπαιδευτικός, Πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Γαλουχίας

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Κωνσταντίνα Φραντζεσκάκη. Είναι πιστοποιημένη Εκπαιδεύτρια Γαλουχίας, Εκπαιδευτικός, Ειδική Παιδαγωγός. Επιθυμεί να είναι κοντά σε νέες οικογένειες από την έλευση του νέου μέλους & την αρχή του ταξιδιού, παρέχοντας ενημέρωση & πρακτική υποστήριξη σε όλη αυτή την πορεία εξέλιξης του παιδιού στα πρώτα χρόνια ζωής του.

Διαβάστε περισσότερα