Τα παιδιά κυρίως των μεγαλύτερων σχολικών τάξεων (γυμνάσιο και λύκειο) παρουσιάζουν συστηματική άρνηση απέναντι στο διάβασμα. Η νεανική επιπολαιότητα είναι μέρος της εφηβικής φάσης, ωστόσο σε περιπτώσεις απόλυτης στάσης, το θέμα χρήζει διερεύνησης. Αναζητούμε λοιπόν ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες, χωρίς να προτρέχουμε και να κατηγορούμε το παιδί. Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν αν το παιδί σου αρνείται να διαβάσει;

Το παιδί μου αρνείται να διαβάσει

Πώς αντιμετωπίζω το να αρνείται το παιδί μου να διαβάσει;

Πόσες φορές ως γονείς έχετε ακούσει το παιδί σας να λέει «Θα το κάνω αργότερα», «Δεν μας έχει βάλει διάβασμα», «Δεν χρειάζεται να διαβάσω για το μάθημα», «Τα ξέρω ήδη»; Πόσες άλλες φορές έχετε ακούσει το παιδί να προβάλλει δικαιολογίες προκειμένου να αναβάλει το διάβασμα είτε γενικά είτε για ένα συγκεκριμένο μάθημα;

Η συστηματική άρνηση για το διάβασμα από το παιδί είναι ένα συχνό φαινόμενο το οποίο παρουσιάζεται κυρίως στις μεγαλύτερες τάξεις του γυμνασίου και του λυκείου.

Σε ένα πρώτο επίπεδο θα πρέπει να αναζητήσουμε εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες που οδηγούν το παιδί στο να εκδηλώσει την άρνηση αυτή. Μήπως φταίει ο υπερβολικός φόρτος εργασιών από την πλευρά του διδάσκοντος; Μήπως φταίει η αδυναμία του μαθητή να παρακολουθήσει το συγκεκριμένο μάθημα λόγω της απαιτητικής φύσης  του; Μήπως φταίει η δύσκολη καθημερινότητα του μαθητή και το επιβαρυμένο πρόγραμμα του; Μήπως φταίει η έλλειψη κινήτρου;

Ας μην ξεχνάμε όμως ότι το κλειδί στην επίλυση του προβλήματος αυτού είναι μία ουσιαστική συζήτηση μαζί με το παιδί μας.

Πάμε λοιπόν να δούμε τι πρέπει να κάνουμε ως γονείς προκειμένου να βοηθήσουμε το παιδί κι αυτό να αρχίσει να διαβάζει συστηματικά για το σχολείο.

Πρακτικές λύσεις για όταν το παιδί αρνείται να διαβάσει!

Θέτω κίνητρα

Ο βασικότερος λόγος για να διαβάσει ένας μαθητής είναι όταν υπάρχει ένα μικρό έπαθλο στο τέλος. Ανάλογα με τις προτιμήσεις του παιδιού, τις τάσεις  και τις κλίσεις του επιλέγω συστηματικές επιβραβεύσεις, αύξουσας κλιμάκωσης. Φυσικά επιβράβευση θα έρθει εφόσον επιβεβαιώσουμε ότι έχει πραγματοποιηθεί μελέτη και έχουμε και ένα τεκμήριο αυτής όπως για παράδειγμα είναι ένας καλός βαθμός.

Οριοθετώ τον χώρο και τον χρόνο

Ίσως η βασικότερη αιτιολόγηση που προβάλλει ένα παιδί για να μην διαβάσει κάποια μαθήματα είναι ότι δεν προλαβαίνει. Έτσι λοιπόν εδώ είναι ένα κομμάτι το οποίο μπορούμε να αναλάβουμε ενεργό δράση. Προσπαθούμε να διαμορφώσουμε ένα πρόγραμμα για το παιδί στο οποίο να υπάρχει σαφής και προκαθορισμένος χρόνος για καθημερινή μελέτη για τα μαθήματα του σχολείου αποκλειστικά και μόνο. Ανάλογα πάντα με την σχολική τάξη στην οποία βρίσκεται το παιδί ο χρόνος αυτός αυξομειώνεται.

Ακριβώς το ίδιο κάνω και για τον χώρο του. Αν χρειαστεί τον αναδιαμορφώνουμε και παρέχουμε τα απαραίτητα εργαλεία που βοηθούν το παιδί. Ίσως να ήταν καλό να συζητήσουμε και για μία μικρή ανακαίνιση η οποία θα στηριχθεί στο να γίνει ο χώρος πιο λειτουργικός.

Διαλείμματα με μέτρο

Ασφαλώς κάτι το οποίο θα πρέπει να καθοριστεί από την αρχή είναι ότι το παιδί κατά τη διάρκεια της μελέτης του θα κάνει και μικρά διαλείμματα. Όμως προκειμένου η μελέτη να είναι αποδοτική θα πρέπει τα διαλείμματα αυτά να μην είναι χρονικά αόριστα ούτε σε βάρος της μελέτης.

Πώς θα το πετύχουμε αυτό;

Μία μέθοδος που συχνά προτείνω είναι η μέθοδος POMODORO. Βέβαια η δική μου πρόταση είναι λιγάκι τροποποιημένη. Τι εννοώ; Εγώ επιλέγω να προτείνω το δεκαπεντάλεπτο διάλειμμα αλλά σε χρόνο μελέτης των σαρανταπέντε λεπτών ή μιας ώρας. Έτσι λοιπόν το παιδί μας εφόσον ολοκληρώσει τη μελέτη του και έχει προσπαθήσει στο χρονικό διάστημα το οποίο έχει οριστεί να ολοκληρώσει ένα κεφάλαιο ή μία ενότητα, τότε μπορεί να κάνει ένα διάλειμμα.

Το παιδί μου αρνείται να διαβάσει

Βοηθάω χωρίς να παρεμβαίνω

Ένα πολύ συχνό λάθος στο οποίο προβαίνουν οι γονείς,και το βλέπω από τη σκοπιά του εκπαιδευτικού, είναι ότι σε περίπτωση που το παιδί αδυνατεί να επιλύσει μία άσκηση τότε οι γονείς παρεμβαίνουν και την επιλύουν εκείνοι. Το ζήτημα όμως είναι το παιδί να είναι σε θέση έχοντας αποκτήσει τα κατάλληλα εφόδια και γνώσεις να επιλύσει οποιαδήποτε άσκηση του δοθεί από το σχολείο. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι καθένας από μας φοίτησε ήδη μία φορά στο σχολείο!

Άρα λοιπόν ασφαλώς και μπορώ να είμαι υποστηρικτικός ως προς την οργάνωση της μελέτης και την διευκόλυνση του μαθητή, θέτοντας πάντα όμως όρια. Αφήνω το παιδί να αποκτήσει μαθητική ευθύνη.

Τι κάνω αν το παιδί αρνείται να διαβάσει ένα συγκεκριμένο μάθημα;

Σε κάθε περίπτωση που  η άρνηση του παιδιού για μελέτη είναι συστηματικά  επικεντρωμένη  σε ένα και μόνο μάθημα τότε καλό θα ήτανε να επικοινωνήσουμε με το σχολείο και τον υπεύθυνο καθηγητή του μαθήματος, προκειμένου να συζητήσουμε λόγους για τους οποίους μπορεί να συμβαίνει αυτό και εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης του παιδιού.

Από τη Φρέρια Παπαθανασίου, Φιλόλογο & Εκπαιδευτικό
freriapap1998@hotmail.com

Φρέρια Παπαθανασίου

Φρέρια Παπαθανασίου

Εκπαιδευτικός, Φιλόλογος

Η Φρέρια Παπαθανασίου είναι φιλόλογος του κλασικού τομέα και εργάζεται με αγάπη και πάθος για το αντικείμενό της. Στόχος της είναι να προσεγγίζει το μάθημά πολύπλευρα και να παρέχει ποικίλα ερεθίσματα, τα οποία θα αξιοποιηθούν, προκειμένου το γνωστικό αντικείμενο να αγαπηθεί. Επιδιώκει να συνδεθεί στενά ο γονέας με τη μαθησιακή διαδικασία, χωρίς πιέσεις, αλλά με τρόπο δημιουργικό που θα γεφυρώσει το χάσμα γονέα- παιδιού στην καθημερινή μελέτη και θα εκμηδενίσει τις συγκρούσεις.

Διαβάστε περισσότερα

Καραγιάννης, Δημήτριος, ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ: ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥ, 1994, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)

https://www.v-karkania.gr/el/arneitai-na-diabasei

https://blog.nowdoctor.gr/26974-giati-to-paidi-mou-den-kathetai-na-diabasei/