Η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος αλλαγών για την γυναίκα τόσο σωματικών όσο και συναισθηματικών. Δημιουργούνται πολλά ερωτήματα και άγχη στην έγκυο για το τι θα πρέπει να κάνει πλέον ακόμα και στην καθημερινότητά της, τι να αποφεύγει και πώς να αντιμετωπίσει  τις αλλαγές αυτές που θα τις φέρει η εγκυμοσύνη της.

Διατροφή κατά την κύηση

Κατά την εγκυμοσύνη θα πρέπει να γίνεται έλεγχος του σωματικού βάρους ώστε να αποφευχθεί η υπερβολική αύξησή του. Γυναίκες με φυσιολογικό βάρος σώματος μπορούν να πάρουν 10 με 16kg κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Η έγκυος θα πρέπει να έχει στην διατροφή της σε αφθονία θρεπτικές τροφές όπως:

  • Ψάρια που αποτελούν πηγή ωμέγα 3 λιπαρών οξέων.
  •  Άπαχο κόκκινο κρέας και κοτόπουλο που προσφέρουν σίδηρο και ψευδάργυρο.
  • Φρούτα, λαχανικά που παρέχουν βιταμίνες και μέταλλα, καθώς και φυτικές ίνες, γεγονός που βοηθά στην πέψη και μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας.
  • Όσπρια και ξηρούς καρπούς που αποτελούν πηγές θρεπτικών συστατικών.
  • Γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά ως πηγή ασβεστίου.
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως που αποτελούν πηγή φυτικών ινών, ψευδαργύρου και σιδήρου.
Οδηγίες για εγκύους γυναίκα τρώει πρωινό

Τροφές που θα πρέπει να αποφεύγονται κατά την κύηση και τι πρέπει να προσέχουν:

  • Απογορεύεται η κατανάλωση μη παστεριωμένου γάλακτος και τυριών (roquefort, μπλε τυρί Δανιας, camembert, gorgonzola).
  • Τα κρεατικά που δεν είναι καλά ψημένα και η κατανάλωση συκωτιού.
  • Τα λαχανικά θα πρέπει να πλένονται επιμελώς για να αποφευχθεί η τοξοπλάσμωση.
  • Η κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να είναι 200mg (2 κούπες) την ημέρα.
  • Θα πρέπει να αποφύγετε μερικώς μαγειρεμένα αυγά, καθώς υπάρχει κίνδυνος σαλμονέλας.
  • Δεν θα πρέπει να καταναλώνονται πολύ λιπαρά ψάρια όπως καρχαριοειδή λόγω μεγάλης ποσότητας υδραργύρου και επίσης ακατέργαστα οστρακοειδή για ύπαρξη επιβλαβών βακτηρίων.
  • Η κατανάλωση αλκοόλ και το κάπνισμα απαγορεύονται στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.
Οδηγίες για εγκύους γυναίκα κρατάει την κοιλιά της

Συμπληρώματα διατροφής

  1. Φολικό οξύ: Συστήνεται η λήψη 400mg την ημέρα πριν τη σύλληψη έως την 12η εβδομάδα  της εγκυμοσύνης και επίσης μπορούμε να το βρούμε στα πράσινα λαχανικά πχ. σπανάκι, μπρόκολο. Το φολικό οξύ μειώνει τον κίνδυνο γέννησης νεογνού με προβλήματα στο κεντρικό νευρικό σύστημα.
  2. Σίδηρος: Χορήγηση μετά από έλεγχο επιπέδων σιδήρου και εφόσον υπάρχει αναιμία στην έγκυο.
  3. Βιταμίνη D: 10 μικρογραμμάρια βιταμίνης D συστήνεται και χορηγούνται στην εγκυμοσύνη κάθε μέρα ιδίως τους μήνες μεταξύ Σεπτεμβρίου και Μαρτίου. Η βιταμίνη D ρυθμίζει την ποσότητα ασβεστίου και φωσφορικού άλατος στο σώμα, τα οποία είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της υγείας των οστών, των δοντιών και των μυών.
  4. Ασβέστιο: Το ασβέστιο είναι ζωτικής σημασίας για την κατασκευή των οστών και των δοντιών του μωρού σας. Οι πηγές ασβεστίου περιλαμβάνουν: γάλα, τυρί και γιαούρτι πράσινα φυλλώδη λαχανικά και ψάρια που τρώμε τα κόκκαλα πχ. σαρδέλες.
Οδηγίες για εγκύους έγκυος στη θάλασσα

Γυμναστική

Η γυμναστική στην εγκυμοσύνη ενδείκνυται και έχει φανεί ότι βοηθάει και στον τοκετό. Βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική λειτουργία της εγκύου, ρυθμίζει καλύτερα τον διαβήτη κύησης, διευκολύνει τη γαστρεντερική λειτουργία και περιορίζει τα οιδήματα.

Ενδεικτικά κάποιες είναι:

  1. περπάτημα
  2. τζόκινγκ
  3. κολύμβυση
  4. yoga
  5. pilates

Πρέπει να αποφεύγονται:

  1. καταδύσεις
  2. ποδόσφαιρο
  3. σκι
  4. υγμαχία
  5. χειμερινό σκι
  6. ιππασία
  7. αθλήματα συναγωνισμού
οδηγίες για εγκύους έγκυος κάνει ορειβασία

Σεξουαλική επαφή

H σεξουαλική δραστηριότητα δεν σταματάει κατά την εγκυμοσύνη μόνο αν υπάρχει ιατρική αντένδειξη.

οδηγίες για εγκύους αεροπλάνο

Ταξίδια

  • Αεροπορικό ταξίδι: Είναι ασφαλές το ταξίδι κατά την εγκυμοσύνη. Συστήνεται να υπάρχει πριν επικοινωνία με τον γυναικολόγο ή τη μαία και να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας (πχ. εμβολιασμός που είναι υποχρεωτικός για τη χώρα που είναι η πτήση). Υπάρχουν κάποιες αεροπορικές εταιρίες που έχουν ως πολιτική να προσκομείται βεβαίωση από μαιευτήρα για να σας αφήσουν να ταξιδέψετε. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων (περισσότερο από 4 ώρες) ενέχουν μικρό κίνδυνο θρόμβων αίματος οπότε θα πρέπει στην πτήση να πίνετε άφθονο νερό και σηκώνεστε να κινήστε τακτικά. Συστήνονται και η κάλτσες συμπίεσης.
  • Οδικό ταξίδι: Kαλό θα ήταν να αποφεύγονται ταξίδια μεγάλων αποστάσεων. Συστήνεται η χρήση ζώνης ασφαλείας και αν τελικά πρέπει να πραγματοποιηθεί να γίνονται συχνές στάσεις για να κινείται η έγκυος και να πίνει άφθονο νερό.
οδηγίες για εγκύους ταξίδι με αυτοκίνητο

Εμβόλια

Ο εμβολιασμός της εγκύου επιφέρει ανοσοποίηση τόσο στην ίδια όσο και στο έμβρυό της και μετέπειτα ως νεογνό για τους πρώτους μήνες ζωής του.

Εμβόλια που συστήνονται στην εγκυμοσύνη: 

  1. της γρίπης
  2. του τετάνου, κοκίτη και διφθέριτιδας
  3. ηπατίτιδας Β

Δεν συνιστώνται κατά την εγκυμοσύνη:

  1. MMR (ιλαράς-παρωττίτιδας-ερυθράς)
  2. ανεμοβλογιάς
  3. HPV
  4. μινιγγιτιδόκοκκου
  5. πνευμονιόκοκκου
Βασιλική Γιαλοψού

Βασιλική Γιαλοψού

Μαία

Εκπαίδευση Bachelor: Τμήμα μαιευτικής, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, 2013 Άλλες Εκπαιδεύσεις: Ευρωπαϊκή πιστοποίηση Α΄ βοηθειών, Ερυθρός Σταυρός, Κέρκυρα, 2017 Πιστοποίηση βρεφικού μασάζ, Αθήνα 2019 CARDIOTOCOGRAPHY and STAN,...

Διαβάστε περισσότερα