Γιατί μια μέλλουσα μαμά να επιλέξει γιόγκα στην εγκυμοσύνη ή όπως ονομάζεται αλλιώς προγεννητική γιόγκα;

Οι λόγοι είναι πολλοί για να επιλέξεις γιόγκα στην εγκυμοσύνη και δεν αφορούν μόνο το σωματικό επίπεδο καθώς τα οφέλη επεκτείνονται σε ψυχολογικό και πνευματικό επίπεδο παράλληλα.

Η εγκυμοσύνη είναι μια ιδιαίτερη και μοναδική περίοδος στη ζωή κάθε γυναίκας. Και καθεμία έχει τις ίδιες πιθανότητες να αντιμετωπίσει δυσκολίες και προκλήσεις. Καθώς το σώμα αλλάζει, αν και από μόνο του αποτελεί ένα θαύμα, μπορεί να αποτελεί και πηγή ενοχλήσεων αλλά και πόνων.

Η προγεννητική γιόγκα στοχεύει στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων και προετοιμάζει τις γυναίκες για ένα δυναμικό και ενεργό τοκετό.

Γιόγκα στην εγκυμοσύνη

Το μάθημα συνδυάζει σωματικές ασκήσεις (asanas), τεχνικές αναπνοών (πραναγιάμα), βαθιά χαλάρωση(yoga nidra) αλλά και τεχνικές για έναν ενεργό τοκετό.

Μέσω των θέσεων που παίρνει το σώμα δυναμώνει, αυξάνεται ο μυϊκός τόνος, οι μύες τεντώνονται ευεργετικά και δημιουργείται χώρος για το έμβρυο που μεγαλώνει μέσα στην μήτρα. Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα οι μύες του περινέου, που είναι πολύ σημαντικοί για τον τοκετό απαιτούν συγκεκριμένη εκπαίδευση για να μπορέσουν να στηρίξουν ικανοποιητικά την μήτρα αλλά και τα υπόλοιπα όργανα στην εγκυμοσύνη. Η βαθιά αναπνοή και οι σωματικές ασκήσεις προετοιμάζουν αυτούς τους μύες, ώστε να γίνουν «οι μύες της γέννας» αυξάνοντας την ελαστικότητα τους. Η έγκυος αποκτά σωματογνωσία ώστε να μπορεί να αναγνωρίζει, να απομονώνει και να ενεργοποιεί διαφορετικές μυϊκές ομάδες και μαθαίνει να τις χρησιμοποιεί με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο κατά τη διάρκεια του τοκετού, αυτόματα, χωρίς καν να το σκεφτεί. Στόχος είναι μέσω της αναπνοής να ελέγξουμε αυτούς τους μυς και να αυξήσουμε την αποτελεσματικότητα των συσπάσεων της μήτρας ενώ κρατάμε το υπόλοιπο σώμα χαλαρό.

Μέσω της διαδικασίας της αναπνοής και της εξάσκησης των πρακτικών της γιόγκα μαθαίνουμε να απελευθερώνουμε τους φόβους μας, τις εντάσεις από το σώμα και οτιδήποτε άλλο δεν εξυπηρετεί το σώμα αλλά και το νου.

Γενικά, η πρακτική της γιόγκα στην εγκυμοσύνη βελτιώνει και διατηρεί την γενική υγεία και ευεξία της εγκύου.

Οι συγχρονισμένες κινήσεις γίνονται αργά και με διαλογιστικό τρόπο καθώς συνδυάζονται με την επίγνωση στην αναπνοή και βελτιώνουν τη στάση του σώματος, τεντώνουν τους μυς χωρίς να τους τραυματίζουν, προάγουν την υγιή ροή αίματος στους ιστούς και στα όργανα (όπως η μήτρα), μειώνουν την κακή κυκλοφορία αλλά και την νωθρότητα τα οποία δημιουργούν τοξίνες στο σώμα. Παράλληλα, εξισορροπούν το νεύρο-ενδοκρινικό σύστημα, σταθεροποιούν την συναισθηματική μας κατάσταση και μειώνουν το στρες.

Συνεπώς το σώμα μακραίνει και δυναμώνει, δίνοντας στην έγκυο τη δυνατότητα της ακινησίας σώματος και μυαλού, βοηθώντας την έτσι να στραφεί προς τα μέσα σε βαθιά περισυλλογή ανακαλύπτοντας τα αρχέγονα ένστικτά της και τις πραγματικές της δυνατότητες. Επιτρέπει στην έγκυο να έρθει σε επαφή με το αγέννητο παιδί της αλλά και να προετοιμαστεί για τον τοκετό μέσα από την τέχνη της χαλάρωσης μαθαίνοντας να εμπιστεύεται την ικανότητα του σώματος της να γεννά.

Γιόγκα στην εγκυμοσύνη

Παρακάτω ακολουθούν μερικές συμβουλές με το τι πρέπει να κάνετε και τι όχι κατά την προγεννητική γιόγκα.

Τι θα πρέπει να κάνετε :

-Αναπνεύστε ήρεμα και βαθιά – όχι επιτηδευμένα

-Χαλαρώστε το σώμα και παρατηρήστε τις εντάσεις που κρατάει

-Αφήστε το σώμα να κινηθεί με την αναπνοή – διαισθητικά

-Σταματήστε όταν δεν αισθάνεστε καλά- ξεκουραστείτε στο αριστερό σας πλευρό ή με τα πόδια στον τοίχο

-Αφήστε τα ισχία σας να χαλαρώσουν, «κρύβουν» πολλούς φόβους

-Ακούστε προσεχτικά τον δάσκαλο που σας καθοδηγεί

-Μείνετε στο εδώ και τώρα  – παρατηρήστε τον εαυτό σας και όχι τους άλλους

-Κρατήστε τον οργανισμό σας ενυδατωμένο

Τι δεν πρέπει να κάνετε:

-Μην κάνετε έντονη πρακτική

-Μην τεντώνεστε υπερβολικά πέρα από αυτό που μπορείτε – σεβαστείτε τα όρια του σώματος σας

-Μην κάνετε πολύ κλειστές στροφές του κορμού – προτιμήστε ανοιχτές στροφές περισσότερο από τον θώρακα

-Μην κρατάτε την αναπνοή σας για μεγάλα και παρατεταμένα διαστήματα

-Μην αναπνέετε πολύ γρήγορα καθώς δημιουργεί στρες

-Μην κάνετε ανεστραμμένες στάσεις (με το κεφάλι χαμηλότερα από το επίπεδο της καρδιάς) ειδικά αν είναι η πρώτη σας επαφή με την πρακτική της γιόγκα

-Μην κάνετε κοιλιακούς απλά κρατήστε ενεργοποιημένο το κέντρο σας

-Μην ξαπλώνετε ανάσκελα στο πάτωμα εφόσον σας δημιουργεί ζαλάδα ή άλλα συμπτώματα

-Μην αφήνετε την θερμοκρασία του σώματος να αυξηθεί πολύ. Σταματήστε εάν νιώθετε ότι χρειάζεστε ένα διάλειμμα

-Μην φοβάστε να τεντωθείτε. Τεντώστε απαλά το μπροστινό μέρος αλλά και τα πλάγια του κορμού – δημιουργήστε χώρο για το μωρό

Ιωάννα Βαλιώτη

Ιωάννα Βαλιώτη

Εισηγήτρια Γιόγκα, Μαία

Εκπαίδευση Πτυχίο: Τμήμα Μαιευτικής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, 2004 Εκπαιδεύσεις: Εκπαίδευση στην Hatha Yoga (2006) από την Ακαδημία Γιόγκα “Λωτός” και την Λίντα Καπετάνιου. Υoga and...

Διαβάστε περισσότερα