Η απόφαση να δει κάποιος έναν ειδικό για θέματα ψυχικής υγείας, είναι ιδιαίτερα σημαντική! Σημαίνει ότι αποφάσισε να θέσει τον εαυτό του σε προτεραιότητα, να τον φροντίσει ουσιαστικά, να δώσει βαρύτητα στις ανάγκες του και να του προσφέρει την κατάλληλη υποστήριξη. Δεν είναι ένδειξη αδυναμίας, αντίθετα είναι ένδειξη δύναμης και ωριμότητας. 

Πρώτη φορά σε ψυχολόγο;

Πότε πάμε σε ψυχολόγο;

Συνήθως, το άτομο επισκέπτεται έναν Ψυχολόγο όταν πράγματα που του έμοιαζαν απλά, πλέον φαντάζουν μη διαχειρίσιμα. Μπορεί να παρουσιάσει δυσκολία στον ύπνο ή δυσκολίες στην πρόσληψη τροφής. Μπορεί επίσης, να έχει μειωθεί δραματικά η όρεξη του για δραστηριότητές ή και η όρεξη του για κοινωνική συναναστροφή. 

Πολλοί άνθρωποι καταφεύγουν επίσης σε ειδικούς Ψυχικής Υγείας, για την καλύτερη διαχείριση των συναισθημάτων τους, όταν κατά το μεγαλύτερο μέρος της μέρας, βιώνουμε αρνητικά συναισθήματα, όπως θλίψη και θυμό, ή και αρνητικές σκέψης, τόσο για τον εαυτό όσο και για την ίδια την ζωή.

Σημαντικό είναι επίσης το ποσοστό των ανθρώπων, που αντιμετωπίζουν ψυχοσωματικά προβλήματα και ζητήματα επικοινωνίας στις σχέσεις τους (οικογενειακές, προσωπικές, επαγγελματικές). Άλλοι μέσα από την απόφασή τους να επισκεφτούν Ψυχολόγο αναζητούν αυτογνωσία και προσωπική ωρίμανση. 

Τι κάνει ένας ψυχολόγος; 

Χρειάζεται να τονίσουμε ότι οι Ψυχολόγοι, δεν μπορούν να συνταγογραφήσουν φάρμακα. Επομένως, εάν προβλήματα που αντιμετωπίζετε είναι πολύ σοβαρά και χρήζουν φαρμακευτικής αγωγής, θα πρέπει να απευθυνθείτε σε Ψυχίατρο. 

Επίσης, προτού κλείσετε ραντεβού καλό θα ήταν να ψάξουμε κάποιες πληροφορίες για τον ειδικό που θα επισκεφθείτε, ώστε να καταλάβετε ότι πρόκειται για έναν σωστό και κατάλληλα εκπαιδευμένο επαγγελματία. 

Τι κάνουμε στην πρώτη συνεδρία με τον ψυχολόγο;

Η πρώτη συνεδρία είναι κυρίως αναγνωριστική. Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι τι σας οδήγησε εδώ, ποιο είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε. Θα ρωτηθείτε επίσης για το αν έχετε ξαναεπισκεφτεί κάποιον ειδικό στο παρελθόν. Στη συνέχεια θα σας κάνει κάποιες πιο προσωπικές ερωτήσεις, όπως ηλικία, εργασία, οικογενειακή κατάσταση, ιατρικό ιστορικό και άλλες ερωτήσεις, απλά για να σας γνωρίσει. Η διάρκεια της θεραπευτικής διαδικασίας, διαρκεί 50-60 λεπτά, και αυτό συμβαίνει διότι η κουβέντα τείνει να επαναλαμβάνεται. Η πρώτη ίσως διαρκέσει παραπάνω, λόγω της λήψης ιστορικού.

Τι άλλο συζητιέται στην πρώτη συνάντηση;

Θα συζητηθούν επίσης πιο διαδικαστικά θέματα, που αφορούν τον τρόπο πληρωμής, τη διάρκεια των συνεδριών, τις οικονομικές δυνατότητες, την τήρηση της εμπιστευτικότητας και εχεμύθειας, καθώς και την πολιτική των ακυρώσεων. Στο τέλος κάθε συνεδρίας, προγραμματίζεται η επόμενη συνάντηση και γίνεται η πληρωμή. 

Μετά από αυτή την πρώτη συνάντηση, θα είστε σε θέση να κρίνετε εάν σας ταιριάζει ή όχι ο θεραπευτής και αν θέλετε να συνεχίσουμε μαζί του.

Καθησύχασε τον εαυτό σου 

Σίγουρα δεν είναι πολύ εύκολο να μιλάμε σε έναν – μέχρι πρότινος – άγνωστο, για τα προσωπικά ζητήματα και είναι λογικό στην αρχή να νιώσουμε κάποια αμηχανία ή άγχος. Είναι απόλυτα φυσιολογικό. 

Πολλοί αγχώνονται γιατί οι θεραπευτές κρατούν σημειώσεις. Αρκετοί θεραπευτές σημειώνουν σημαντικές πληροφορίες ή λέξεις που δεν θέλουν να ξεχάσουν οι οποίες είναι σημαντικές για την εξέλιξη της θεραπείας. 

Τι κάνεις αν δεν ταιριάξετε;

Εάν μετά την πρώτη συνεδρία συνειδητοποιήσετε ότι ο θεραπευτής δεν σας ταιριάζει, καλό είναι να μην απογοητεύεστε και να συνεχίζετε την αναζήτηση εύρεσης νέου θεραπευτή. Έχετε κάθε δικαίωμα να το κάνετε. Είναι πολύ σημαντικό να επιλέξετε τον κατάλληλο θεραπευτή για εσάς, καθώς η σχέση που θα αναπτυχθεί μεταξύ σας θα είναι το βασικό συστατικό για κάθε επιθυμητή αλλαγή. Είναι το Α και το Ω για την εξέλιξη της θεραπείας σας. 

Πρώτη φορά σε ψυχολόγο;

TIPS για την αποφυγή παγίδων:

  1. Η ομιλία σας οφείλει να είναι ελεύθερη, χωρίς επίκριση προς τον εαυτό σας.
    Είναι σημαντικό να εκφράζετε τα συναισθήματά σας. Το να προσπαθήσετε να τον εντυπωσιάσετε ή να είστε ο “καλός” θεραπευμένος δεν ωφελεί.
  2. Εκφράζετε τα συναισθήματά σας, θετικά και αρνητικά, ακόμα και αν αφορούν τον θεραπευτή σας.
    Πολλές φορές στην Ψυχοθεραπεία μπορεί να νιώσετε εκνευρισμό ή και θυμό με τον θεραπευτή. Αυτά τα συναισθήματα είναι πολύ σημαντικό να αποκαλύπτονται σε εκείνον για την εξέλιξη της Ψυχοθεραπείας. Ο Ψυχοθεραπευτής έχει τον επαγγελματισμό και την εκπαίδευση να αντέξει την κριτική και τον θυμό σας, και να βρείτε μαζί λύσεις. 
  3. Η ψυχοθεραπεία δεν είναι εύκολη διαδικασία, θα χρειαστεί χρόνο και προσωπική προσπάθεια.
    Είναι αναμενόμενο να συναντήσετε δυσκολίες. Η Ψυχοθεραπεία είναι ένα δύσκολο και μακρινό ταξίδι προς την αυτογνωσία αλλά σίγουρα αξίζει τον κόπο, για αυτό είναι πολύ σημαντικό να μην τα παρατήσετε με την πρώτη δυσκολία. 
  4. Δεν θα πρέπει να εξιδανικεύσετε τον θεραπευτή και να έχετε την προσδοκία ότι θα σας λύσει όλα τα προβλήματα.

Η θεραπεία είναι μια ομαδική δουλεία. Είναι μια συμμαχία ανάμεσα στον θεραπευτή και εσάς! Είναι εκεί για εσάς, να σας ακούσει χωρίς να σας κρίνει και να σας βοηθήσει!

Χριστίνα – Ιωάννα Κόλμπου

Χριστίνα – Ιωάννα Κόλμπου

Ψυχολόγος - Ψυχοδυναμική Ψυχοθεραπεύτρια

Εκπαίδευση Πτυχίο: BSc (Hons) Psychological Science, Staffordshire University Μεταπτυχιακά: MA, Child Psychology for Education, Μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία Παιδιών Εφαρμοσμένη σε Εκπαιδευτικά Πλαίσια, University of East...

Διαβάστε περισσότερα