“Αν θέλετε το παιδί σας να γίνει έξυπνο, διαβάστε του παραμύθια. Αν θέλετε να γίνει πιο έξυπνο, διαβάστε του περισσότερα παραμύθια”.

ALBERT EINSTEIN

Πώς μπορώ να ενισχύω την κατανόηση του παιδιού μου; Από ποια ηλικία να του διαβάζω παραμύθια; Πώς μπορώ να βοηθήσω εγώ το παιδί μου; Αναρωτιέσαι κι εσύ τα παραπάνω;

Ας δούμε μια ιστορία για την κατανόηση του παιδιού και τα παραμύθια!

Μια νεαρή μητέρα ρώτησε τον Αϊνστάιν τι θα μπορούσε να κάνει για να προετοιμάσει καλύτερα το πεντάχρονο παιδί της για το σχολείο και τη ζωή.

Ήρεμος και χαμογελαστός, ο μεγάλος φυσικός της απάντησε: «Να του λέτε παραμύθια». «Καλά τα παραμύθια, αλλά τι άλλο;» απόρησε η νέα μητέρα. «Πολλά παραμύθια», επέμεινε ο άνθρωπος που σφράγισε τη σύγχρονη επιστήμη. Και όταν η μητέρα ρώτησε τρίτη φορά, κάπως δύσπιστα: «Καλά, εντάξει, αλλά και τι άλλο;», ο Αϊνστάιν είπε πως «Δεν χρειάζεται τίποτα περισσότερο. Μονάχα κι άλλα παραμύθια. Πάρα πολλά παραμύθια».

Γιατί τα παραμύθια είναι όμως τόσο σημαντικά για την ανάπτυξη του παιδιού;

Μέσα από τα παραμύθια το παιδί αναπτύσσει και βελτιώνει δεξιότητες όπως είναι:

Πώς βοηθά όμως στην κατανόηση του παιδιού;

  • μαθαίνει έννοιες
  • εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του
  • βελτιώνει την έκφρασή του
  • αντιλαμβάνεται τη σχέση αιτίου-αποτελέσματος
  • αναγνωρίζει συναισθήματα
  • εξοικειώνεται με κοινωνικές καταστάσεις
  • εξάγει συμπεράσματα 
  • κάνει νοητικές αναπαραστάσεις. 

Τέλος ενισχύεται η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μεταξύ γονέα-παιδιού, καθώς περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί. Μπορείτε να μετατρέψετε την ανάγνωση ενός παραμυθιού σε ώρα δημιουργίας, διασκέδασης και ενίσχυσης δεξιοτήτων.

Με ποιον τρόπο;

1. Διαβάστε παραμύθια στα παιδιά και έπειτα ζητήστε τους να σας ζωγραφίσουν τον αγαπημένο τους ήρωα ή ό,τι τους άρεσε περισσότερο από την ιστορία που άκουσαν.

2. Σε παιδιά νηπιακής ηλικίας μπορείτε να κάνετε ερωτήσεις κατανόησης, να τους ζητήσετε να σας αναδιηγηθούν την ιστορία που άκουσαν ή να σας διηγηθούν εκείνα το παραμύθι βλέποντας τις εικόνες. Ζητήστε τους να σκεφτούν και να ζωγραφίσουν τι θα γίνει μετά το τέλος της ιστορίας ή πως αλλιώς θα μπορούσε να τελειώσει το παραμύθι.

3. Τα παιδιά σχολικής ηλικίας μπορούν διαβάσουν εκείνα το παραμύθι σε εσάς, να σας κάνουν ερωτήσεις περιεχομένου, να γράψουν την περίληψη, να απαντήσουν γραπτά σε ερωτήσεις κατανόησης, να γράψουν τι θα γίνει μετά, ακόμη και να δημιουργήσουν εκείνα μια παρόμοια ιστορία, ώστε να τη διηγηθούν. Τέλος, μπορείτε να ζητήσετε να σας ζωγραφίσουν π.χ. κόκκινα αντικείμενα ή πράγματα από /α/ που θυμούνται να είδαν στο παραμύθι.

4. Επιλέξτε ένα μικρής διάρκειας παιδικό παραμύθι στο διαδίκτυο. Συμφωνήστε με το παιδί ότι κατά την διάρκεια της ταινίας, θα σταματάτε την ροή για να του κάνετε μια ερώτηση σχετική με αυτό που είδε και άκουσε. Σε παιδιά νηπιακής ή πρώτης σχολικής ηλικίας μπορείτε να αντιστρέψετε τους ρόλους και να πρέπει εκείνα να σας κάνουν ερωτήσεις. Μετά το τέλος του παραμυθιού, μπορείτε να κατασκευάσετε γαντόκουκλες και να παίξετε το παραμύθι που είδατε.

Τα παιδιά μαθαίνουν παίζοντας. Αν θέλουμε να μάθουμε κάτι νέο σε ένα παιδί αρκεί να παίξουμε μαζί του. Αν του δώσουμε χρόνο και όλη μας την προσοχή θα μας καθοδηγήσει και θα μας δείξει τον τρόπο να  παίξουμε μαζί του, ακόμα κι όταν εμείς δεν θα ξέρουμε πως να το κάνουμε.

Γεωργία Βασιλογιαννακοπούλου

Γεωργία Βασιλογιαννακοπούλου

Λογοθεραπεύτρια

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας τη Γεωργία Βασιλογιαννακοπούλου, Λογοθεραπεύτρια. Όπως λέει και η ίδια "Το όνειρό μου είναι να δημιουργήσω έναν πολυχώρο, όπου κάθε παιδί χωρίς ή με αναπηρία, θα μπορέσει να εκφραστεί και να αναπτύξει τις δεξιότητές του, από τη βρεφική ηλικία έως την εφηβεία".

Διαβάστε περισσότερα