Πίνακας περιεχομένων

4+1 τρόποι να θέσετε ένα υγιές παράδειγμα για υγιή και ασφαλή χρήση οθόνης

Ο ρόλος του γονεϊκού μοντέλου για υγιή και ασφαλή χρήση οθόνης 

Σήμερα, ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από χρόνο στην οθόνη (τηλεόραση, τάμπλετ, κινητό, πλατφόρμες). Αυτό εγκυμονεί κινδύνους σωματικών και ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων, κάτι που μπορούν να αποφύγουν οι γονείς δίνοντας ένα υγιές παράδειγμα στα παιδιά τους για τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών.

Με βάση την έρευνα των JAMA Pediatrics, παιδιά 24 μηνών αφιερώνουν 17 ώρες την εβδομάδα, παιδιά 36 μηνών 25 ώρες την εβδομάδα και παιδιά 60 μηνών 10 ώρες την εβδομάδα.
Σύμφωνα με τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC), ο μέσος χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά 8 έως 18 ετών καθημερινά μπροστά από μία οθόνη είναι 7,5 ώρες. Αυτό αναλογεί σε 114 μέρες σε έναν χρόνο.

Οι κατευθυντήριες οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας προτείνουν για τη χρήση οθόνης σε παιδιά:

  • 0-2 ετών: καθόλου χρόνο
  • 2-5 ετών: λιγότερο από μία ώρα την ημέρα
  • 5-17 ετών: λιγότερο από δύο ώρες την ημέρα

Σύμφωνα με τις Blum-Ross & Livingstone, ο χρόνος μπροστά από μία οθόνη μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τα παιδιά σε σχέση με:

  • το βάρος τους
  • την κινητική και γνωστική τους ανάπτυξη 
  • την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη 
  • τη διάθεσή τους 
  • τη συμπεριφορά τους (άγχος, υπερκινητικότητα, επιθετικότητα, διάσπαση προσοχής, αυτοπεποίθηση) 
  • τη μαθησιακή τους επίδοση
  •  τον ύπνο τους

Δημιουργήστε ένα πρόγραμμα στην οικογένεια

Προσπαθήστε να δημιουργήσετε μία ρουτίνα στην καθημερινότητά σας συζητώντας με τα παιδιά σας τα ενδιαφέροντά τους και προτείνοντας το κάθε μέλος μία δική του αγαπημένη δραστηριότητα Έτσι, καθημερινά θα υπάρχει χρόνος που θα αφιερώνει ο καθένας σε μία δραστηριότητα που του αρέσει και θα περιοριστεί ο χρόνος χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών. 

Χρησιμοποιήστε τις οθόνες με δημιουργικούς και υγιείς τρόπους

Οι ηλεκτρονικές συσκευές είναι πολύ χρήσιμες, όχι μόνο για επαγγελματικούς λόγους, αλλά και για προσωπικούς. Επίσης, υπάρχουν εφαρμογές, που μπορούν να βοηθήσουν έναν άνθρωπο για τη διατήρηση της υγείας του (γυμναστική, διατροφή), για δραστηριότητες, όπως η ζωγραφική ή οι ασκήσεις χαλάρωσης, αλλά και για οργάνωση της καθημερινότητας, όπως οι σημειώσεις ή το ημερολόγιο. Δείξτε στα παιδιά σας τη σωστή χρήση των συσκευών χρησιμοποιώντας τες δημιουργικά και έξυπνα.

Μειώστε τον χρόνο που αφιερώνετε μπροστά από τις οθόνες

Παρατηρήστε τις ώρες που ξοδεύετε στις οθόνες άσκοπα και βάλτε στόχο καθημερινά να περιορίζετε το χρόνο αυτό. Μπορείτε να ξεκινήσετε βάζοντας όρια στη χρήση των συσκευών κατά τη διάρκεια του φαγητού και πριν τον ύπνο.

Ο ρόλος του γονεϊκού μοντέλου για υγιή και ασφαλή χρήση οθόνης 

Ο αυστηρός περιορισμός έχει άμεσα αποτελέσματα, αλλά αρνητικές συνέπειες μακροχρόνια

Το να περιορίσετε αυστηρά τα παιδιά σας από τις ηλεκτρονικές συσκευές μπορεί να έχει άμεσα τα αποτελέσματα που θέλετε, αλλά βάσει ερευνών, περιορίζετε σε βάθος χρόνου τις δυνατότητες και τις δεξιότητες των παιδιών σε σχέση με τη χρήση οθονών. Φροντίστε να κρατάτε μια ισορροπία με τον περιορισμό των οθονών.

Αφιερώστε χρόνο σε δραστηριότητες σωματικής άσκησης

Καθημερινά τα παιδιά πρέπει να αφιερώνουν τουλάχιστον μία ώρα σωματικής άσκησης. Βρείτε δραστηριότητες, όπως η συμμετοχή σε μία αθλητική ομάδα, ή επιδιώξτε να κάνετε μαζί με τα παιδιά σας σωματική άσκηση. Αυτή μπορεί να είναι μία βόλτα στο πάρκο, στην παραλία ή σε κάποιο μονοπάτι. Επίσης, μπορείτε να οργανώνετε στο σπίτι διαγωνισμούς χορού ή αγώνες στίβου με εμπόδια στο σπίτι.

Ιωάννα Τρικούπη-Μπάγια

Ιωάννα Τρικούπη-Μπάγια

Ψυχολόγος MSc

Η Ιωάννα Τρικούπη-Μπάγια είναι ψυχολόγος και έχει δημιουργήσει τη σελίδα @easyparenting_GR στο Instagram με στόχο όλοι οι γονείς να έχουν πρόσβαση σε επιστημονικές οδηγίες σχετικά με την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών τους. Μεγάλο μου όνειρο είναι να εκπαιδεύω γονείς με παιδιά όλων των ηλικιών, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένοι για κάθε δοκιμασία που θα συναντήσουν.

Διαβάστε περισσότερα

Blum-Ross, A., & Livingstone, S. (2016). Families and screen time: Current advice and emerging research. Ανακτήθηκε από: https://eprints.lse.ac.uk/66927/1/Policy%20Brief%2017-%20Families%20%20Screen%20Time.pdf 

Centers for Disease Control and Prevention. (2016). Screen time vs lean time infographic. Ανακτήθηκε από: https://www.cdc.gov/nccdphp/dnpao/multimedia/infographics/getmoving.html 

Joshi. A., & Hinkley, T., (2021). Too much time on screens? Screen time effects and guidelines for children and young people. Australian Government. Department of Health and Aged Care. Ανακτήθηκε από: https://www.health.gov.au/resources/publications/australian-24-hour-movement-guidelines- 

Livingstone, S., & Pothong, K. (2022)Beyond screen time: Rethinking children’s play in a digital world. Journal of Health Visiting, 10(1), 32-38. https://doi.org/10.12968/johv.2022.10.1.32.

Milovidov, E. (2020). Parenting in The Digital Age Positive parenting strategies for different scenarios. Council of Europe.

Morawska, A., Mitchell, A.E. & Tooth, L.R. (2023). Managing Screen Use in the Under-Fives: Recommendations for Parenting Intervention Development. Clin Child Fam Psychol. https://doi.org/10.1007/s10567-023-00435-6 

Pappas, S. (2020). What do we really know about kids and screens. American Psychological Association51(3), 42.

Stiglic, N., & Viner, R.M. (2019). Effects of screentime on the health and well-being of children and adolescents: A systematic review of reviews. BMJ Open, 9, e023191. https://doi: 10.1136/bmjopen-2018-023191.