“Θέλω να πετύχω. Όλο ξεκινώ και κάπου στη διαδρομή τα παρατάω. Αφού το θέλω. Τι δεν κάνω σωστά;” Σου είναι γνώριμο; Η θέληση αποτελεί πρωταρχικό παράγοντα αλλαγής και έπεται η αυτοπειθαρχία, η αποφασιστικότητα και η συστηματικότητα για να οδηγηθούμε στην επιτυχία.

Αυτό το άρθρο εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θέληση να κάνουμε κάτι πολλές φορές δεν επαρκεί και δεν καταφέρνει από μόνη της να μας οδηγήσει στην επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος.

Θέληση και Συνειδητός Νους

Για να πετύχουμε κάτι πολλές φορές ξεκινάμε με έναν αναλυτικό και προσεχτικό σχεδιασμό των στόχων και των μεθόδων που θα αξιοποιήσουμε και θα ακολουθήσουμε. Και μέχρι το σημείο αυτό φαίνονται όλα εφικτά και οργανωμένα. Στην πραγματικότητα όμως δεν επαρκεί αυτό για να φέρουμε εις πέρας μια τέτοια διαδικασία, όσο καλή πρόθεση και όσο δυνατή θέληση και να έχουμε.

Τα όρια της θέλησης

Αυτά που συνειδητά ελέγχουμε είναι πολύ λιγότερα από όσα νομίζουμε. Η δύναμη της θέλησης σχετίζεται με τη συνειδητή επεξεργασία πληροφοριών και απαιτεί παράλληλα μεγάλη συναισθηματική επένδυση ενέργειας. Κι αυτό γιατί η θέληση σχετίζεται με το συναισθηματικό κομμάτι του εγκεφάλου. Επομένως, γίνεται αντιληπτό πως οποιαδήποτε θέληση βασισμένη μόνο στη λογική δεν μπορεί να είναι επαρκώς αποτελεσματική. 

Μπορεί να έχεις παρατηρήσει πως ξεκινώντας κάθε νέα εβδομάδα, κάθε νέα ημέρα έχεις πολύ περισσότερη όρεξη να τηρήσεις μία δήλωση θέλησης, π.χ. “Διακόπτω εντελώς την κατανάλωση ζάχαρης!”, όμως με το πέρας της ημέρας/εβδομάδας και καθώς η κούραση συσσωρεύεται, άρα μειώνεται και το απόθεμα της διαθέσιμης ενέργειας, μειώνεται και η δύναμη της θέλησης και της αντίστασης σε αυτό που δήλωσες, καταλήγοντας πολλές φορές να υποκύπτεις στην επανάληψη της συμπεριφοράς που εξαρχής ήθελες να αποφύγεις.

Τι είναι η θέληση

Η θέληση περιλαμβάνει τα εξής:

  • Την ικανότητα του ατόμου να καθυστερεί την ικανοποίηση, να μπορεί δηλαδή να αντισταθεί στους περιβάλλοντες πειρασμούς.
  • Την ικανότητα διαχείρισης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης ανεπιθύμητων παρορμητικών σκέψεων ή συναισθημάτων.
  • Τη μετουσίωση των παραπάνω σε ωφέλιμες σκέψεις και βοηθητικά συναισθήματα για το άτομο.
  • Συνειδητή εργασία.
  • Συστηματικότητα, πειθαρχία και αυτοέλεγχο.

Ποια η σημασία της και τι άλλο χρειάζεται

Η θέληση, μπορούμε να πούμε, αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα για την επίτευξη του τελικού στόχου, ειδικά ως προϋπόθεση αλλαγής. Χωρίς θέληση καμία αλλαγή δεν μπορεί να ξεκινήσει. Όμως για ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα, απαραίτητα χρειάζεται να ακολουθείται από ένα κατάλληλα οργανωμένο πλάνο δράσης, αυτοπειθαρχία, παρακολούθηση της προόδου και ευελιξία ώστε να είναι εφικτή η διαχείριση αστάθμητων παραγόντων όπως αυτοί θα εμφανίζονται. 

Η αυτοπειθαρχία πηγάζει από τις αξίες του ατόμου και τις επιλογές του. Η αυτογνωσία συνεισφέρει καταλυτικά στην καλλιέργεια αυτοπειθαρχίας. Το να συνειδητοποιήσει ένα άτομο τι πραγματικά κινεί τις επιλογές του είναι ουσιαστικός παράγοντας ενίσχυσης της δύναμης της θέλησης.

Βελτιώνεται η θέληση;

Η θέληση, όπως και κάθε άλλη αρετή, βελτιώνεται και καλλιεργείται μέσω εξάσκησης

Βασικό εργαλείο εξάσκησης της θέλησης είναι ο οραματισμός, η δημιουργία δηλαδή επιθυμητών εικόνων πού θα περιλαμβάνουν την τελική κατάσταση. Η φαντασία του επιτυχημένου στόχου ενισχύει κατά πολύ τη θέληση. Επιπλέον, η θετική σκέψη και η υιοθέτηση νέων βοηθητικών συνηθειών π.χ. διαχείριση του άγχους, μπορούν να χτίσουν μια πολύ ισχυρότερη θέληση. 

Πρακτικές συμβουλές

  • Κάντε ένα βήμα τη φορά. Στο δρόμο προς την επίτευξη ενός στόχου θα υπάρχουν πολυεπίπεδα εμπόδια που θα χρειαστεί να διευθετηθούν. Στην ταυτόχρονη σκέψη όλων αυτών δημιουργείται πίεση η όποια μπορεί και να κάμψει τη θέληση.
  • Ξεκινήστε με μικρότερα όμως συστηματικά βήματα. Έτσι, θα χτίσετε νέες συνήθειες ενισχυτικές της θέλησης.
  • Να είστε ο εαυτός σας, διαφορετικά η πίεση θα είναι εκθετικά μεγαλύτερη.
  • Αναγνωρίζετε την πρόοδο σας και επιβραβεύετε τον εαυτό σας για αυτήν.
  • Κρατήστε χρόνο για ανανέωση και ξεκούραση.
  • Η θέληση, όπως και ο νους είναι σαν μυς. Γυμνάζεται!
  • Ζητήστε περισσότερα από τον εαυτό σας!
  • Η αυτοπειθαρχία είναι τέχνη και στρατηγική μαζί!
Μαρία Λιάτη

Μαρία Λιάτη

Theta Healer®, Ομοιοπαθητικός, Ψυχοθεραπεύτρια

Η Μαρία Λιάτη Ψυχοθεραπεύτρια, Ομοιοπαθητικός και Theta Healer, με σπουδές και προϋπηρεσία σε όλα τα παραπάνω. Έχει εργασιακή εμπειρία σαν Ψυχοθεραπεύτρια και εξειδικεύεται στις συντροφικές σχέσεις, στις αγχώδεις διαταρχές, στις διατροφικές διαταραχές και άλλα! Μπείτε στο προφίλ της και διαβάστε περισσότερα για τη Μαρία!

Διαβάστε περισσότερα

Hardy Benjamin (2018). Willpower Doesn’t Work: Discover the Hidden Keys to Success