Καθώς έβαζα να πιω τον τρίτο καφέ της ημέρας, σε ένα διάλειμμα που έκανα ανάμεσα στις skype συνεδρίες μου, έριξα μια ματιά στον άντρα μου, ο οποίος  ήταν απορροφημένος σε τηλεδιάσκεψη με την δουλειά του. Ο γιός μου είχε και εκείνος τηλε-μαθήματα, και εγώ στεκόμουν εκεί και σκεφτόμουν πόσο εξουθενωμένη νιώθω.

Συνήθως πίνω έναν την ημέρα αλλά αυτή η πανδημία με κάνει να χρειάζομαι περισσότερο καφέ αυτήν την περίοδο. Προσπαθώντας να κρατήσουμε το παιδί μας σε εγρήγορση, χαρούμενο, απασχολημένο και οι μέρες μας να φαίνονται ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ, εγώ και ο άντρας μου χρειάστηκε να μάθουμε νέους τρόπους για να είμαστε εκεί για το παιδί μας επειδή, για αυτή την περίοδο, τώρα, έχει μόνο εμάς.

Γονέας στον Covid-19

Συμφωνήσαμε πως ο βαθμός της εξουθένωσης που βιώνουμε είναι μεγάλος,

καθώς δουλεύοντας από το σπίτι όλες αυτές τις ώρες και προσπαθώντας να είμαστε όλοι μαζί καλά, να βοηθάμε το γιο μας με το διάβασμα να παίζουμε, να καλύπτουμε τις υπόλοιπες ανάγκες της καθημερινότητας και παράλληλα η έλλειψη προσωπικού χρόνου, μας κάνει να νιώθουμε σαν να περπατάμε σε τεντωμένο σχοινί. Κουραζόμασταν και πριν αλλά αυτό είναι διαφορετικό. Το συναισθηματικό και ψυχικό κόστος της κοινωνικής παύσης που βιώνουμε είναι κάτι για το οποίο νομίζω δεν θα μπορούσαμε ποτέ να προετοιμαστούμε. Πράγματι τώρα καταλαβαίνω την απουσία της κοινωνικής στήριξης από τους φίλους και συγγενείς. Σκέφτομαι πόσο ζωτικής σημασίας είναι αυτές οι σχέσεις και μου λείπουν ειλικρινά. Η κάθε μέρα φέρνει και νέα επίπεδα αβεβαιότητας και αυτό δημιουργεί άγχος.

Την ίδια εικόνα έχω και από τους πελάτες μου. Ακούω ανθρώπους να συζητάνε για την αίσθηση αποτυχίας, αποθάρρυνσης και αδυναμίας. Ακούω εργαζόμενους γονείς να διοχετεύουν την ενέργειά τους σε τόσα διαφορετικά πράγματα και στο τέλος, να νιώθουν πως πουθενά δεν δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους. Οι προσπάθειες για να κρατηθούν σχέσεις, έχουν εντατικοποιηθεί σε αυτό το περιορισμένο περιβάλλον και δείχνει δύσκολο να βρεθεί μια διέξοδος διαφυγής, όταν χρειάζεται.

Είμαι εδώ λοιπόν για να τονίσω πως αυτή είναι μια περίοδος με πρωτόγνωρες εμπειρίες.

Σκεφτείτε μια μητέρα στο πρώτο της παιδί, που δεν έχει ιδέα τι να περιμένει, που σκέφτεται εάν θα είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο από αυτό φαντάζεται, και πως θα τα καταφέρει τελικά. Νομίζω πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε την κατάσταση αυτή με τον ίδιο τρόπο.  Ο στόχος εδώ δεν είναι να έχετε τις καλύτερες επιδόσεις κατά την διάρκεια της πανδημίας αλλά να κάνετε το καλύτερο που μπορείτε με τα εργαλεία που διαθέτετε.

Για μένα αυτό σημαίνει πως πρέπει να ανακαλύψουμε εκ νέου τα μικρά πράγματα, που κάνουν τη μεγάλη διαφορά. Θέλω να μοιραστώ μερικά από αυτά μαζί σας και ελπίζω να βρείτε τρόπους να αποφορτιστείτε με την λιγότερη προσπάθεια. Δείτε την καθημερινότητά σας διαφορετικά επεκτείνετε τον κόσμο σας ακόμα και στους 4 τοίχους του σπιτιού και βρείτε ευχαρίστηση μέσα από αυτά.  

1. Ανακάλυψε τη μουσική

Συνειδητοποίησα πως κάθε βράδυ, αφού πάει ο γιος μου για ύπνο, το να κάθομαι στον καναπέ και να ακούω μουσική είναι η πιο χαλαρωτική στιγμή της ημέρας. Τα ψυχολογικά οφέλη της μουσικής είναι εκπληκτικά. Οι έρευνες δείχνουν πως η μουσική βελτιώνει τη διάθεση, μας χαλαρώνει,  βοηθάει στη διαχείριση του πόνου, ενισχύει τη δημιουργικότητά μας, επηρεάζει τις αποδόσεις μας, βελτιώνει τη μνήμη μας, μειώνει το άγχος. Γενικότερα λειτουργεί ως θεραπευτικό μέσο. Σας προκαλώ να παρακολουθήσετε το πως νιώθετε, όταν ασχολείστε για 30 λεπτά με το κινητό σας – τα social media -και πως ακούγοντας για 30 λεπτά την αγαπημένη σας μουσική. Κάντε τη σύγκριση και θα δείτε τις διαφορές!

Γονέας στον Covid-19

2. Δραπέτευσε με ένα λογοτεχνικό

Πιστεύω ότι ο καλύτερος τρόπος χαλάρωσης εκτός από το να ακούς μουσική είναι, να ακούς μουσική καθώς χάνεσαι στις σελίδες ενός βιβλίου. Τα πλεονεκτήματα αυτής της υπερπολύτιμης συνήθειας είναι πολλά. Μερικά από αυτά είναι το ότι τα βιβλία μειώνουν τα επίπεδα του στρες. Μας προσφέρουν απλόχερα γνώση. Χαρίζουν μια μοναδική αίσθηση γαλήνης. Αναπτύσσουν την ενσυναισθητική μας πλευρά. Βελτιώνουν την ποιότητα του ύπνου μας, βελτιώνουν την ψυχική μας υγεία. Η «βιβλιοθεραπεία» ανακουφίζει από συμπτώματα κατάθλιψης και αγχωδών διαταραχών.

Όταν διαβάζουμε ένα λογοτεχνικό βιβλίο, εισερχόμαστε σε έναν κόσμο τόσο διαφορετικό, όπου ο συγγραφέας μας οδηγεί κι εμείς αφηνόμαστε στα χέρια του για τη ροή της ιστορίας. Είναι τόσο μοναδική αυτή η εμπειρία που ο αναγνώστης, καθώς είναι συνεπαρμένος από εκείνον τον κόσμο, απομακρύνεται για λίγο από τα ηπιότερα ή σοβαρότερα άγχη του. Συνδύασε αυτά τα δυο μαζί και σου υπόσχομαι πως θα ξεφύγει το μυαλό σου από τις σκέψεις του COVID-19 και θα ανακουφιστείς.

3. Να είσαι κοντά στη φύση

Αφιερώστε περισσότερο χρόνο για να απολαύσετε την ύπαιθρο και τη φύση.  Μην αναλώνεστε σε σερφάρισμα στο διαδίκτυο, σε βιντεοπαιχνίδια και ταινίες. Τα οφέλη της φύσης για την ψυχική υγεία των ανθρώπων, δεν περιορίζονται σε όσους ζουν στην ύπαιθρο. Αλλά και για εμάς που ζούμε στην πόλη. Μια βόλτα στο κοντινότερο πάρκο ή πλατεία, έστω και στην περίοδο περιορισμού μετακίνησης είναι ωφέλιμο. Έστω και 5 λεπτά ανάμεσα στα διαλείμματα της δουλειάς θα σας δώσει μια αίσθηση ζωντάνιας και αύξηση δημιουργικότητας.

4. Βάλε λουλούδια στο σπίτι

Ξέρω πως πρέπει να αποφεύγουμε τις πολλές μετακινήσεις, αλλά εάν βρείτε λίγα λουλούδια ακόμα και στο super market, πάρτε μερικά για το σπίτι και ενισχύστε τη διάθεσή σας. Μπορεί να φαίνεται ασήμαντο αλλά λίγη ομορφιά γύρω σας είναι απίστευτα θεραπευτική.  

Γονέας στον Covid-19

5. Κάνε γυμναστική/yoga   

Όταν βάζω γυμναστική στο πρόγραμμά μου η διάθεσή μου πάντα ανεβαίνει. Η σωματική δραστηριότητα έχει πρώτα αντίκτυπο στο μυαλό και μετά στο σώμα. Και πολλές φορές μπορεί να δράσει ακόμα και σαν αντικαταθλιπτικό.

Έχει αποδειχθεί πλέον ότι η σωματική άσκηση σε συνδυασμό με ισορροπημένη διατροφή μπορεί να διατηρήσει την ψυχική ισορροπία. Σε περιπτώσεις άγχους ή έντονου θυμού, η γυμναστική συμβάλει κατευναστικά, βοηθώντας το μυαλό να ξεχαστεί καθώς χαλαρώνει τους μύες. Εάν βρεις τον τρόπο να εφαρμόσεις αυτές τις 5 πρακτικές μέσα στην μέρα σου, ή έστω κάποιες από αυτές μέσα στην εβδομάδα, οπωσδήποτε θα νιώσεις πως ένα μεγάλο μέρος της πίεσης και του άγχους που βιώνουμε λόγω της κατάστασης θα εξαλειφθεί. Τι έχεις να χάσεις; Προσπάθησέ το! Δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από ΤΩΡΑ να ξεκινήσεις  έναν ποιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Πέννυ Κόκκολα

Πέννυ Κόκκολα

Ψυχοθεραπεύτρια, Ψυχολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Πέννυ Κόκκολα, είναι Ψυχολόγος (BA) και Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt. Ειδικεύεται σε θεραπευτικές παρεμβάσεις, στη συμβουλευτική σε ζευγάρια με θέματα υπογονιμότητας (IVF) και στη διάγνωση και ψυχοθεραπεία παιδιών. Εργάζεται ιδιωτικά σε ατομικές και ομαδικές συνεδρίες και συμβουλευτικά για γονείς. Πιστεύει πως η ψυχοθεραπεία είναι ένα ταξίδι που ξεκινάμε μαζί, επικεντρωμένο στην επίγνωση και στο “Εδώ και Τώρα”. Είναι μια προσπάθεια να φύγουμε από τις εσωτερικές και προβληματικές σκιές μας. Είναι το σπουδαιότερο δώρο που μπορούμε να κάνουμε στον εαυτό μας.

Διαβάστε περισσότερα