Ο όρος δυσπραξία δηλώνει μία διαταραχή του κινητικού συντονισμού που επηρεάζει την ικανότητα των ατόμων να εκτελούν εκούσιες μυϊκές κινήσεις. Είναι συχνότερη στα αγόρια από ότι στα κορίτσια και αποτελεί μια ξεχωριστή διαταραχή που εντοπίζεται στον κινητικό προγραμματισμό δηλαδή στη λειτουργία του εγκεφάλου να συντονίζει μία σειρά από μυϊκές κινήσεις για την εκτέλεση μιας ηθελημένης πράξης. Όταν πρόκειται όμως για ακούσιες κινήσεις τότε οι ίδιοι μύες λειτουργούν φυσιολογικά. Δεν αναφερόμαστε σε νευρομυϊκές βλάβες αλλά σε διαταραχή της ανάπτυξης περιοχών του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τον προγραμματισμό, για των συντονισμό λεπτών και περίπλοκων χειρισμών.

δυσπραξία μωρό που κάνει γκριμάτσα

Εξελικτική ή αναπτυξιακή στοματική δυσπραξία

Η στοματική δυσπραξία αφορά στην εκτέλεση στοματικών ή λαρυγγικών κινήσεων οι οποίες είναι μη λεκτικές. Υπάρχει δηλαδή δυσκολία στο να πραγματοποιηθούν κινήσεις μετά από εντολή. Ενώ οι ίδιες κινήσεις γίνονται φυσιολογικά κατά τη μάσηση και την κατάποση. Εμφανίζονται κινήσεις ΄΄ψαξίματος΄΄, δηλαδή ορατές προσπάθειες για τη σωστή τοποθέτηση της γλώσσας ή των χειλιών. Η ύπαρξη στοματικής δυσπραξίας σχεδόν πάντα σημαίνει ότι θα συνυπάρχει και η λεκτική. Αντίθετα, η ύπαρξη λεκτικής δυσπραξίας δεν σημαίνει ότι θα συνυπάρχει και στοματική.

δυσπραξία παιδί που τρώει

Επίκτητη ή αναπτυξιακή λεκτική δυσπραξία 

Η λεκτική δυσπραξία μπορεί να είναι εξελικτικής/αναπτυξιακής μορφής ή μπορεί να είναι επίκτητη ως αποτέλεσμα εγκεφαλικού τραύματος, αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου, νεοπλασματικής ασθένειας, αφορά κυρίως σε ενήλικες.

Ένα παιδί με αναπτυξιακή λεκτική δυσπραξία μπορεί:

Οπότε η ομιλία είναι σε μεγάλο ποσοστό ακατάληπτη ακόμη και από τα οικεία πρόσωπα. Η δυσκολία αυξάνει όσο μεγαλώνει η δομή και η πολυπλοκότητα των λέξεων.

δυσπραξία παιδί ζωγραφίζει

Οι ασθενείς αναφέρουν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Γνωρίζω τις λέξεις αλλά δεν βγαίνουν σωστά.
  • Τις προφέρω λανθασμένα.
  • Χρειάζομαι να μιλάω αργά για να μην κάνω λάθη.
  • Δυσκολία στις πολυσύλλαβες.
  • Πολλοί αναγνωρίζουν τα λάθη και προσπαθούν να τα διορθώσουν.
  • Πιο δύσκολη ομιλία όταν κουράζομαι ή έχω στρες.
  • Δεν έχω δυσκολίες γραπτού λόγου.
  • Φυσιολογικά αντανακλαστικά εμετού.
  • Φυσιολογική λειτουργία μάσησης και κατάποσης.
  • Ανικανότητα μίμησης.
  • Να ακολουθήσω εντολές ώστε να εκτελέσω εκούσιες κινήσεις  (π.χ. βήχα, παραγωγή ήχου, καθάρισμα λαιμού).
  • Πολλές προσπάθειες επίτευξης κίνησης στόχου.
  • Πολλές προσπάθειες ανίχνευσης της σωστής κίνησης.
  • Προβαίνω σε αυτοδιόρθωση χωρίς επιτυχία.
  • Οι κινήσεις αυθόρμητα επιτυγχάνονται.
δυσπραξία δύο κορίτσια παίζουν

Η Φωνή είναι φυσιολογική.

Η Άρθρωση εμφανίζει:

  • Αλλοιώσεις, αντικαταστάσεις, παραλήψεις, προσθήκες και επαναλήψεις ήχων
  • Πιο συχνά επηρεάζονται τα σύμφωνα και κυρίως τα τριβόμενα και τα συριστικά
  • Αποτυχία στην εκφορά πολυσύλλαβων λέξεων
  • Αποτυχία εκφοράς ψευδολέξεων

Η Προσωδία εμφανίζει:

  • Αργό ρυθμό για μεγάλες εκφράσεις
  • Επιμήκυνση φωνηέντων
  • Κατάτμηση λέξεων
  • Παύσεις ανάμεσα σε λέξεις
  • Λάθη έμφασης

Παρέμβαση και στόχοι αποφασίζονται από τον εξειδικευμένο λογοθεραπευτή και θεσπίζονται με σκοπό την αποκατάσταση των δυσκολιών του ατόμου. Πολύ σημαντική είναι η συμβολή του οικογενειακού περιβάλλοντος για την γρηγορότερη επίτευξη των στόχων!

Αντωνία Βλάχου

Αντωνία Βλάχου

Λογοθεραπεύτρια

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Αντωνία Βλάχου. Eίναι Πτυχιούχος Λογοθεραπεύτρια από το Πανεπιστήμιο Πατρών (ΑΤΕΙ Σχολές Υγείας). Ειδικευμένη θεραπεύτρια ένταξης και παρέμβασης κατοίκον. Ειδικεύεται σε αναπτυξιακές διαταραχές επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Ασχολείται κλινικά με πρώιμη παρέμβαση σε παιδιά ηλικίας κάτω των 3 ετών. Έχει αναλάβει ως συνοδός σε παιδιά από το Φάσμα του Αυτισμού και έχει οργανώσει εξατομικευμένα προγράμματα σε εξωτερικό περιβάλλον. Αυτή την χρονική περίοδο παρακολουθεί ειδικό επιμορφωτικό σεμινάριο που αφορά τη Σχολική Ψυχολογία του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Έχει ειδικευτεί σε αρκετές μεθόδους αξιολόγησης και παρέμβασης που αφορούν τον τομέα της Λογοθεραπείας, όπως Simata, Makaton, Pecs, TEACCH, MessyPlay και άλλα. Είναι μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Λογοθεραπευτών Λογοπαθολόγων Ελλάδος ΣΕΛΛΕ. Εργάζεται ιδιωτικά σε ατομικές συνεδρίες ή σε ομαδικές συνεδρίες παιδιών. Συνεργάζεται με ειδικά κέντρα αγωγής τα τελευταία 9 χρόνια. Προασπίζεται την ομαδική συνεργασία όλων των ειδικοτήτων σε μια διεπιστημονική ομάδα για την καλύτερη επίτευξη των στόχων που αφορούν κάθε οικογένεια. Πέρα από την σωματική υγεία πιστεύει πως η ψυχική υγεία είναι αναπόσπαστο μέρος της προσωπικότητας μας.

Διαβάστε περισσότερα
Κέντρο Στήριξης Παιδιών & Ενηλίκων, Δημητροπούλου Πετρούλα

Σε συνεργασία με:

Κέντρο Στήριξης Παιδιών & Ενηλίκων, Δημητροπούλου Πετρούλα

Καλωσορίζουμε με πολλή χαρά στην ομάδα μας το Κέντρο Στήριξης Παιδιών & Ενηλίκων, που δημιουργήθηκε το 2013 από την ψυχολόγο Δημητροπούλου Πετρούλα, στην περιοχή του Πόρτο Ράφτη. Το κέντρο στελεχώνεται από εξειδικευμένους/ες θεραπευτές/τριες και παρέχει υπηρεσίες λογοθεραπείας, εργοθεραπείας, ειδικής αγωγής, ψυχολογικής υποστήριξης, συμβουλευτικής γονέων, που απευθύνονται σε παιδιά και ενήλικες. Παράλληλα, η θεραπευτική ομάδα λειτουργεί ομαδικά και ατομικά προγράμματα παιχνιδιού, messy play, κοινωνικών δεξιοτήτων κ.α , ενώ συνεχώς εκπαιδεύεται για επιμορφώνεται για καινούρια προγράμματα και θεραπευτικά εργαλεία στον τομέα της ειδικής αγωγής και της ψυχικής υγείας.

Διαβάστε περισσότερα