Ποιο σχολείο θέλουμε;

Όταν γυρίζουν τα παιδιά από το σχολείο στο σπίτι, ακολουθεί συνήθως ο παρακάτω διάλογος:
Γονέας: Τι κάνατε σήμερα, πώς πέρασες;
Παιδί: Καλά, τα ίδια…

Το παιδί πολλές φορές απαντάει με αδιάφορο ύφος, σαν να βαριέται. Χωρίς αυτό να οφείλεται στην κούραση της ημέρας.
Ένα παιδί, πρέπει να πηγαίνει με όρεξη στο σχολείο και να ανυπομονεί για την επόμενη μέρα. Πόσο συχνά το βλέπουμε όμως αυτό με το εκπαιδευτικό μας σύστημα και πόσο κατάλληλο είναι τελικά;
Κάθε παιδί έχει δικαιώματα. Πρέπει να βρίσκεται σε ένα δημοκρατικό περιβάλλον, σε μια τάξη που θα το αποδέχεται όπως είναι, που δεν θα «φοβάται» πια τα μαθήματα που το δυσκολεύουν.

Ας δούμε λίγα πράγματα για την παιδαγωγική Freinet (Φρενέ)!

Ας αναρωτηθούμε στο τέλος ποιο σχολείο θέλουμε!

Η παιδαγωγική Freinet, πήρε το όνομά της από τον Celestin Freinet, που ήταν, όπως λέει ο τίτλος μιας ταινίας, «ο δάσκαλος που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται». Πρόκειται για μια μαθητοκεντρική παιδαγωγική που βασίζεται στην ελεύθερη έκφραση. Οι μαθητές μαθαίνουν να συνεργάζονται, να μοιράζονται, να σέβονται ο ένας τον άλλο, να μην υπάρχει ανταγωνισμός. Το μάθημα παύει να είναι βιβλίο-πίνακας-ασκήσεις όπως το γνωρίζουμε και τη θέση του παίρνουν η φύση και τα πειράματα. Τα παιδιά επιτέλους γράφουν χωρίς να βαριούνται και για κάθε μάθημα υπάρχει ξεχωριστό πλάνο, σύμφωνα με τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε μαθητή.

Τεχνικές που ακολουθεί ο εκπαιδευτικός

Για την παιδαγωγική Freinet ο εκπαιδευτικός χρειάζεται να εφαρμόσει συγκεκριμένες τεχνικές που αφορούν τις αρχές της παιδαγωγικής.
1. Για παράδειγμα, αν ένας εκπαιδευτικός θέλει να δουλέψει στην τάξη του το κομμάτι της συνεργασίας, του διαλόγου και του αλληλοσεβασμού, μπορεί να χρησιμοποιήσει το ‘μαθητικό συμβούλιο’. Το συμβούλιο γίνεται συγκεκριμένη μέρα και ώρα και υπεύθυνοι είναι οι μαθητές. Κάποιος ορίζεται από τους μαθητές υπεύθυνος λόγου, άλλος γραμματέας και όλοι θα συζητήσουν με σεβασμό στο σύνολο και στον συνομιλητή τι τους απασχολεί, τι θέλουν να αλλάξει, θα ορίσουν κανόνες και θα πάρουν αποφάσεις. 
2. Η τεχνική «τι νέα;», είναι από τις αγαπημένες των παιδιών καθώς ανυπομονούν να μοιραστούν νέα τους. Η τεχνική αυτή πάλι συντονίζεται από μαθητές και εκτός από την ενίσχυση του προφορικού λόγου, ο εκπαιδευτικός μπορεί στη συνέχεια, από κάποιο θέμα που συζητήθηκε, να παρουσιάσει το μάθημα, κάποια εργασία κτλ.
3. Τέλος, άλλη μία τεχνική, είναι η διδασκαλία στη φύση, έξω από την τάξη στο προαύλιο ή και έξω από το σχολείο, όπου οι μαθητές έρχονται σε άμεση επαφή με κάτι που βρίσκεται τυπωμένο στο βιβλίο, όπως για παράδειγμα τα φυτά.

Το αποτέλεσμα;

Στα σχολεία ή στις τάξεις που εφαρμόζεται η παιδαγωγική Freinet, οι μαθητές πηγαίνουν για μάθημα με όρεξη.
Για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα πράγματα, υπάρχει πάρα πολύ υλικό σχετικά με τις αρχές και τις τεχνικές της παιδαγωγικής και ένα σύντομο άρθρο, δεν αρκεί. Ας είναι όμως η αρχή ναι ονειρευτούμε ένα καλύτερο σχολείο και ας στοχεύσουμε στο να το δημιουργήσουμε!

Μαργαρίτα Μποφιλίου

Μαργαρίτα Μποφιλίου

Καθηγήτρια Αγγλικών

ΗΜαργαρίτα Μποφιλίου με πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία Αγγλικών και με εξειδίκευση στην διδασκαλία σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, έχει εκπαιδευτεί στην χορήγηση διαγνωστικών τεστ μαθησιακών δυσκολιών και θα μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία και τις γνώσεις της! Για περισσότερα δείτε το προφίλ της.

Διαβάστε περισσότερα