Στη σύγχρονη πιεστική καθημερινότητα πολύ συχνά, τόσο ως γονείς όσο και ως εκπαιδευτικοί, δίνουμε λιγότερη έμφαση στη συναισθηματική αγωγή των παιδιών μας.

Έτσι, ενώ φροντίζουμε να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες, παραμελούμε να αφιερώνουμε εξίσου χρόνο στη συναισθηματική επικοινωνία μας μαζί τους.

Ειδικά σήμερα, με τις πρωτόγνωρες συνθήκες που καλούμαστε όλοι να διαχειριστούμε και να επιδείξουμε ψυχική ανθεκτικότητα, το να έρθουμε σε επαφή με τα συναισθήματα που βιώνουμε και να τα εκφράσουμε, είναι απαραίτητο για την ψυχική μας υγεία.

Άλλωστε, τα καταπιεσμένα συναισθήματα ή οι ενοχές για κάποια από αυτά που βιώσαμε σαν παιδιά είναι η βάση για αρκετά ψυχολογικά προβλήματα στην ενήλικη ζωή μας.

συναισθηματική αγωγή

Η συναισθηματική νοημοσύνη παίζει κομβικό ρόλο στην προσωπική μας ευεξία αλλά και στις σχέσεις μας με τους άλλους ανθρώπους.

Έχει να κάνει με τη δυνατότητά μας να αναγνωρίζουμε, να κατανοούμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας αλλά και των γύρω μας. Όταν δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό, προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε συμπεριφορές και όχι το συναίσθημα ή το βαθύτερο κίνητρο που υπάρχει πίσω τους, με αποτέλεσμα να μπαίνουμε σε ένα φαύλο κύκλο που μας πληγώνει.

Χρειάζεται λοιπόν να μάθουμε στα παιδιά μας να έρχονται σε επαφή με το συναίσθημα τους και να το αναγνωρίζουν. Όταν αποφεύγουμε να το κάνουμε αυτό, όταν το παιδί νιώθει ότι αμφισβητείται ή και απορρίπτεται για την εκδήλωση των συναισθημάτων του, χάνει την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και στους ενήλικες.

Θυμηθείτε πόσες φορές μπορεί να είπατε στο παιδί σας φράσεις όπως:

  • ”Είσαι υπερβολικός μην κάνεις έτσι”.
  • ”Είναι δυνατόν να φοβάσαι; Να είσαι γενναίος!”
  • ”Ένας άνθρωπος με καλούς τρόπους δε θυμώνει ποτέ!”
συναισθηματική αγωγή

Η πρόθεσή μας εκείνη τη στιγμή μπορεί να είναι να βοηθήσουμε το παιδί να ξεπεράσει τη δυσφορία του, αλλά στην ουσία υποτιμάμε το αρνητικό του συναίσθημα κι αυτό του δημιουργεί ανασφάλεια, θυμό και φόβο. Όλα τα συναισθήματα έχουν να μας μάθουν κάτι. Όταν αρνούμαστε να τα βιώσουμε, δεν εξαφανίζονται, παραμένουν κρυμμένα μέσα στον ψυχισμό μας.

ΓΟΝΕΙΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ  ΜΕΝΤΟΡΕΣ

Με ποιο τρόπο μπορούν οι γονείς να γίνουν συναισθηματικοί μέντορες των παιδιών τους και να χτίσουν έτσι μια πολύ δυνατή και ζεστή σχέση μαζί τους ελαχιστοποιώντας αρνητικές συμπεριφορές και αντιδράσεις;

  • Με το να έχουν επίγνωση τόσο των δικών τους συναισθημάτων, όσο και των παιδιών τους.
  • Να αποδέχονται τα αρνητικά συναισθήματα των παιδιών τους και να τα ενθαρρύνουν να τα εκφράσουν λεκτικά (”Φαίνεσαι θυμωμένος/η. Θέλεις να το συζητήσουμε;”)
  • Nα αντιμετωπίζουν το συναίσθημα ως μια ευκαιρία μεγαλύτερης προσέγγισης του παιδιού, εμβάθυνσης της μεταξύ τους επικοινωνίας καθώς και διδασκαλίας.
  • Να ακούνε προσεκτικά, να δείχνουν ενσυναίσθηση και να αναγνωρίζουν όλα τα συναισθήματα του παιδιού, είτε είναι θετικά είτε αρνητικά.
  • Να εξετάζουν μαζί με τα παιδιά τους πιθανούς τρόπους επίλυσης των προβλημάτων τους χωρίς  να παρεμβαίνουν.

Δημιουργώντας κανάλια επικοινωνίας με τα παιδιά τους, κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους και τα κάνουν να νιώθουν συναισθηματικά ασφαλή.

συναισθηματική αγωγή

ΘΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

  • Τα παιδιά μαθαίνουν να εμπιστεύονται τον εαυτό τους και τις δυνάμεις τους και αποκτούν υψηλή αυτοεκτίμηση. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο όταν αποδεχόμαστε όλες τις πτυχές του εαυτού μας κι όχι όταν νιώθουμε ενοχές για κάποια συναισθήματα που νιώσαμε.
  • Έχουν καλύτερη σχολική επίδοση.
  • Διαμορφώνουν υγιείς σχέσεις με τους συνομήλικούς τους.
  • Παρουσιάζουν λιγοστά προβλήματα συμπεριφοράς.
  • Είναι περισσότερο ευπροσάρμοστα και ανθεκτικά στις δυσκολίες και στις προκλήσεις της ζωής.

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα δείτε το παιδί σας αναστατωμένο από ένα ”αρνητικό” συναίσθημα, δοκιμάστε να επικοινωνήσετε μαζί του με ειλικρίνεια και αποδοχή. Θα είναι μια ευκαιρία να εμβαθύνετε ακόμα περισσότερο στη σχέση σας μαζί του.

Άλλωστε η αυθεντικότητα, να μπορώ να είμαι ο πραγματικός μου εαυτός, μας χαρίζει ψυχική γαλήνη και ουσιαστικές, βαθιές σχέσεις με τους άλλους.

Ελένη Πολυχρονοπούλου, Συνθετική Ψυχοθεραπεύτρια, Εκπαιδευτικός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας