Οθόνες ένα τεχνολογικό επίτευγμα ή αλλιώς μια περιορισμένη επιφάνεια πάνω στην οποία προβάλλονται εικόνες και πληροφορίες. Ποια άραγε είναι τελικά η αλήθεια τους;
Με την πάροδο των χρόνων η τεχνολογία είχε και συνεχίζει να έχει τη τιμή να μας παρουσιάζει διαρκώς εξαιρετικά τεχνολογικά επιτεύγματα με ασύλληπτες δυνατότητες που έρχονται να γεφυρώσουν το χάσμα του χώρου και του χρόνου φέρνοντας αναρίθμητες δυνατότητες μπροστά σε μια οθόνη. Χρόνος κερδίζεται μια και όλα σχεδόν μπορούν να πραγματοποιηθούν μέσα από μια οθόνη που έχω πάντα μαζί μου αν το θέλω. Χώρος κερδίζεται μιας και μπορώ να εργαστώ, να επικοινωνήσω, να αθληθώ, να διασκεδάσω και ας βρίσκομαι στον καναπέ του σπιτιού μου. Απόσταση κερδίζεται μιας και μπορώ να έχω υπηρεσίες και να προσφέρω υπηρεσίες χωρίς να υπάρχει η απαίτηση να μετακινηθώ. Αφθονία οικονομική κερδίζεται μιας και όλες οι ιδέες που μπορούν να έχουν μέρος της υλοποίησής τους μέσω των οθονών φέρνουν μεγάλη κερδοφορία.

Μμμμ…Πραγματικά μεγάλα οφέλη!
Η ευκολία και η ευχαρίστηση που μας προσφέρουν τέτοια εργαλεία στη ζωή μας είναι πολύ σημαντική!
Κάποια στιγμή λοιπόν, θέλουμε να σηκώσουμε το κεφάλι μας από την τόσο δοτική και φιλική μας οθόνη και να μοιραστούμε τη χαρά μας με τους γύρω μας και τότε βλέπουμε και αυτούς μπροστά σε μια οθόνη να καρπώνονται ακριβώς την ίδια ευκολία και ευχαρίστηση μπροστά στη δική τους οθόνη. Η πρώτη αίσθηση δεν είναι ευχάριστη, αλλά δεν πειράζει γιατί να έχουμε την επιλογή να επιστρέψουμε πίσω στη δική μας οθόνη να κάνουμε κάτι…και ακόμα κάτι…και κάτι ακόμα…και πότε τελικά αναρωτιέμαι σταματάει αυτό το κάτι; Οι πληροφορίες και οι εικόνες είναι από μόνες τους ατελείωτες.
Απροβλημάτιστα λοιπόν τον πρώτο καιρό, οι ώρες κυλούν, έπειτα κυλούν και οι μέρες και σιγά σιγά γίνονται, βδομάδες, μήνες ίσως και χρόνια και αυτή η εξαιρετικά ταλαντούχα περιορισμένη επιφάνεια, γίνεται η αφορμή να περιορίζουμε τις δικές μας ανθρώπινες και προσωπικές ικανότητες! Πώς; Ας δούμε μαζί παρακάτω.
Τα χρονικά μας όρια καταρρίπτονται μιας και όλα γίνονται εύκολα και γρήγορα πια, αλλά πολλές φορές μπορεί να καταλήξουμε και να μην φάμε επειδή πέρασε η ώρα γρήγορα και δεν προλάβαμε…

Ο χώρος μας γίνεται εύθραυστος.
Νιώθουμε να βαλλόμαστε και να παραβιαζόμαστε εύκολα όταν βρίσκομαι κοντά σε ανθρώπους που ζητάνε, μιλάνε και αγγίζουν. Απαιτούνται οι διαπροσωπικές μας ικανότητες για να αλληλοεπιδράσουμε μαζί τους, αλλά αυτές αποδυναμώνονται σταδιακά όσο δεν τις εξασκούμε.
Κάποτε ίσως να ήταν πιο εύκολη η αλληλεπίδραση με τους γύρω μας, τώρα ψάχνουμε εύκολες φατσούλες για να εκδηλώσουμε τα συναισθήματά μας και την εικονική επιλογή να μπλοκαρίσματος για να απομακρύνουμε όποιον δεν μας ταιριάζει πια!
Η απόσταση κερδίζεται αλλά κερδίζεται και απόσταση από το ίδιο μας το σώμα, το οποίο κινείται, αλληλοεπιδρά και εκτίθεται όλο και λιγότερο στο φυσικό περιβάλλον και στις δυνατότητές του.
Η οικονομική αφθονία χτίζεται σε αρκετές περιπτώσεις αλλά αναρωτιέμαι αν είναι ανάλογα τα κέρδη με την καθημερινή επένδυση χρόνου πίσω από τις οθόνες και τα στιγμιότυπα της ζωής που περνούν αθέατα από μπροστά μας και έτσι απλά χάνονται χωρίς να τα έχουμε ζήσει.
‘Ίσως χρειαζόμαστε λίγο χρόνο να συλλογιστούμε τις επιλογές μας και να επαναπροσδιοριστούμε.
Εκεί που σκεπτικά κοιτάμε γύρω μας δοκιμάζοντας να προσανατολιστούμε, πέφτει το βλέμμα μας στα παιδιά, μαζί και στα δικά μας παιδιά ίσως να απολαμβάνουν την παρέα μιας οθόνης.
Παρατηρώντας μπορεί να διακρίνουμε ότι κάποιες φορές χρειάζομαι μια συντροφιά και μια παρέα τετράγωνη και περιοριστική με πληθώρα υλικού, μια οθόνη δηλαδή, για να φάνε, να παίξουν, να ηρεμίσουν, να κοιμηθούν. Μετά παρατηρούμε ότι προσαρμόζουν ακόμη και το άγγιγμά τους σε αυτήν, να είναι απαλό γιατί έτσι θέλουν οι οθόνες για να ανταποκριθούν.
Θέλουμε ένα τέτοιο παρόν για τα παιδιά μας, για εμάς τους ίδιους; Όσο για το μέλλον… πάνω στο υπαρκτό παρόν χτίζεται και μόνο εδώ στη παρούσα στιγμή μπορούμε να αναλογιστούμε με τι συνδέομαι και από τι αποσυνδέομαι με τη βοήθεια της οθόνης.
Χρειάζεται να είμαι πιστός ακόλουθος των ερεθισμάτων και των προκλήσεων που προσφέρονται μέσω της οθόνης ή μπορώ να είμαι ενσυνείδητος χρήστης με επίγνωση της έκθεσής μου στη φιλική οθόνη; Χρήση και όχι κατάχρηση γίνεται τελικά; Σύνδεση χωρίς να συνοδεύεται με αποσύνδεση από το συναισθήματα, από τις σκέψεις, από την ίδια τη ζωή, γίνεται;
Αν μπορώ να εκφράσω γραπτά τη σκέψη μου, είναι ένα μεγάλο ΝΑΙ, αρκεί να θέλω να δω ποιανού τη θέση πιάνει μια οθόνη στη ζωή μου.

Μαριτίνα Συμβουλίδη
Σωματική Ψυχοθεραπεύτρια
Η Μαριτίνα Συμβουλίδη είναι Σωματοδυναμική Ψυχοθεραπεύτρια (Bodynamic therapy system) με εξειδίκευση στο σοκ και το μετατραυματικό στρες (Bodynamic Shock, Trauma & PTSD Training). Με σπουδές στο κλάδο των θετικών επιστημών και μεταπτυχιακές σπουδές στο κλάδο της Διατροφής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την έρευνα και εμπλουτίζει διαρκώς τα επαγγελματικά της εργαλεία όπως οι Τεχνικές Συναισθηματικής Απελευθέρωσης EFT, η Βοτανολογία, η Αρωματοθεραπεία, δίνοντας ολιστική διάσταση στην ψυχοθεραπεία. Μέσα από την αγάπη της για τον άνθρωπο και την υγιή του εξέλιξη υποστηρίζει ενήλικες, έγκυα ζευγάρια, γονείς και παιδιά, με σκοπό να δημιουργήσουν γερές βάσεις για σχέσεις βαθιάς σύνδεσης, κατανόησης και αγάπης τόσο με τον εαυτό τους όσο και με τους γύρω τους.
Διαβάστε περισσότερα– Ann Holdway (2001). Κινησιολογία, Αλκυών.
– Ian Macnaughton (2004). Body Breath & Consciousness, North Atlantic Books Berkeley.
– Wallace Wright (2020). Daily Vagusnerve Exercises, Lightning Source Uk.
– Gaétan Chevalier (2015). The Effect of Grounding the Human Body on Mood. Sage Journal. doi: 10.2466/06.PR0.116k21w5
– Gaétan Chevalier, Kazuhito Mori, and James L. Oschman (2005). The effect of earthing (grounding) on human physiology. Research Gate
– Lisbeth Marcher, Sonja Fich (2011). Body Encyclopedia, Εκδόσεις North Atlantic Books. ISBN13 9781556439407
– LEVINE A.PETER, FREDERICK ANN (2000). Το ξύπνημα της τίγρης. Εκδόσεις Ελληκινά Γράμματα. ISBN13 9789603448716
– Mike Lake, Marjorie Needham (2000). Improving Concentration Skills
Εκδόσεις Questions Publishing. ISBN 1841900044
– Christopher Willard, Amy Saltzman (2015). Teaching Mindfulness Skills to Kids and Teens. The Guilford Press. Ανακτήθηκε από: https://books.google.gr
– Thomas Gordon (2009). Τα μυστικά του αποτελεσματικού γονέα. Εκδόσεις Ερευνητές. ISBN: 9789603684534
– Daniel Goleman (1998). Συναισθηματική Νοημοσύνη. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. ISBN: 9603442305
– Doc Childre, Howald Martin, Deborah Rozman, Rollin McCraty (2019). Η νοημοσύνη της καρδιας, Η Τέχνη της Ζωης.
– Naomi Aldort (2005). Αναθρέφοντας τα παιδιά μας αναθρέφουμε τον εαυτό μας, Αλκυών.
– Dr. Joe Dispenza (2013). Breaking The Habit of Being Yourself. ISBN:9751401938093
– Αρθουρ Τζανοφ (1978). Η πρωτογενής κραυγή. Εκδόσεις Μπουκουμάνης. ISBN 98277
– Phillipe Dransart (2010). Η αρρώστια προσπαθεί να με γιατρέψει. Εκδόσεις Αιώρα. ISBN: 978-960-7872-66-1
– A.H Maslow (2015). Motivation and Personality. Prabhat Books. Ανακτήθηκε από: https://books.google.gr
– Marshall Β. Rosenberg (2018). Μη βίαιη Επικοινωνία Η γλώσσα της καρδιάς, Εκδόσεις Κοντύλι. ISBN: 978-960-9661-23-2
– Bottaccioli Francesco (2002). Με τον Φρόυντ στην Κουζίνα, Εκδόσεις Μύρτος. ISBN13 9789608222021
– Bruce Lipton PhD (2008). Η βιολογία της πεποίθησης. Εκδοτική Μπολερό. ISBN: 978-960-6794-04-9
– Christopher Willard, Amy Saltzman (2015). Teaching Mindfulness Skills to Kids and Teens. The Guilford Press. Ανακτήθηκε από: https://books.google.gr
– Paul Madaule (1998). Με ανοιχτά αυτιά…και τότε άκουσε. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. ISBN: 9603442348
– Ελένη Γαρυφαλάκη (2012). Πολλαπλή Νοημοσύνη. Εκδόσεις Διόπτρα. ISBN:9789603646679
– Ian Macnaughton (2004). Body Breath & Consciousness, North Atlantic Books Berkeley.
– Stephen W. Porges (2011). The Polyvagal Theory : Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-regulation, Εκδόσεις WW Norton & Co, ISBN13 9780393707007
– Deb Dana (2020). Polyvagal Exercises for Safety and Connection : 50 Client-Centered Practices, Publisher WW Norton & Co, ISBN13: 9780393713855
– Alexandrer Lowen (2007), Χαρά, Εκδόσεις Ισορροπον, ISBN:9789606666223
– Mellody P., Wells-Miller, A., Miller J.Κ. (2010). Eξάρτηση Συνεξάρτηση, εκδόσεις Φυτράκη, ISBN 9789605356255
– Καλλιόπη Εμμανουηλίδου (2011). Ψυχολογια της Διατροφής, , Εκδόσεις Μεταίχμιο
– Καλλιόπη Εμμανουηλίδου (2013). Γυριζω σελίδα στη Διατροφή, Εκδόσεις Μεταίχμιο
– Αλίκη Πανοπούλου (2014). Εγώ και η ανάγκη μου για τροφή, , Εκδόσεις Opera
Stephen W. Porges (2011). The Polyvagal Theory : Neurophysiological Foundations of Emotions, Attachment, Communication, and Self-regulation, Publisher WW Norton & Co, ISBN13: 9780393707007
Bruce H. Lipton (2015). The Biology of Belief : Unleashing the Power of Consciousness, Matter & Miracles, Publisher Hay House UK Ltd, ISBN13: 9781781805473
Piaget, J. (1962). Plays, Dreams, Imitation in childhood. New York: Norton
125 παιχνίδια για έξυπνα και χαρούμενα μωρά, 2016, Silberg Jackie, Εκδόσεις Διόπτρα, ISBN 9789606051531
THE PSYCHOLOGY OF BABIES. HOW RELATIONSHIPS SUPPORT DEVELOPMENT FROM BIRTH TO TWO, Μάρει Λιν, 2017, Εκδόσεις Παπαζήσης, ISBN13 9789600233544