Το γράμμα στον Άγιο Βασίλη μπορεί να γίνει μια λαμπρή ευκαιρία μάθησης

Η περίοδος, όπου δίνουμε την ευκαιρία στο παιδί μας να ζητήσει τα δώρα που επιθυμεί, πλησιάζει. Το γράμμα στον Άγιο Βασίλη μπορεί να γίνει μια λαμπρή ευκαιρία μάθησης! Ας το εκμεταλλευτούμε για τα λίγα χρόνια που κρατά την αλήθεια του στο παιδικό μυαλό, αφού θα έρθει η χρονιά που θα μας δει να αφήνουμε τα δώρα κάτω από το δέντρο ή κάποιος θα του προδώσει το μυστικό και θα κάνει τη μαγεία να χαθεί… Ας γράψουμε λοιπόν ένα διαφορετικό γράμμα στον Άγιο Βασίλη φέτος.

γράμμα στον Άγιο Βασίλη

Κάθε χρόνο το γράμμα στον Άγιο Βασίλη 

Τέτοια εποχή σχεδόν όλα τα σπίτια βγαίνουν από τη ρουτίνα: θα έχουν διάφορα γλυκά, στολίδια και μουσικές. Το διάβασμα θα πάει πίσω και ίσως επιτραπεί στα παιδιά να κοιμηθούν αργά, να πιουν αναψυκτικό και να πάνε σε σπίτια για τα κάλαντα. Θα αγοραστούν διαφόρων λογής πράγματα, θα ψηθεί ένα ιδιαίτερο φαγητό, όλοι θα φορέσουν ωραία ρούχα και θα παίξουν.

Τα παιδιά γράφουν το παραδοσιακό γράμμα στον Άγιο Βασίλη. Ενδεχομένως να κάνουν μια ζωγραφιά σε κάποια γωνία της σελίδας και για επιβράβευση του πόσο καλά παιδιά ήταν όλη τη χρονιά που πέρασε, ζητούν ένα δώρο. Οι γονείς θα διαβάσουν με περηφάνεια το γράμμα και θα πάνε σε κάποιο παιχνιδοκατάστημα να εκπληρώσουν την επιθυμία τους. 

γράμμα στον Άγιο Βασίλη

Ευκαιρία

Κάθε γονέας μπορεί να αδράξει την ευκαιρία που ανοίγεται με αφορμή το παιδικό γράμμα, να καθίσει κοντά στο παιδί και να το εκπαιδεύσει, ώστε να μάθει να κάνει πραγματική ανασκόπησης της χρονιάς που τελειώνει. Αλλιώς μπορεί άθελά του το παιδί να οδηγηθεί στο να λέει «μισή» αλήθεια στον (υποτιθέμενο) παραλήπτη του γράμματος και μάλιστα να ζητάει επιβράβευση – μοτίβο συμπεριφοράς που μερικές φορές θέτει βάσεις για την απληστία! 

Λάθος;

Σαφέστατα είμαι σίγουρος ότι αυτή δεν είναι η πρόθεση του γονέα και εννοείται ότι δεν γίνεται συνειδητά! Έτσι έχουμε μάθει και απλώς έτσι είχαν κάνει και οι δικοί μας γονείς, έτσι κάνουν και οι υπόλοιποι γονείς…

Μπορεί να αλλάξει με ένα διαφορετικό γράμμα στον Άγιο Βασίλη;

Ναι! Είναι στο χέρι μας να δούμε την ευκαιρία και το απλό γράμμα στον Άγιο Βασίλη να γίνει αφορμή εκπαίδευσης πάνω σε έναν νέο τρόπο σκέψης του παιδιού, ώστε:

1ο να κάνει αξιολόγηση μιας ολόκληρης χρονιάς 

2ο να αναγνωρίσει το πού και τι έκανε σωστά, 

3ο να εξετάσει τα λάθη του, ώστε να βελτιωθεί 

Με ποιον τρόπο;

Βήμα 1ο: Αξιολόγηση μια χρονιάς

Ξεκινάμε βάζοντας το παιδί να περιγράψει, μέσα από τα δικά του μάτια τη χρονιά του. Ήταν δύσκολη ή εύκολη; Πού δυσκολεύτηκε και για ποιο λόγο; Σε ποια σημεία η χρονιά ήταν εύκολη γι’ αυτό, πότε και τι ήταν αυτό που το έκανε χαρούμενο; Ποιες είναι οι στιγμές που νοσταλγεί και ποιες είναι αυτές που δεν θα ήθελε να ξαναζήσει;

Αρπάζουμε την ευκαιρία και παρατηρούμε με ποιον τρόπο αξιολογεί το παιδί μας τις ευχάριστες και τις δυσάρεστες στιγμές. Ας πάρουμε την πληροφορία και ας καθήσουμε να μιλήσουμε μαζί του. Επιτρέποντάς του να μας πει τη δική του εμπειρία, το πώς είδε, το τι άκουσε και το πώς το ένιωσε βιώνοντας διάφορες καταστάσεις, το παιδί αισθάνεται ότι το ακούμε με προσοχή και είμαστε πραγματικά εκεί, μαζί του και με στραμμένη την προσοχή μας αποκλειστικά σ’ αυτό. Κι έτσι χτίζουμε αναμνήσεις με το παιδί μας!

γράμμα στον Άγιο Βασίλη

Βήμα 2ο: Αναγνώριση του πού και τι έκανε σωστά 

Συνεχίζουμε με το ίδιο ενδιαφέρον και ζητάμε από το παιδί να μας μιλήσει και να μας ζωγραφίσει στιγμές που πιστεύει το ίδιο ότι τα πήγε καλά

Ας μην ξεχνάμε ότι μέσα στην καθημερινότητα, μερικοί από εμάς, φωνάζουμε και μαλώνουμε τα παιδιά μας, για να μπορέσουν να βελτιωθούν. Αφήνοντάς τα να αναγνωρίσουν τα ίδια τις στιγμές που ήταν καλά και σωστά (αποκλείεται να μην ήταν σωστά ούτε μια φορά σε μια ολόκληρη χρονιά!), θα χαρούν για τους κόπους και τις προσπάθειές τους, θα αναγνωρίσουν τα πλεονεκτήματά τους και συνάμα θα  νιώσουν ότι είμαστε περήφανοι για αυτά. 

Βήμα 3ο: Εξέταση λαθών, ώστε να βελτιωθεί 

Το παιδί θα μας πει πού θεωρεί ότι έκανε λάθη ή πού δεν ήταν σωστό. Θα μας εξηγήσει τους δικούς του λόγους που τον οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα. Με τον τρόπο αυτό θα μάθουμε τα δικά του κριτήρια για την αποτυχία και θα αναγνωρίσουμε τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται. 

Και σε αυτό το σημείο, μπορούμε να το βοηθήσουμε να εξετάσει με ποιους τρόπους μπορεί να βελτιωθεί. Τι θα μπορούσε να κάνει καλύτερα; Τι θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά; Πώς θα μπορούσε να ξεπεράσει τις αδυναμίες του; Άλλωστε είναι και για μας μια θαυμάσια ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε εάν μας είχε ζητήσει βοήθεια με τον τρόπο του και δεν το οσφρανθήκαμε. 

γράμμα στον Άγιο Βασίλη

Ένα διαφορετικό γράμμα στον Άγιο Βασίλη

Ένα γράμμα προτείνω λοιπόν, που, αντί να είναι ένα αίτημα δώρου και εμείς να τρέχουμε να υλοποιήσουμε την επιθυμία του… να χαρίσουμε στο παιδί την ευκαιρία να αναγνωρίσει τα πλεονεκτήματά του και να αντιληφθεί το πώς μπορεί να βελτιωθεί. Παράλληλα εμείς αρπάζουμε την ευκαιρία να μάθουμε το τρόπο σκέψης του παιδιού μας, να δούμε αν κάναμε λάθη μέσα στη χρονιά και να βελτιωθούμε μαζί του.

Ο Κινέζος φιλόσοφος Λάο Τσε, είχε πει τον 6ο αιώνα: 

«Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων αρχίζει με ένα βήμα». 

Ας χρησιμοποιήσουμε λοιπόν ένα απλό γράμμα για τον Άγιο Βασίλη, να γίνει η αφετηρία, για να εκπαιδεύσουμε και εκπαιδευτούμε με το παιδί μας.

Γιάννης Αθανασόπουλος

Γιάννης Αθανασόπουλος

Mindset & Intention Trainer, nlpgreece® Senior Trainer

Ο Γιάννης Αθανασόπουλος, από Μηχανολόγος Ναυπηγός και από το βάθρο του Corporate μεταπήδησε στην συμβουλευτική και εκπαίδευση των ανθρώπων. «Ιδανικά θα ήθελα έναν κόσμο που να αποδεχόμαστε τους εαυτούς μας και τους άλλους. Πάντα να προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα καλύτερο σήμερα» μας λέει. Είναι μεγάλη μας χαρά που τον έχουμε στην ομάδα μας και θα μοιραστεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες του μαζί μας! Στον ελεύθερό τoυ χρόνο βοηθάει στο animation φεστιβάλ Animasyros ως υπεύθυνος εθελοντών.

Διαβάστε περισσότερα
nlpgreece®

Σε συνεργασία με:

nlpgreece®

Καλωσορίζουμε με πολλή χαρά, το nlpgreece®, τους πρωτοπόρους στην επιστημονική εφαρμογή & εκπαίδευση του συστήματος NLP από το 1998 στην Ελλάδα και τη Κύπρο. Με στόχο τους να δώσουν σε όλους τους ανθρώπους τις τεχνικές του συστήματος, ώστε να κάνουν τις τομές που στοχεύουν. Μπαίνουν στην ομάδα μας για να προσφέρουν εξειδικευμένες δράσεις για την οικογένεια, το παιδί και τον γονέα σε κάθε ρόλο του (μέσα και έξω από το σπίτι).

Διαβάστε περισσότερα