Πίνακας περιεχομένων

Νέα σχολική χρονιά και το παιδί πονάει – τι πρέπει να προσέξω;

Νέα σχολική χρονιά και το παιδί πονάει – τι πρέπει να προσέξω;

Η νέα σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει και πολλά παιδιά παραπονιούνται για πόνο. Μερικά από τα πιο βασικά θέματα που οι γονείς θα κληθούν να αντιμετωπίσουν είναι το βάρος της τσάντας, η πολύωρη παραμονή σε καθιστή θέση στα θρανία ή το γραφείο, καθώς επίσης και η επιλογή κατάλληλου παπουτσιού. Ας δούμε λοιπόν μαζί μερικά tips σε σχέση με τα παραπάνω.

TIPS για τη σχολική τσάντα

Έρευνες σχετικά με την εργονομία της σχολικής τσάντας δείχνουν ότι η κακή χρήση της μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στην κινητικότητα της σπονδυλικής στήλης, περιορισμό των φυσιολογικών κινήσεων και αύξηση του πόνου. Το αυξημένο βάρος της σχολικής τσάντας κάνει το σώμα και το κεφάλι να γέρνουν προς τα μπροστά, οδηγώντας πιθανότατα σε ασυμμετρία στο σώμα, κυφωτική στάση και έλλειψη της ισορροπίας.

Πώς πρέπει να εφαρμόζει η σχολική τσάντα στο σώμα για να μην πονάει;

Το βάρος της τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10 – 15% του βάρους του σώματος του παιδιού. Τα λουριά της τσάντας θα πρέπει να είναι φαρδιά και σφιχτά, ώστε η κορυφή της τσάντας να εφάπτεται με τη γραμμή των ώμων και το τελείωμά της με τη γραμμή που δένει μια ζώνη. Το φάρδος της τσάντας καλό είναι να μην ξεπερνά το μέγεθος του θώρακα του παιδιού, ενώ το παιδί θα πρέπει να μπορεί να κινήσει ελεύθερα τα χέρια του προς όλες τις κατευθύνσεις. 

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να αποφευχθεί το πολύ μεγάλο βάρος της τσάντας, καθώς και το κράτημά της από τον έναν ώμο. Σε σχέση με τα βιβλία, τα πιο βαριά βιβλία τοποθετούνται πιο κοντά στην πλάτη του παιδιού.

Αν η σχολική τσάντα είναι με ροδάκια, το σώμα θα πρέπει να είναι σε όρθια ευθυγραμμισμένη θέση όταν τη χρησιμοποιεί, ρυθμίζοντας το ύψος της λαβής ώστε να αποφεύγονται οι πλάγιες κλίσεις του κορμού, ενώ δεν ενδείκνυται να την χρησιμοποιεί αν αναγκάζεται να τη σηκώνει διαρκώς.

Ποια είναι τα σημάδια ότι η σχολική τσάντα δεν εφαρμόζει σωστά;

  • Κακή στάση σώματος όταν τη φορά, σκύβοντας πολύ προς τα μπροστά
  • Πόνος στην πλάτη
  • Κοκκίνισμα στους ώμους από τα λουριά
  • Μούδιασμα ή αδυναμία στα χέρια
  • Αύξηση πτώσεων 
  • Δυσκολία όταν την φοράει ή την βγάζει 

TIPS για την καθιστή θέση

Συχνά, η πολύωρη παραμονή είτε στο γραφείο είτε στο θρανίο του σχολείου μπορεί να προκαλέσει δυσφορία στο παιδί ή πόνο σε διάφορα σημεία του σώματος. Προκειμένου να αποφευχθεί αυτό, χρειάζεται να προσαρμοστεί το σώμα κατάλληλα, ώστε οι αρθρώσεις να βρίσκονται σε χαλαρή θέση και οι μυς να καταναλώνουν την ελάχιστη ενέργεια για να διατηρήσουν την καθιστή θέση.

Οι αγκώνες, οι γοφοί και τα γόνατα του παιδιού θα πρέπει να βρίσκονται σε ορθή γωνία 90 μοιρών και τα πόδια του να ακουμπούν στο πάτωμα. Η πλάτη χρειάζεται να υποστηρίζεται από την καρέκλα, κυρίως στην περιοχή της μέσης. Τέλος, αν το παιδί χρησιμοποιεί υπολογιστή, η οθόνη θα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος του παιδιού.  

TIPS για το κατάλληλο παπούτσι

Τα παιδιά περνούν αρκετές ώρες όρθια, οπότε θα πρέπει να νιώθουν τη βάση στήριξής τους άνετη. Η βάση στήριξης είναι τα πόδια, και από τα πόδια ξεκινάνε όλοι οι πόνοι του σώματος. Αν στα πόδια βιώνουμε πόνο και σφίξιμο, τότε αυτό θα περάσει και προς το υπόλοιπο σώμα. Ένα κατάλληλο παπούτσι βοηθάει στο να νιώθει άνετα το παιδί όλη την ημέρα.

Νέα σχολική χρονιά και το παιδί πονάει – τι πρέπει να προσέξω;

Πώς επιλέγω το κατάλληλο παπούτσι για να μην πονάει;

Με πολλή προσοχή οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν τα κατάλληλα παπούτσια για τα παιδιά τους ως προς το μήκος, το πλάτος και το βάθος του υποδήματος. Φανερή ένδειξη ότι τα παπούτσια δεν εφαρμόζουν σωστά είναι συχνά οι κάλοι και οι φουσκάλες.

Για να ελέγξουμε αν το παπούτσι εφαρμόζει σωστά στο παιδί, συνήθως αφαιρούμε την εσωτερική σόλα του παπουτσιού και ζητάμε από το παιδί να τοποθετήσει το πόδι του επάνω και να σταθεί όρθιο. Το σωστό μέγεθος σημαίνει ότι στο πίσω μέρος της σόλας, εκεί που καταλήγει η φτέρνα, υπάρχει ένα κενό περίπου 1 εκατοστού. 

Αν η σόλα δεν μπορεί να αφαιρεθεί, τότε ζητάμε από το παιδί να σπρώξει το πόδι του προς το μπροστινό μέρος, και ταυτόχρονα ελέγχουμε ότι η άκρη του δαχτύλου μας χωράει στο πίσω μέρος του παπουτσιού. 

Τέλος, σε σχέση με το βάθος του παπουτσιού, θα πρέπει να μην πιέζονται τα δάχτυλα στο μπροστινό μέρος.

Αικατερίνη Δρογαλά

Αικατερίνη Δρογαλά

Μουσικοθεραπεύτρια, Παιδιατρική Φυσικοθεραπεύτρια

Η Αικατερίνη Δρογαλά είναι Παιδιατρική Φυσικοθεραπεύτρια NDT, DMI, SI, Clinical Pilates, και Μουσικοθεραπεύτρια, ΜΑ. Βασική της ιδέα, η προσέγγιση του κάθε παιδιού ολιστικά, καθώς πιστεύει ότι ψυχή και σώμα είναι δύο δυνάμεις άρρηκτα συνδεδεμένες, και όνειρό της, να δημιουργήσει έναν κόσμο γεμάτο αποδοχή, ενσυναίσθηση και τέχνη.

Διαβάστε περισσότερα

Arsenault, P. M., & Patrick, M. L. (2008). Are the shoes appropriate to wear?: A study of cohort values. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing16, 99-107.

Contardo Ayala, A. M., Salmon, J., Timperio, A., Sudholz, B., Ridgers, N. D., Sethi, P., & Dunstan, D. W. (2016). Impact of an 8-month trial using height-adjustable desks on children’s classroom sitting patterns and markers of cardio-metabolic and musculoskeletal health. International journal of environmental research and public health13(12), 1227.

Farhood, H. F. (2013). Low back pain in schoolchildren: the role of school bag weight and carrying way. J Nat Sci Res3(8), 156-64.

Hale, D. S., Huppin, L. Z., Podiatrist, W. I. A., & Care, S. What Every Parent Should Know about Children’s Shoes.

Layuk, S., Martiana, T., & Bongakaraeng, B. (2020). School bag weight and the occurrence of back pain among elementary school children. Journal of Public Health Research9(2), jphr-2020.

Norazman, N., Ismail, A. H., Ja’afar, N. H., Khoiry, M. A., & Ani, A. I. C. (2019). A review of seating arrangements towards the 21st century classroom approach in schools. Malaysian Journal of Sustainable Environment6(2), 21-46.

Sinclair, C., & Harvey, A. R. (2022). Pain in childhood. Pain-E-Book: A textbook for health professionals, 313.