Βίντεο

Εισαγωγή

Trailer

Επεισόδιο 1

Πώς θα επικοινωνήσεις αποτελεσματικά με το παιδί σου

Η επικοινωνία συνιστά το κλειδί των ανθρώπινων σχέσεων, με την έννοια ότι είναι ένας τρόπος να συνεννοηθούμε και να συνδεθούμε με τους ανθρώπους γύρω μας. Συνοπτικά, επικοινωνούμε με τα λόγια και τις πράξεις μας καθώς και με τον τρόπο με τον οποίο ακούμε τους άλλους. Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε με το παιδί μας διαδραματίζει αποφασιστικό ρόλο στη συμπεριφορά του, τόσο ειδικά στις αντιδράσεις του όσο και, γενικότερα, στο χτίσιμο της ιδιαίτερης προσωπικότητάς του. Η επικοινωνία γονιών-παιδιών είναι μια καθημερινή πρόκληση, αφού καλούνται να συνδεθούν δύο κόσμοι, ο ενήλικος και ο παιδικός, με τρόπο που να μη χάσει κανένας τόσο τον κοινωνικό του ρόλο (γονιός, παιδί) όσο και τον ίδιο του τον εαυτό. 

Σε γενικές γραμμές, παρατηρείται ότι τα παιδιά, ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκονται και από τον τρόπο που έχουν μάθει από την οικογένειά τους, αντιδρούν, από μια ενήλικη οπτική, μη αναμενόμενα, γεγονός που αποσταθεροποιεί την επικοινωνία και οι γονείς, πολλές φορές, είναι ανέτοιμοι να διαχειριστούν αυτές τις αντιδράσεις. Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί να αντιδρούν παράλογα, υπερβολικά, απότομα, έντονα κ.ο.κ. όταν τα πράγματα δεν εξελίσσονται όπως αυτά προσδοκούσαν, όταν υποχρεώνονται να ασχοληθούν με κάτι που δεν τα ευχαριστεί, όταν ακούν «όχι» σε κάτι που επιθυμούν, όταν έχουν δυσκολία να εκφραστούν, όταν έχουν να διαχειριστούν μια αλλαγή, όταν κάποιος (συνομήλικος ή ενήλικος) δεν είναι διαθέσιμος κτλ. κτλ. 

Υποδεικνύοντας τι δεν πρέπει να κάνουν και τι ωφελεί πραγματικά τα παιδιά, μέσα από την επισήμανση βασικών θεωρητικών αρχών, την παράθεση παραδειγμάτων και τη συζήτηση, στόχος του συγκεκριμένου βίντεο είναι να δοθούν στους γονείς καθώς και σε άμεσα ενδιαφερόμενες-ους (π.χ., εκπαιδευτικούς, παιδαγωγούς κ.ά.) πρακτικές οδηγίες (καθώς και προσωποποιημένες συμβουλές, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων) που θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες που δύνανται να τους υποβοηθήσουν να επικοινωνήσουν αρμονικά με τα παιδιά τους, να συνδεθούν μαζί τους και να αναπτύξουν μια ουσιαστική σχέση, καθώς να τα υποστηρίξουν αποτελεσματικά τόσο στην καθημερινότητά τους όσο και, γενικώς, στη ζωή τους, προκειμένου να γίνουν οι αυριανοί φιλότιμοι, ψυχικά ανθεκτικοί, υπεύθυνοι, λειτουργικοί και με αυτοεκτίμηση ενήλικες, που όλοι θα θέλαμε να τους έχουμε φίλους/-ες, συντρόφους, συναδέλφους.

Τι θα μάθεις σε αυτό το βίντεο για την αποτελεσματική/αρμονική επικοινωνία μεταξύ γονιών και παιδιών

  • Τι σημαίνει «καλή», «αρμονική» επικοινωνία γενικώς και τι σημαίνει, συγκεκριμένα, να «επικοινωνεί» ο γονιός με το παιδί του, το παιδί με το γονιό του;
  • Πώς εξασφαλίζω τη συνεργασία με το παιδί μου, άρα, και την αλληλοκατανόηση;
  • Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να διαχειριστεί τα συναισθήματά του ώστε να επικοινωνήσουμε αρμονικά;
  • Πώς διαχειρίζομαι όταν το παιδί μου είναι κακότροπο απέναντί μου; Ποιες είναι οι εναλλακτικές που έχω αντί να τιμωρήσω το παιδί για μια κακή συμπεριφορά του; 
  • Πώς να αντιδράσω σε μια κακή συμπεριφορά του παιδιού μου χωρίς να χάσω τον εαυτό μου και το «ρόλο» του γονιού;
  • Πώς μπορώ μέσα από τα «όχι» στο παιδί να πω «ναι» στη σωστή επικοινωνία;
  • Πώς μαθαίνω στα παιδιά μου να επικοινωνούν αρμονικά μεταξύ τους; 
  • Πώς θα μεγαλώσω ένα παιδί που θα ξέρει να επικοινωνεί αποτελεσματικά τόσο τώρα με τους συνομηλίκους του όσο και αργότερα ως ενήλικος; 

Alexander J.J. & Sandahl I.D., Γιατί οι Δανοί μεγαλώνουν τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο (μτφρ.: Σ. Ανδρεοπούλου), Αθήνα: Διόπτρα, 2017.

Berne E., Παιχνίδια που παίζουν οι άνθρωποι: το βασικό εγχειρίδιο της συναλλακτικής ανάλυσης (μτφρ.: Λ. Εκκεκάκη), Αθήνα: Μεταίχμιο, 2015.

Bilbaro A., Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος των παιδιών: ένας οδηγός για γονείς, Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2015.

Bucay D. & Bucay J., Γονείς & παιδιά: εργαλειοθήκη για τη συντήρηση μιας δύσκολης σχέσης (μτφρ.: Κ. Επισκοπούλου), Αθήνα: Opera, 2017.

Dick D., Κάθε παιδί είναι μοναδικό… και χρειάζεται την ανατροφή που του ταιριάζει, Αθήνα: Διόπτρα, 2022.

Ζαχαριάδης Τ., Ποιος εκπαιδεύει συναισθηματικά ποιον: μια ψυχαναλυτική ανίχνευση των αλληλεπιδράσεων, Αθήνα: Αρμός, 2018.

Faber A. & Mazlish E., Πώς να μιλάτε στα παιδιά ώστε να σας ακούν και πώς να τα ακούτε ώστε να σας μιλούν (μτφρ.: Α. Κοντολέων), Αθήνα: Πατάκη, 2021.

Faber A. & Mazlish E., Πώς να μιλάτε στους εφήβους ώστε να σας ακούν και πώς να τους ακούτε ώστε να σας μιλούν (μτφρ.: Α. Κοντολέων),  Αθήνα: Πατάκη, 2017.

Faber A., Mazlish E., Nyberg L. & Templeton R.A., Πώς να μιλάτε στα παιδιά ώστε να μαθαίνουν στο σπίτι και στο σχολείο (μτφρ.: Α. Γουναροπούλου), Αθήνα: Πατάκη, 2023.

Faber J. & King J., Πώς να μιλάτε όταν τα παιδιά… δεν ακούν! Γκρίνιες, τσακωμοί, ξεσπάσματα, αυθάδεις συμπεριφορές και άλλες προκλήσεις της παιδικής ηλικίας (μτφρ.: Ο. Καρυώτη), Αθήνα: Πατάκη, 2023.

Gottlieb L., Ίσως πρέπει να μιλήσεις σε κάποιον (μτφρ.: Μ. Λουκάτου), Αθήνα: Opera, 2020.

Jay R., Τα 10 πιο σημαντικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για το παιδί σας (μτφρ.: Σ. Τρουμπέτα), Αθήνα: Πατάκη, 2016.

Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Παιδική ηλικία, Αθήνα: Νήσος, 1997.

Miller A., Οι φυλακές της παιδικής μας ηλικίας (μτφρ.: Ε. Αλεξοπούλου & Ν. Λαζαρίδης), Αθήνα: Ροές, 2021.

Παναγιωτόπουλος Ν., Καρατζά Α. & Παπαβασιλείου Λ., Μάθε, παιδί μου, γράμματα, Αθήνα: Πεδίο, 2024.

Phillips A., Όταν λέμε «όχι»: γιατί είναι σημαντικό για τους γονείς και το παιδί; (μτφρ.: Κ. Ροντογιάννη), Αθήνα: Πατάκη, 2019.

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Α’, Αθήνα: Καλέντη, 2005.

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Β’, Αθήνα: Καλέντη, 2007.

Γίνε μέλος σήμερα
Αθηνά Καρατζά

Αθηνά Καρατζά

Διδάκτωρ (Δρ.) Κοινωνιολογίας

Διαβάστε περισσότερα