Πίνακας περιεχομένων

Αυτό το άρθρο προσφέρει συμβουλές σε ενήλικες, γονείς και εκπαιδευτικούς σχετικά με την σημασία που αναγνωρίζεται στην αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων των παιδιών καθώς και παρέχει τρόπους ενίσχυσης της ικανότητας έκφρασης των συναισθημάτων των παιδιών.

Αναγνώριση Συναισθημάτων

Τα παιδιά που μπορούν να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους είναι τα παιδιά που μπορούν να επιλέξουν τον τρόπο δράσης που χρειάζεται κάθε φορά κατά την επικοινωνία τους με το περιβάλλον. Η αναγνώριση των συναισθημάτων προσφέρει δυνατότητα ελέγχου του εαυτού ώστε να είναι ικανός να εντοπίσει, να σκεφτεί και να πράξει κατά το μέγιστο δυνατό καλό του ιδίου και των γύρω του. Τα παιδιά που μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να ονομάζουν τα συναισθήματα που γεννήθηκαν μέσα τους, είναι ικανά να ενσυναισθανθούν τα άτομα που αλληλεπιδρούν και εν συνεχεία να γίνουν ενήλικες οι οποίοι θα μπορούν να κατανοούν τον εαυτό τους και τους άλλους. 

Πώς να βοηθήσεις το παιδί σου να εκφράσει τα συναισθήματά του

Έκφραση Συναισθημάτων

Η αναγνώριση του συναισθήματος είναι το πρώτο βήμα ώστε να αντιληφθεί το παιδί τι γίνεται στον δικό του εαυτό. Το επόμενο βήμα είναι η έκφραση αυτού του συναισθήματος με στόχο να καλυφθούν οι ανάγκες του καθώς και  να επιτευχθεί η επικοινωνία και κατανόηση αυτού του συναισθήματος στην απέναντι πλευρά. Ξεκινώντας από την αρχή πως όλα τα συναισθήματα είναι επιτρεπτά να βιωθούν, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η έκφραση αυτών χρειάζεται να είναι τέτοια όπου δεν θα προκληθεί κανενός είδους βλάβη είτε σωματική είτε ψυχική σε κανέναν από τους εμπλεκόμενους. Στην διαχείριση του θυμού παραδείγματος χάριν, λαμβάνει χώρα η εκμάθηση τρόπων έκφρασης του θυμού χωρίς να είναι απαγορευτικό το ίδιο το συναίσθημα του θυμού. Ο τρόπος που το συναίσθημα θα επικοινωνηθεί είναι μεγίστης σημασίας και η αποτελεσματική επικοινωνία είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. 

Τρόποι ενίσχυσης της έκφρασης των συναισθημάτων των παιδιών

  • Ενεργητική ακρόαση

Τα συναισθήματα που εισακούγονται αληθινά είναι αυτά που κάνουν το παιδί που τα βιώνει ικανό να τα διαχειριστεί. Το παιδί με αυτό τον τρόπο νιώθει ασφαλές και προστατευμένο, μέσα σε ένα περιβάλλον που επιτρέπεται να βιώσει τα συναισθήματά του ελεύθερα. 

  • Μοίρασμα συναισθημάτων

Ένας όμορφος τρόπος ο ενήλικας να πλησιάσει το παιδί είναι η αφήγηση δικών του εμπειριών, ανάλογων με την ηλικία του παιδιού φυσικά. Το μοίρασμα των ιστοριών βοηθάει την εκμάθηση των παιδιών μέσω της μίμησης, πώς θα μπορούσαν και τα ίδια να επιλύσουν έναν δικό τους προβληματισμό σε αντίστοιχη ή όχι συνθήκη, αναγνωρίζοντας το συναίσθημα, τη σκέψη τους και επιλέγοντας τη συμπεριφορά τους.

Πώς να βοηθήσεις το παιδί σου να εκφράσει τα συναισθήματά του
  • Κατανόηση και αποδοχή

Η δυνατότητα κατανόησης, αποδοχής και απουσίας κριτικής στα συναισθήματα του παιδιού βοηθάει και ενισχύει την επικοινωνία καθώς έτσι τα παιδιά νιώθουν ελεύθερα να εκφραστούν ανά πάσα στιγμή χωρίς φόβο πως θα ακυρωθούν.

  • Σεβασμός και καλλιέργεια της ενσυναίσθησης

Ο σεβασμός ξεκινάει από τη στιγμή που οι ενήλικες μπορούν να ακούσουν τις ανάγκες του εαυτού τους. Στην συνέχεια, είναι δυνατό να ακούσουν και να σεβαστούν τις ανάγκες του παιδιού και το ίδιο το παιδί να σέβεται τον εαυτό του και το περιβάλλον του.

  • Αφορμές για ανάπτυξη της επικοινωνίας με τα παιδιά
  • Διάβασμα παραμυθιών
  • Ταινίες
  • Θέατρο
  • Παιχνίδια με στόχο την συνεργασία και την κατα
Μαρία Κοντογιάννη

Μαρία Κοντογιάννη

Ειδική Παιδαγωγός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Η Μαρία Κοντογιάννη γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1992. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας με κατεύθυνση Ψυχολογίας, ενώ παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Ειδική Αγωγή, Διαγνωστική, Θεραπευτική, Συμβουλευτική» του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το πρόγραμμα «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων» του ΕΚΠΑ, και είναι εγγεγραμμένο μέλος στην Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής όντας κάτοχος διπλώματος στη Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας. Πιστοποιήθηκε ως συντονίστρια εμψύχωσης ομάδων παιδιών και ενηλίκων με τη μέθοδο της Συνθετικής Παιγνιόδρασης. Από το 2016, εργάζεται ως συνοδός παράλληλης στήριξης παιδιών σε σχολεία και παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα κατ’ οίκον σε παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες. Εργάζεται επίσης σε κέντρα ειδικών θεραπειών ως ειδική παιδαγωγός υλοποιώντας εξατομικευμένα προγράμματα σε παιδιά, καθώς και ως σύμβουλος ψυχικής υγείας παρέχοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες σε παιδιά, γονείς και ενήλικες. Έχει παρακολουθήσει και συμμετάσχει σε συνέδρια που αφορούν την ψυχολογία, την εκπαίδευση και τη θεατρική αγωγή. Από την ηλικία των έξι ετών ασχολείται με το χορό και τη μουσική λαμβάνοντας μέρος σε παραστάσεις.

Διαβάστε περισσότερα

Βασιλείου Παναγιώτα, Θεοδοσάκης Δημήτρης(2022). Αφηγηματική τεχνική, Συναισθηματική Αγωγή και Θετική Εκπαίδευση. Εκδότης Γρηγόρης