Βίντεο

Εισαγωγή

Εισαγωγή

Επεισόδιο 1

Τι είναι η ενεργητική ακρόαση;

Επεισόδιο 2

Γιατί δουλεύει η ενεργητική ακρόαση;

Επεισόδιο 3

Πώς γίνεται η ενεργητική ακρόαση;

Επεισόδιο 4

Ποιες είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για να χρησιμοποιήσω την ενεργητική ακρόαση;

Επεισόδιο 5

Κλείσιμο

«Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ακούν με την πρόθεση να καταλάβουν. Ακούν με την πρόθεση να απαντήσουν» – Carl Rogers 

Το παραπάνω είναι συχνά ιδιαιτέρως αλήθεια για εμάς τους γονείς – όχι επειδή δεν ενδιαφερόμαστε, αλλά αντίθετα, επειδή ενδιαφερόμαστε πολύ. H επιθυμία μας να βγάλουμε τα παιδιά μας από τη δύσκολη θέση, να λύσουμε τα προβλήματά τους, να τους μάθουμε το σωστό και το λάθος, είναι μεγάλη. Και, εντάξει, μεταξύ μας, μερικές φορές ακούμε από το στοματάκι τους και πράγματα που μας βγάζουν από τα ρούχα μας – οπότε πώς να ακούσουμε χωρίς να απαντήσουμε τα δικά μας, αν μας έχει ανέβει το αίμα στο κεφάλι;

Ας φανταστούμε ότι η 7χρονη κόρη μας, γυρίζει το μεσημέρι μετά το σχολείο και μας δηλώνει με σφιγμένες γροθιές και χτυπώντας το ποδαράκι της στο πάτωμα: «Δεν θα ξαναπάω σχολείο ποτέ!» 

Η τάση μας είναι να της πούμε ότι είναι υποχρεωτικό, ότι αυτό δε γίνεται – εμείς πρέπει να πάμε στη δουλειά και εκείνη στο σχολείο. Ποιος θα την προσέξει αν μείνει σπίτι; Εξάλλου δεν είναι άρρωστη. Μας έρχεται να της πούμε ότι αφού ξέρει ότι θα περάσει ωραία ας τα αφήσει αυτά τώρα, να την πείσουμε ότι στην πραγματικότητα θέλει να πάει. Μπορεί καμιά φορά και να θυμώσουμε, κάθε πρωί τα ίδια ή να την αρχίσουμε στις ερωτήσεις: Τι έγινε; Την ενοχλεί κάποιο παιδί; Μήπως έχει κάποιο τεστ και δε διάβασε; 

Με τους παραπάνω τρόπους όμως, χάνουμε την ευκαιρία να μάθουμε τι γίνεται στη σχολική ζωή του παιδιού μας, να μάθουμε αν συμβαίνει κάτι αρκετά σοβαρό ώστε να χρειάζεται να παρέμβουμε. Χάνουμε και την ευκαιρία να χτίσουμε μια σχέση όπου το παιδί έρχεται σε εμάς όταν έχει κάποιο πρόβλημα, αφού είναι πιθανό, το παιδί να φύγει από τη σύντομη συζήτηση νομίζοντας ότι το συναίσθημά του δεν είναι έγκυρο, ότι θα έπρεπε να μην ανησυχεί στην πραγματικότητα. Έτσι νιώθει μόνο του και ότι δεν το καταλαβαίνουμε.

Πώς είναι λοιπόν ο καταλληλότερος τρόπος να αλληλεπιδρούμε με τα παιδιά μας, όταν τα ίδια βιώνουν κάποιο πρόβλημα;

«Μα, η Ενεργητική Ακρόαση φυσικά! Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να ακούσεις το παιδί και να ανατροφοδοτήσεις αυτό που σου είπε».

Θα μου πεις βέβαια, ναι, αλλά πώς το κάνω αυτό; Τι χρειάζεται να κάνω ακριβώς;

Για αρχή, μπορείς να παρακολουθήσεις αυτή την εκπαίδευση!

Στόχοι αυτής της σειράς είναι:

  • Να καταλάβουμε γιατί χρειάζεται η Ενεργητική Ακρόαση.
  • Να μάθουμε:
    • Πώς επιδρά στα παιδιά και γιατί βοηθάει στην εμβάθυνση.
    • Πώς ακριβώς γίνεται η Ενεργητική Ακρόαση και τι χρειάζεται να αποφεύγω.
    • Τι κάνουμε όταν κατά τη διάρκεια το παιδί μας, μας λέει κάτι που μας ταράζει.
    • Αν υπάρχουν στιγμές που δεν είναι ώρα για Ενεργητική Ακρόαση.

‘Τα μυστικά του αποτελεσματικού γονέα’, Thomas Gordon, 2021, Κάκτος & Gordon Hellas

Γίνε μέλος σήμερα
Δανάη Τριανταφύλλη

Δανάη Τριανταφύλλη

Ψυχοθεραπεύτρια – Σύμβουλος Γονέων

Η Δανάη Τριανταφύλλη είναι Σύμβουλος Γονέων και Ψυχοθεραπεύτρια. Για αυτήν, ιδιαίτερη σημασία έχει να βρούμε πως συνδεόμαστε σε μια αποσυνδεμένη, πλέον, κοινωνία. Είτε μιλάμε για τη σχέση μας με τα παιδιά μας, είτε για τις σχέσεις μας με σημαντικά άλλα πρόσωπα στη ζωή μας, είτε για τη σχέση μας με τον εαυτό μας, με τους ρυθμούς που ζούμε αυτή η ερώτηση αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Μέσω της σύνδεσης γινόμαστε ορατά και κατανοητά, μας εκτιμούν και εκτιμούμε κι εμείς τον εαυτό μας, νιώθουμε ασφαλείς, λαμβάνουμε αγάπη, γινόμαστε αποδεκτά και αποδεχόμαστε. Σχετιζόμαστε πραγματικά. Στόχος και επιθυμία της είναι να βοηθήσει γονείς (και μέσω αυτών τα παιδιά τους) να απολαύσουν αυτά που η σύνδεση και η υγιής επαφή έχει να μας προσφέρει.

Διαβάστε περισσότερα