Βίντεο

Εισαγωγή

Trailer

Επεισόδιο 1

Διάβασμα για το (Δημοτικό) σχολείο: μια «επικίνδυνη αποστολή»

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει γονείς να διαμαρτύρονται όταν, σε μια προσπάθεια να βοηθήσουν τα παιδιά τους στις «εργασίες για το σπίτι» που βάζουν οι δάσκαλοι στο σχολείο, δεν καταφέρνουν να συνεργαστούν με τα παιδιά τους και όλη η προσπάθεια καταλήγει σε φωνές, κλάματα, νεύρα, βιαιοπραγίες; Είναι, άραγε, τόσο δύσκολη και τρομακτική αυτή η διαδικασία; Ή, μήπως, δεν μας έμαθε κανείς –άρα ούτε και στους γονείς– τι πρέπει να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να είναι προπαντός χαρούμενα, να πηγαίνουν στο/επιστρέφουν από το σχολείο με κέφι και εντέλει να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις σχολικές εργασίες τους;

Και είναι, πραγματικά, αμέτρητες οι ερωτήσεις γύρω από αυτό το θέμα: Τι σημαίνει «καλός-ή μαθητής/-ρια»; Είναι αυτός-ή που έχει βαθμό «Α» σε όλα τα μαθήματα; Χρειάζεται να διαβάζει ο γονιός το παιδί του ή χρειάζεται να προσλάβει δάσκαλο-α/καθηγητή-τρια στο σπίτι; Ποια είναι η σωστή ώρα για τη σχολική μελέτη; Ένα παιδί που δεν συγκεντρώνεται εύκολα είναι «ανεπίδεκτο μαθήσεως»; Επιτρέπεται να ανταμείψουμε τα παιδιά με περισσότερη ώρα τηλεόραση ή ηλεκτρονικό αν συγκεντρωθούν και διαβάσουν όπως τους υποδεικνύουμε; Είναι ωφέλιμο το παιδί να έχει πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες; Στη μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, όταν ξαφνικά η καθημερινότητα του μαθητή/-ριας μεταβάλλεται σημαντικά, το παιχνίδι χρειάζεται να περιοριστεί; Τι νόημα έχουν οι φράσεις: «δεν τα παίρνει τα γράμματα», «είναι θεωρητικός, δεν το ‘χει με τα μαθηματικά», «φταίει το ηλεκτρονικό που παίζει όλη μέρα, είναι τελείως ανορθόγραφος/-η»;

Ενεργοποιώντας βασικές αρχές της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας, στο βίντεο αυτό θα πραγματοποιηθεί μια εισαγωγή στον τρόπο αντιμετώπισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι γονείς όταν επιχειρούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στο σχολικό διάβασμα. Υποδεικνύοντας τι δεν πρέπει να κάνουν και τι ωφελεί πραγματικά τα παιδιά όταν «τα διαβάζουν», στόχος είναι, μέσα από την επισήμανση βασικών θεωρητικών αρχών και από την παράθεση παραδειγμάτων, να  δοθούν πρακτικές οδηγίες στους γονείς που θα τους βοηθήσουν να συνεργαστούν αρμονικά με τα παιδιά τους προκειμένου να τα υποστηρίξουν αποτελεσματικά στο διάβασμα για το σχολείο συμβάλλοντας, έτσι, στη σχολική τους επίδοση.

Τι θα μάθεις σε αυτό το βίντεο για την «επικίνδυνη αποστολή» του διαβάσματος για το σχολείο;

  • Πώς καλλιεργείται η αγάπη για τη γνώση και το διάβασμα; Ποια είναι η επίδραση της οικογένειας στη σχέση του παιδιού με τη γνώση;
  • Τι χρειάζεται να μαθαίνουμε από το σπίτι και ποιος ο ρόλος του σχολείου; Αντίστοιχα, ποιος είναι ο ρόλος του γονιού και ποιος του δασκάλου/της δασκάλας;
  • Πώς μπορώ να μάθω στο παιδί μου να συγκεντρώνεται όταν διαβάζει/διαβάζουμε μαζί; 
  • Τι σημαίνει «καλός-ή μαθητής/-ρια»; Είναι αυτός-ή που έχει βαθμό «Α» σε όλα τα μαθήματα;
  • Χρειάζεται να διαβάζει ο γονιός το παιδί του ή χρειάζεται να προσλάβει δάσκαλο-α/καθηγητή-τρια στο σπίτι; Πρέπει να διαβάζω το παιδί μου; Μέχρι ποια ηλικία/Σε ποια ηλικία;  
  • Πόσες ώρες πρέπει να αφιερώνει το παιδί για το διάβασμα για το σχολείο; 
  • Ποια είναι η σωστή ώρα για τη σχολική μελέτη;
  • Πώς οργανώνω τη σχολική και εξωσχολική καθημερινότητα του παιδιού μου;
  • Ποιες είναι οι κατάλληλες εξωσχολικές δραστηριότητες ανά ηλικία;
  • Πόσο σημαντική είναι η προετοιμασία της σχολικής τσάντας για την επόμενη μέρα; 
  • Πώς πρέπει να περνούν τα παιδιά στον «ελεύθερο» χρόνο στις καθημερινές;  

Σε αυτό το βίντεο θα μιλήσουμε για το πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε τα παιδιά μας στο διάβασμα για το σχολείο, με τρόπο που να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις σχολικές εργασίες τους αλλά και, γενικότερα, να πηγαίνουν στο/επιστρέφουν από το σχολείο με κέφι.

Alderman, M. K. (2004). Motivation for Achievement: Possibilities for Teaching and Learning. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum.

Ball S.J., O Foucault, η εξουσία & η εκπαίδευση (μτφρ.: Ρ. Βασιλάκη), Αθήνα: Gutenberg, 2021.

Bourdieu P. & Passeron J.-Cl., Οι κληρονόμοι: οι φοιτητές και η κουλτούρα (μτφρ.: Ν. Παναγιωτόπουλος & Μ. Βιδάλη, μτφρ. πινάκων: J.-Ph. Schaal, εισαγ.: Ν. Παναγιωτόπουλος), Αθήνα: Ινστιτούτο του Βιβλίου-Α. Καρδαμίτσα, 1996.

Bourdieu P., Η διάκριση: κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης (μτφρ.: Κ. Καψαμπέλη, πρόλ.: Ν. Παναγιωτόπουλος), Αθήνα: Πατάκη, 2006 [2002].

Cole, M. (2001). H ανάπτυξη των παιδιών-γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή και μέση παιδική ηλικία. Αθήνα: ΕκδόσειςΔάρδανος.

Faber A., Mazlish E., Nyberg L. & Templeton R.A., Πώς να μιλάτε στα παιδιά ώστε να μαθαίνουν στο σπίτι και στο σχολείο (μτφρ.: Α. Γουναροπούλου), Αθήνα: Πατάκη, 2023.

Faulkner D., Swann J., Baker S., Bird M. & Carty, J., Εξέλιξη του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον. εγχειρίδιο μεθοδολογίας (μτφρ.: Α. Ραυτοπούλου), Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, 1999.

Θάνος Θ., Κοινωνιολογία των κοινωνικών ανισοτήτων στην εκπαίδευση: η πρόσβαση των κοινωνικο-επαγγελματικών ομάδων στην ανώτατη εκπαίδευση (1956-1998), Αθήνα: Νήσος, 2010.

Μακρυνιώτη Δ. (επιμ.), Παιδική ηλικία, Αθήνα: Νήσος, 1997.

Παναγιωτόπουλος Ν., Καρατζά Α. & Παπαβασιλείου Λ., Μάθε, παιδί μου, γράμματα, Αθήνα: Πεδίο, 2024.

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Α’, Αθήνα: Καλέντη, 2005.

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Β’, Αθήνα: Καλέντη, 2007.

Φραγκουδάκη Α. (επιμ.)., Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο, Αθήνα: Παπαζήση, 1985.

Γίνε μέλος σήμερα
Αθηνά Καρατζά

Αθηνά Καρατζά

Διδάκτωρ (Δρ.) Κοινωνιολογίας

Διαβάστε περισσότερα