Βίντεο

Εισαγωγή

Εισαγωγή

Επεισόδιο 1

Πώς η σχέση που έχουμε ως γονείς με τις οθόνες επηρεάζει τα παιδιά μας;

Επεισόδιο 2

Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να αποκτήσει το παιδί μου κινητό;

Επεισόδιο 3

Είναι λάθος να «απασχολώ» το παιδί μου με μια οθόνη;

Επεισόδιο 4

Ποιες εφαρμογές είναι ασφαλείς για τα παιδιά και ποιες όχι;

Επεισόδιο 5

Ζήτησε το παιδί μου να του πάρω κινητό γιατί έχουν όλοι οι φίλοι του αλλά εγώ δεν θέλω να έχει από τώρα. Τι να κάνω;

Επεισόδιο 6

Μπορούν να είναι οι οθόνες ωφέλιμες για τα παιδιά;

Επεισόδιο 7

Κλείσιμο

Παιδιά και οθόνες: μια νέα μορφή «εξάρτησης»;

Στη σειρά αυτή του Project Parenting θα μας απασχολήσει το ζήτημα της ισορροπίας της ζωής ανάμεσα στον πραγματικό κόσμο και τον ψηφιακό κόσμο, ένα θέμα το οποίο αφορά τόσο τους ενήλικες όσο και τα παιδιά.

Στην περίπτωση των παιδιών, τα πράγματα δυσκολεύουν, αφού, αρχικά, μέσα από μια μικρή έκθεση σε πλατφόρμες για παιδικά προγράμματα, «παιχνιδάκια» στο κινητό, μικρά βίντεο στο YouTube, σταδιακά δημιουργείται μια «εξάρτηση» από αυτές τις οθόνες. Οι οθόνες φαίνεται να έχουν λειτουργίες διαφορετικές από αυτές που φανταζόμασταν: τα παιδιά έχουν ανάγκη τις «οθόνες» για να φάνε, για να «ηρεμήσουν» πριν κοιμηθούν, για να απασχοληθούν σε μια οικογενειακή έξοδο, για να υποστηρίξουν δηλαδή άλλες δραστηριότητές τους, οι οποίες έπρεπε να «στέκονται» μόνες τους στην καθημερινότητά τους. Μάλιστα, οι συνέπειες αυτής της αρχικής «αθώας» χρήσης συνήθως φαίνονται αργότερα, σε μεγαλύτερες ηλικίες, όταν τα παιδιά θα επιζητούν να περνούν όλο και περισσότερο χρόνο με τις οθόνες. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα τσακωμούς, «σκληρές» διαπραγματεύσεις, αρνητικά συναισθήματα και θα πολώνει τη σχέση γονέων-παιδιών.

Τι θα μάθεις για τη σχέση του παιδιού με τις οθόνες και τα ψηφιακά μέσα;

Στόχος αυτής της σειράς του Project Parenting είναι να θυμηθούμε από την αρχή το «τι έχει τελικά σημασία» και το πώς μπορούμε, στη βάση αυτή, να αξιοποιήσουμε αποτελεσματικά τις οθόνες, των οποίων η παρουσία είναι τόσο κυρίαρχη στις ζωές τις δικές μας και των παιδιών μας.

Στη σειρά αυτή οι γονείς θα μάθουν πώς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους (και τους ίδιους τους εαυτούς τους) να μην υποτάσσονται στην τεχνολογία και τις οθόνες αλλά να τη χρησιμοποιούν έξυπνα, με τους δικούς τους όρους, με τρόπο που θα εμπλουτίσουν τις ζωές τους και τις άλλες δραστηριότητές τους. Με λίγα λόγια, με αφορμή το ζήτημα της χρήσης των ψηφιακών μέσων, η σειρά αυτή είναι μια ευκαιρία αναστοχασμού για τους ίδιους τους γονείς ως προς το τι χρήστες είναι οι ίδιοι, και στοχασμού για το στρατηγικό σχέδιο για το παιδί τους, μέσα από την παρατήρηση του περιβάλλοντος και της καθημερινότητας που έχουν δημιουργήσει για το παιδί τους, άρα και για τη σχέση του με τις οθόνες. 

Στόχοι αυτής της σειράς είναι:

  • Ισορροπία ζωής στον πραγματικό κόσμο και στον ψηφιακό κόσμο: μια άσκηση για ενήλικες και παιδιά.
  • Πώς συνδεόμαστε και αποσυνδεόμαστε με τον εαυτό μας και τους άλλους (ενήλικες και παιδιά);
  • Ποιες είναι οι καλές πρακτικές ως προς τη χρήση των ψηφιακών μέσων;
  • Τι σημαίνει «κατάχρηση» της τεχνολογίας; 
  • Πότε τα παιδιά είναι καλό να αποκτούν κινητά τηλέφωνα;
  • Πώς διαχειριζόμαστε την «κοινωνική πίεση» του να παραμένει το παιδί μας εκτός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όταν όλοι οι φίλοι του είναι συνδεδεμένοι;
  • Πώς οι οθόνες εντάσσονται αρμονικά στην καθημερινότητα ενός παιδιού;

Alexander J.J. & Sandahl I.D., Γιατί οι Δανοί μεγαλώνουν τα πιο ευτυχισμένα παιδιά στον κόσμο (μτφρ.: Σ. Ανδρεοπούλου), Αθήνα: Διόπτρα, 2017.

Berne E., Παιχνίδια που παίζουν οι άνθρωποι: το βασικό εγχειρίδιο της συναλλακτικής ανάλυσης (μτφρ.: Λ. Εκκεκάκη), Αθήνα: Μεταίχμιο, 2015.

Bilbaro A., Πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος των παιδιών: ένας οδηγός για γονείς, Αθήνα: Παπαδόπουλος, 2015.

Christakis N. & Fowler J., Συνδεδεμένοι: η εκπληκτική δύναμη των κοινωνικών δικτύων και πώς αυτά διαμορφώνουν τη ζωή μας (μτφρ.: Δ. Ξυγαλατάς & Ν. Ρουμπέκας), Αθήνα: Κάτοπτρο, 2010.

Culatta R., Ναι στις οθόνες όταν κάνουν καλό! Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά να επωφεληθούν από τα θετικά της τεχνολογίας (μτφρ.: Χ. Βαρλάμη & Κ. Γουλέτη), Αθήνα: Μεταίχμιο, 2022.

Dick D., Κάθε παιδί είναι μοναδικό… και χρειάζεται την ανατροφή που του ταιριάζει, Αθήνα: Διόπτρα, 2022.

Errikson T., Ανάμεσα σε ηλίθιους (μτφρ.: Α. Σακκά), Αθήνα: Διόπτρα, 2020.

Ζαχαριάδης Τ., Ποιος εκπαιδεύει συναισθηματικά ποιον: μια ψυχαναλυτική ανίχνευση των αλληλεπιδράσεων, Αθήνα: Αρμός, 2018.

Faber A. & Mazlish E., Πώς να μιλάτε στα παιδιά ώστε να σας ακούν και πώς να τα ακούτε ώστε να σας μιλούν (μτφρ.: Α. Κοντολέων), Αθήνα: Πατάκη, 2021.

Faber A. & Mazlish E., Πώς να μιλάτε στους εφήβους ώστε να σας ακούν και πώς να τους ακούτε ώστε να σας μιλούν (μτφρ.: Α. Κοντολέων),  Αθήνα: Πατάκη, 2017.

Faber A., Mazlish E., Nyberg L. & Templeton R.A., Πώς να μιλάτε στα παιδιά ώστε μαθαίνουν στο σπίτι και στο σχολείο (μτφρ.: Α. Γουναροπούλου), Αθήνα: Πατάκη.

Faber J. & King J., Πώς να μιλάτε όταν τα παιδιά… δεν ακούν! Γκρίνιες, τσακωμοί, ξεσπάσματα, αυθάδεις συμπεριφορές και άλλες προκλήσεις της παιδικής ηλικίας (μτφρ.: Ο. Καρυώτη), Αθήνα: Πατάκη, 2023.

Gottlieb L., Ίσως πρέπει να μιλήσεις σε κάποιον (μτφρ.: Μ. Λουκάτου), Αθήνα: Opera, 2020.

Miller A., Οι φυλακές της παιδικής μας ηλικίας (μτφρ.: Ε. Αλεξοπούλου & Ν. Λαζαρίδης), Αθήνα: Ροές, 2021.

Παναγιωτόπουλος Ν., Καρατζά Α. & Παπαβασιλείου Λ., Μάθε, παιδί μου, γράμματα, Αθήνα: Πεδίο, 2024 (υπό έκδοση).

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Α’, Αθήνα: Καλέντη, 2005.

Τζωρτζακάκη Κ., Μαμά κόψε το κήρυγμα, κι εσύ μπαμπά επίσης, τόμος Β’, Αθήνα: Καλέντη, 2007.

Γίνε μέλος σήμερα
Αθηνά Καρατζά

Αθηνά Καρατζά

Διδάκτωρ (Δρ.) Κοινωνιολογίας

Διαβάστε περισσότερα