Αν μεγαλώνεις το παιδί σου με συνκηδεμονία εδώ και καιρό, θα έχεις συνειδητοποιήσει πως είναι μια τεράστια πρόκληση που απαιτεί μεγάλη συνειδητότητα για τον ρόλο σου ως γονέα, ως συγκηδεμόνα αλλά και ως πρώην σύντροφο. Αν πάλι, είσαι καινούργιος στον «μαγικό κόσμο» της συνκηδεμονίας, πιθανά όλη η συναισθηματική φόρτιση του χωρισμού να επιβαρρύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Σε όποια από τις δύο κατηγορίες και αν ανήκεις, ο Covid-19 έρχεται να δοκιμάσει τα όριά σου και σε αυτό, το ήδη πολύπλοκο και συναισθηματικά φορτισμένο κομμάτι της γονεϊκότητας, να φέρει στην επιφάνεια και να εντείνει τις προκλήσεις της συνκηδεμονίας.

Υπό αυτό το πρίσμα, η παρούσα πανδημία και η καραντίνα είναι άλλη μια ευκαιρία να εξετάσουμε κάποιες προτάσεις που θα μπορούσαν να διευκολύνουν την κατάσταση και να υποστηρίξουν το παιδί, με ή χωρίς τη συνθήκη της πανδημίας.

Tip! Αν η ιδέα και μόνο ότι κάποια από αυτά που θα διαβάσεις στη συνέχεια, ξυπνούν το παράπονο για την έλλειψη συνεργατικότητας, κατανόησης και συμπαράστασης από τον άλλο γονιό που νιώθεις ή την τάση σου να κρίνεις το κατά πόσο είσαι ή όχι ο «τέλειος» γονιός που ονειρεύτηκες, σου προτείνω να πάρεις μια βαθιά ανάσα και με την εκπνοή να αφήσεις αυτές τις σκέψεις στην άκρη, έστω για λίγα λεπτά, και απλά να διαβάσεις τις παρακάτω γραμμές χωρίς προσδοκίες και συγκρίσεις.

Συνκηδεμονία σε καιρούς Covid-19

Δες τον άλλο γονιό σαν σύμμαχο, όχι σαν εχθρό.

H παρούσα συγκυρία είναι εξαιρετικά απαιτητική και στρεσογόνα για όλους μας. Δεν είναι η στιγμή για να βάλουμε την προσοχή μας σε όσα μας χωρίζουν, αλλά σε όσα μας ενώνουν. Όσο και η διαδικασία ενός χωρισμού να υπογραμμίζει με φωσφορίζοντα χρώματα τις διαφορές μεταξύ σας, σκέψου ότι και οι δύο μοιράζεστε τον ρόλο του γονιού του παιδιού σας… και τώρα μοιράζεστε τον ρόλο του γονιού του παιδιού σας εν μέσω πανδημίας! Άρα, όσο και αν είσαι σίγουρος ότι δεν έχεις κοινή αντίληψη της ζωής με τον άλλο γονιό, ζει την ίδια κατάσταση με εσένα και ίσως, βάζοντας για λίγο στην άκρη τις διαφορές που σας χωρίζουν, βρεις στο πρόσωπό του κατανόηση και πιθανώς και εναλλακτικές προτάσεις για την υποστήριξη του παιδιού σας.

Δείξε εμπιστοσύνη.

Έστω και αν δεν βλέπεις φως στο τούνελ, βάλε μια μικρή σημείωση στο κινητό σου ή σε ένα χαρτάκι που να σου θυμίζει ΝΑ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΣΑΙ ΤΗ ΖΩΗ, τον εαυτό σου, το παιδί σου και…τον άλλο γονιό. Όλοι κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε, ο καθένας με τον τρόπο του.

Εστίασε στον εαυτό σου.

Ο ευτυχισμένος άνθρωπος, είναι και ευτυχισμένος γονιός, και όχι το αντίστροφο. Δώσε στην αυτοφροντίδα σου τον χώρο και τον χρόνο που της αξίζει κάθε μέρα. Ξεκίνα τη μέρα σου παρατηρώντας πως αισθάνεσαι και βρες τρόπους να σε φροντίσεις και να σε κανακέψεις. Δώσε εσύ στον εαυτό σου αυτό που πιστεύεις ότι χρειάζεται, χωρίς να σκορπάς την ενέργειά σου στο να περιμένεις από τους άλλους να το κάνουν για εσένα. Μην αναβάλεις τη φροντίδα του εαυτού σου, δεν είναι λιγότερο σημαντική από την φροντίδα των άλλων!

Δείξε επιείκεια.

Μην εστιάζεις στα λάθη και σε όσα δεν γίνονται και θεωρείς ότι θα έπρεπε να συμβούν. Αναγνώρισε ότι κανείς μας δεν είναι τέλειος και ότι όλοι βιώνουμε μια άγνωστη κατάσταση που μας φέρνει αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις, στις οποίες συχνά δεν αντιδρούμε με ιδανικό τρόπο. Δεν είναι η στιγμή να πιεστούμε για να είμαστε τέλειοι γονείς, αλλά για να είμαστε όσο καλοί γονείς μπορούμε.

Επικοινώνησε.

Μοιράσου με τον άλλο γονιό τις αγωνίες σου για την υγεία του παιδιού και της οικογένειάς σας, τις δυσκολίες στη δουλειά σου. Άκουσέ τον/την!

Δείξε ευελιξία.

Αν έχετε ορίσει το πλαίσιο συνκηδεμονίας, μείνετε σε αυτό, όσο μπορείτε, αλλά προσαρμόστε το με τρόπο συγκεκριμένο ενόψει της παρούσας συγκυρίας και φυσικά ενημέρωσε το παιδί για τις όποιες προσαρμογές.

Εστίασε στα θετικά της συνκηδεμονίας εν μέσω καραντίνας.

Σκέψου τρόπους με τους οποίους η συνκηδεμονία διευκολύνει την κατάσταση. Αν σε βοηθάει, κάνε μια λίστα «Τι προσφέρει ο άλλος γονιός;» «Πώς βοηθάει εμένα και το παιδί μας;»

Δίδαξε τη διαχείριση των συγκρούσεων στο παιδί σου.

Αν η διαχείριση της συνκηδεμονίας εν μέσω πανδημίας και καραντίνας αποτελούν ένα ακόμη σημείο ασυμφωνίας μεταξύ εσένα και του άλλου γονιού, δείξε στο παιδί σου ότι οι διαφωνίες είναι μέρος των ανθρώπινων σχέσεων και ότι οι διαφωνίες δεν ακυρώνουν τον αλληλοσεβασμό. Θυμήσου, η ρήξη είναι η ευκαιρία για αποκατάσταση!

Αναγνώρισε τις ανάγκες του παιδιού.

Η πανδημία έχει φέρει στην επιφάνεια τους φόβους, τα άγχη και τις ανασφάλειες όλων μας. Για τα παιδιά, ακόμη περισσότερο για αυτά που είναι σε μικρή ηλικία και που ακόμη δεν έχουν τη δυνατότητα να πάρουν τηλέφωνο έναν φίλο τους ή τον άλλο γονιό όποτε αισθανθούν την ανάγκη, που δεν βγαίνουν από το σπίτι για ψώνια ή για δουλειά, όπως εμείς, είναι σημαντικό να τους δώσουμε την ευκαιρία να το κάνουν. Καθόρισε κάποια στιγμή μέσα στη μέρα όπου το παιδί θα επικοινωνεί με τον άλλο γονιό, κυρίως αν λόγω της καραντίνας δεν μπορεί να εφαρμοστεί το προκαθορισμένο πρόγραμμα τακτικών επισκέψεων

Αν διάβασες την παραπάνω λίστα και σκέφτεσαι «εμείς δεν μπορούμε να συνεννοηθούμε ούτε χωρίς τη συγκυρία της πανδημίας! Αποκλείεται να συμβεί τώρα!» ή «Εγώ ζορίζομαι και που μοιράζομαι την ανατροφή του παιδιού μου! Μου είναι αδιανόητο να εντείνω την επικοινωνία με τον άλλο γονιό», ίσως δεν είναι ακόμη η στιγμή να βάλεις σε εφαρμογή όλα τα παραπάνω. Μην απορρίψεις όμως την πιθανότητα να υπάρχει χώρος για ένα ή δύο από αυτά, και δοκίμασε αυτό που θεωρείς πιο εύκολο και κοντινό στη δική σας μοναδική πραγματικότητα.

Συνκηδεμονία σε καιρούς Covid-19

Αν και πάλι, σου ακούγονται σαν μακρινό όνειρο ή και σαν εφιάλτης, αναγνώρισέ το, συγχώρεσε τον εαυτό σου και πες του «Είναι ΟΚ να μην είσαι ακόμη έτοιμος/η». Και μόνο που μπήκες στη διαδικασία να ρίξεις μια ματιά σε αυτό το άρθρο, ίσως αποτελέσει το πρώτο βήμα για να επαναπροσδιορίσεις τη διαχείριση της συνκηδεμονίας, την οπτική σου για το ρόλο του άλλου γονιού στη ζωή σου και στη ζωή του παιδιού σας και την μεταξύ σας επικοινωνία.

Θυμήσου ότι και χωρίς τη θετική ανταπόκριση και συνεργασία από τον άλλο γονιό, ο τρόπος που εσύ διαχειρίζεσαι τη συνκηδεμονία ήδη συμβάλει στο να γίνει πιο εύκολη η κατάσταση για όλους σας.

Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ

Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ

Οικογενειακή Σύμβουλος, Ψυχολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ, Ψυχολόγο Ψυχοπαιδαγωγική και Οικογενειακή Σύμβουλο, PhD και πιστοποιημένη εισηγήτρια σεμιναρίων διαχείρισης του στρες, με βάση τις αρχές της Ενσυνειδητότητας (Mindfulness-Βased Stress Reduction) και ανάπτυξης της επικοινωνίας και της κοινωνικοποίησης στα φυσικά περιβάλλοντα των παιδιών (Τhe Hanen Method). Η Μαρία Δημητροπούλου Λόπεζ είναι Ψυχολόγος & Οικογενειακή Σύμβουλος, PhD. Με κίνητρο την ανάγκη της να υποστηρίξεις τα παιδιά στην ανακάλυψη και την αποδοχή της πραγματικής τους φύσης, ξεκίνησε να μελετά τον εγκέφαλο, τις διεργασίες γνωστικής ανάπτυξης, τη σύνδεση νου-καρδιάς, τον γονεϊκό ρόλο και τις οικογενειακές δυναμικές. Aπό αυτήν τη σκοπιά, προσπαθεί να βρίσκεται δίπλα στον καθένα που επιθυμεί να ανακαλύψει τον πραγματικό εαυτό του και να αγκαλιάσει τη ζωή. Παράλληλα με την παροχή ψυχολογικής υποστήριξης σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και οικογένειες διδάσκει σε διαφορετικά προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα ψυχολογίας σε πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Ισπανίας και της Κύπρου και παρέχει επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και επαγγελματίες πρώτης παιδικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο.

Διαβάστε περισσότερα