Πίνακας περιεχομένων

Αυτό  το άρθρο προσφέρει συμβουλές σε γονείς, εκπαιδευτικούς και φροντιστές παιδιών ώστε να ενισχυθεί  η αυτοπεποίθηση και η ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών με σκοπό την πρόληψη και την αντιμετώπιση περιστατικών εκφοβισμού, βίας και bullying στο σχολικό περιβάλλον. 

Bullying

Το bullying είναι μια κατάσταση που επηρεάζει πολλά παιδιά στον κόσμο. Αφορά συνήθως μια συνθήκη στο σχολικό περιβάλλον όπου ένα μεμονωμένο παιδί ή μια ομάδα αυτών δέχεται λεκτική ή σωματική βία από συνομηλίκους. Τα παιδιά που βιώνουν bullying μπορεί να παρουσιάσουν σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ψυχική όσο και στη σωματική τους υγεία. Το αίσθημα απομόνωσης, φόβου και ανασφάλειας είναι μόνο κάποια από τα συμπτώματα που μπορεί να προκληθούν στο παιδί που έχει πέσει θύμα εκφοβισμού.

Ψυχική ανθεκτικότητα

Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα ενός ανθρώπου να μπορεί να αντιμετωπίσει και να ξεπεράσει δύσκολα διαχειρίσιμες και στρεσογόνες καταστάσεις χωρίς να καταρρεύσει. Η ανάπτυξη της ανθεκτικότητας βοηθά τα παιδιά να δημιουργήσουν μια πιο ισχυρή αυτό-εικόνα και να αντιληφθούν πως είναι ικανά να ανταπεξέλθουν σε καταστάσεις που θα αμφισβητήσουν τις ικανότητες του ίδιου του εαυτού τους.

Η σημασία της ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης των παιδιών

Η αυτοπεποίθηση είναι ένας σημαντικός παράγοντας για την ευημερία των παιδιών. Όταν ένα παιδί έχει υψηλή αυτοπεποίθηση και πιστεύει στις δυνατότητές του είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσει ομαλά τις προκλήσεις που θα του παρουσιαστούν σε σχέση με ένα παιδί που νιώθει ανασφάλεια για τον εαυτό του. Έτσι, μη μπορώντας να υπερασπιστεί τις ανάγκες του και τα θέλω του, θα γίνει πιο ευάλωτο σε εξωτερικούς κινδύνους.

Ψυχική Ανθεκτικότητα και Bullying

Τρόποι ενίσχυσης της αυτοπεποίθησης με στόχο την διαχείριση του bullying

  • Δημιουργία ενός περιβάλλοντος που θα προάγει την ανοιχτή επικοινωνία και την ενεργητική ακρόαση

Ένα περιβάλλον όπου υπάρχει χώρος να ακουστούν οι σκέψεις και τα συναισθήματα με πλήρη ελευθερία και χωρίς τη διάθεση κριτικής είναι ένα ασφαλές περιβάλλον ώστε να αναπτυχθεί το δυναμικό του κάθε παιδιού. 

Είναι σημαντική η δυνατότητα της αναγνώρισης των συναισθημάτων των παιδιών και η επιβεβαίωση πως είναι ασφαλή να μπορούν να εκφράσουν αυτό που νιώθουν ανά πάσα στιγμή. Όταν επιτρέπεται η αποδοχή του συναισθήματος από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, αυτό μαθαίνει στο παιδί πως είναι εντάξει να βιώσει τα συναισθήματά του και εν συνεχεία να τα διαχειριστεί.

  • Ενίσχυση αμοιβαίου σεβασμού και κατανόησης

Η συνθήκη στην οποία ένα παιδί μεγαλώνει ανάμεσα σε ενήλικες οι οποίοι δείχνουν σεβασμό και κατανόηση των αναγκών του διδάσκει στο παιδί να κάνει το ίδιο όταν βρεθεί αντιμέτωπο με καταστάσεις που απειλούν με κάποιο τρόπο την υπόστασή του.

Ψυχική Ανθεκτικότητα και Bullying
  • Ύπαρξη προτύπου μίμησης

Ενήλικες που επιτρέπουν στον εαυτό τους να βιώσει και να διαχειριστεί όλη τη γκάμα των συναισθημάτων είναι εκείνοι οι ενήλικες που θα λειτουργήσουν ως θετικό πρότυπο μίμησης για τα παιδιά. Όταν μαθαίνω να σέβομαι των εαυτό μου μπορώ να τον υπερασπιστώ όταν χρειαστεί. 

  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων των παιδιών

Η ενίσχυση των ταλέντων των παιδιών ενδυναμώνει την αίσθηση της αυτο-αξίας τους.

  • Επιβράβευση των παιδιών

Σε ό,τι δίνω σημασία, αυτό πολλαπλασιάζεται.

Μαρία Κοντογιάννη

Μαρία Κοντογιάννη

Ειδική Παιδαγωγός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Η Μαρία Κοντογιάννη γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1992. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής & Ψυχολογίας με κατεύθυνση Ψυχολογίας, ενώ παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση: Ειδική Αγωγή, Διαγνωστική, Θεραπευτική, Συμβουλευτική» του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το πρόγραμμα «Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Ενηλίκων» του ΕΚΠΑ, και είναι εγγεγραμμένο μέλος στην Ελληνική Εταιρεία Συμβουλευτικής όντας κάτοχος διπλώματος στη Συμβουλευτική Ψυχικής Υγείας. Πιστοποιήθηκε ως συντονίστρια εμψύχωσης ομάδων παιδιών και ενηλίκων με τη μέθοδο της Συνθετικής Παιγνιόδρασης. Από το 2016, εργάζεται ως συνοδός παράλληλης στήριξης παιδιών σε σχολεία και παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα κατ’ οίκον σε παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες. Εργάζεται επίσης σε κέντρα ειδικών θεραπειών ως ειδική παιδαγωγός υλοποιώντας εξατομικευμένα προγράμματα σε παιδιά, καθώς και ως σύμβουλος ψυχικής υγείας παρέχοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες σε παιδιά, γονείς και ενήλικες. Έχει παρακολουθήσει και συμμετάσχει σε συνέδρια που αφορούν την ψυχολογία, την εκπαίδευση και τη θεατρική αγωγή. Από την ηλικία των έξι ετών ασχολείται με το χορό και τη μουσική λαμβάνοντας μέρος σε παραστάσεις.

Διαβάστε περισσότερα

Συλλογικό. Επιμέλεια, Ματσόπουλος Αναστάσιος(2011). Από την ευαλωτότητα στην ψυχική ανθεκτικότητα : εφαρμογές στο σχολικό πλαίσιο και την οικογένεια. Εκδόσεις Παπαζήσης