Τα παιδιά είναι βασικοί και πηγαίοι εκφραστές ονείρων! Από μικρά τους είναι εύκολο – φύση τους θα λέγαμε – να φαντάζονται τι θα γίνουν όταν μεγαλώσουν, πού θα βρίσκονται, με ποιους και τι θα κάνουν! Πώς μπορείς όμως εσύ να βοηθήσεις το παιδί να θέσει στόχους συνειδητά;

Βλέποντας τους γονείς

Τα παιδιά πράττουν όπως βλέπουν και όπως μαθαίνουν. Οι τάσεις τους τροφοδοτούνται, ενισχύονται ή απορρίπτονται από τους “μεγάλους”. Για να μπορέσουν να κατανοήσουν πόσο σημαντικό είναι να θέτει κανείς συγκεκριμένους και οργανωμένους στόχους χρειάζονται την καθοδήγηση και τη βοήθεια των γονιών τους. Βασικός ρόλος των γονιών είναι να χτίσουν την αυτοπεποίθηση και την αυταξία των παιδιών διδάσκοντάς τα πώς μπορούν να πετύχουν οτιδήποτε επιθυμούν αρκεί να εργαστούν με επιμονή, πίστη και βεβαιότητα. Παράλληλα με αυτά, χρειάζεται να γνωρίσουν τα παιδιά τον τρόπο λειτουργίας του νου και πώς μπορούν να τον “πλάσουν” ξεπερνώντας κάθε εμπόδιο και φόβο

Πώς θα βοηθήσεις το παιδί να θέσει στόχους

Η σημασία των στόχων για τα παιδιά 

Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που θέτουν στόχους για το μέλλον τους έχουν υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τα παιδιά που δεν θέτουν. Κι αυτό γιατί μέσα από τη στοχοθέτηση νιώθουν πως έχουν έναν σκοπό, ο οποίος μπορεί να κατευθύνει τη συμπεριφορά και να καθορίζει τις αποφάσεις τους. Όσο μένουν προσηλωμένα και κατευθυνόμενα προς τον εκάστοτε στόχο, είναι πιο πιθανό να επιλέγουν ό,τι τα πηγαίνει πιο κοντά στην επίτευξη αυτού του στόχου χωρίς να παρεκκλίνουν. 

Πώς βοηθάει ο γονέας το παιδί να θέσει στόχους

Αρχικά, χρειάζεται ο γονέας να εξηγήσει στο παιδί για ποιους λόγους είναι σημαντικό να έχει στόχους. Να του δώσει κίνητρο, ανάλογα πάντα με την ηλικία στην οποία βρίσκεται το παιδί. 

Έχει δειχθεί, πως ως μιμητικά όντα που είμαστε, λειτουργούμε πολύ καλά με τη χρήση παραδειγμάτων. Οι γονείς μπορούν να μοιραστούν δικά τους παραδείγματα στοχοθέτησης, των τρόπων που εφήρμοσαν για να πετύχουν τον εκάστοτε στόχο και το αποτέλεσμα. Έτσι, θα μπορούν να εμπνεύσουν το παιδί ευκολότερα. 

Πώς θα βοηθήσεις το παιδί να θέσει στόχους

Πώς να θέσει το παιδί στόχους – Βήματα

  1. Το πρώτο βήμα στη στοχοθέτηση του παιδιού είναι να ερωτηθεί τι επιθυμεί να πετύχει στο προσεχές μέλλον στους διάφορους τομείς της ζωής του: σχολείο, φίλοι, δραστηριότητες, επιδόσεις, μια εμπειρία που θα ήθελε να ζήσει.
  2. Ακολουθεί η καταγραφή του στόχου ή συνδυαστικά και η αποτύπωση του με έναν δημιουργικό τρόπο (ζωγραφική, αναζήτηση εικόνων και φωτογραφιών – κολάζ, μια κατασκευή, κ.λπ.) με τρόπο που είναι κατανοητός στο παιδί και σε σημείο προσβάσιμο σε αυτό ώστε να του υπενθυμίζεται συχνά και να μάθει να αναζητά και εκείνο να μετρά την πρόοδό του αναφορικά με την επίτευξη των στόχων του.
  3. Με τη βοήθεια των γονιών το παιδί σκέφτεται, συζητά και καταγράφει τα ενδιάμεσα βήματα που είναι απαραίτητα για την επίτευξη του στόχου. Για να αποφευχθεί η αποθάρρυνση και η απογοήτευση στη σκέψη ενός μεγάλου στόχου, χρειάζεται το παιδί να μάθει να διακρίνει, να δημιουργεί και να ακολουθεί μικρότερα βήματα τα οποία θα αισθάνεται και πολύ πιο επιτεύξιμα. 
  4. Το παιδί χρειάζεται να συζητήσει επίσης με τους γονείς τα εμπόδια που πιθανόν να νιώθει ή να σκέφτεται πώς θα κληθεί να τα αντιμετωπίσει στη διαδρομή επίτευξης των στόχων του, έτσι ώστε οι γονείς να το βοηθήσουν να αναζητήσει πιθανές λύσεις ή και να του προτείνουν εκείνοι κατάλληλες λύσεις και ελιγμούς που το ίδιο να μην είχε μέχρι τότε σκεφτεί. 
  5. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να παρακολουθείται η πρόοδος προς κάθε στόχο και να ενθαρρύνεται το παιδί, μαθαίνοντας έτσι να επιβραβεύει και να γιορτάζει τον εαυτό του σε κάθε βήμα και να μην ετεροπροσδιορίζεται αποκλειστικά και μόνο από την έλευση του αποτελέσματος. 

Η ουσία της στοχοθέτησης είναι όχι η επίτευξη του στόχου, αλλά το ίδιο το άτομο στο οποίο εξελίσσεται κάθε παιδί μέχρι αυτήν!

Μαρία Λιάτη

Μαρία Λιάτη

Theta Healer®, Ομοιοπαθητικός, Ψυχοθεραπεύτρια

Η Μαρία Λιάτη Ψυχοθεραπεύτρια, Ομοιοπαθητικός και Theta Healer, με σπουδές και προϋπηρεσία σε όλα τα παραπάνω. Έχει εργασιακή εμπειρία σαν Ψυχοθεραπεύτρια και εξειδικεύεται στις συντροφικές σχέσεις, στις αγχώδεις διαταρχές, στις διατροφικές διαταραχές και άλλα! Μπείτε στο προφίλ της και διαβάστε περισσότερα για τη Μαρία!

Διαβάστε περισσότερα

  1. Miller, D. L. & Kelley, M. (1994). The Use of Goal Setting and Contingency Contracting for Improving Children’s Homework Performance. Journal of Applied Behavior Analysis.
  2. Frost, S. (2013). How to Teach Children Goal Setting. livestrong.com
  3. Zimmerman, B. J., Bandura, A. & Martinez-Pons, M. (1992). Self-Motivation for Academic Attainment: The Role of Self-Efficacy Beliefs and Personal Goal Setting. American Educational Research Journal.