Ο σκοπός που έχει αυτή η άσκηση ενσυνειδητότητας είναι να συνειδητοποιήσουν οι γονείς, σταδιακά, τις αγωνίες και τους φόβους τους, με έναν χιουμοριστικό και παιγνιώδη τρόπο και να μην γίνουν θύματα αυτών. Μπορούν να την κάνουν μόνοι ή με συντροφιά, γραπτά, προφορικά ή σιωπηλά:

1.Διαλέγεις κάτι που σε αγχώνει ή ανησυχείς γι’ αυτό συχνά,

π.χ. «Το παιδί μου είναι 10 μηνών και δεν μπορεί να καθίσει μόνο του» ή «Το παιδί μου, 5 χρονών, δεν ενδιαφέρεται για τα γράμματα» ή «Το μωρό μου, έξι εβδομάδων, δεν μου χαμογελάει».

Άσκηση ενσυνειδητότητας για γονείς

2.Αρχίζεις να κατεβαίνεις κάτω προς την τρύπα του λαγού.

Αυτός είναι ένας τρόπος να ονοματίζεις και να συνειδητοποιείς τις ανησυχίες σου. Για να αρχίσεις την διαδικασία, θέτεις την ανησυχία ή τον φόβο σου σε μία πρόταση και τον επαναδιατυπώνεις με μια ανοιχτή δήλωση που αρχίζει με «αν» και καταλήγει με «τότε».

Π.χ. «Το παιδί μου είναι 10 μηνών και δεν μπορεί να καθίσει μόνο του. Αν δεν μπορεί να καθίσει μόνο του, 10 μηνών, τότε…» «Το παιδί μου, 5 χρονών, δεν ενδιαφέρεται για τα γράμματα. Αν το παιδί μου 5 χρονών, δεν ενδιαφέρεται για τα γράμματα, τότε…»

Άσκηση ενσυνειδητότητας για γονείς

3.Συμπληρώνεις αυτές τις προτάσεις, χωρίς να σκέφτεσαι πολύ, με ό,τι σου έρθει πρώτο στο μυαλό, αυτόματα.

Για παράδειγμα, «Αν δεν μπορεί να καθίσει μόνο του, 10 μηνών, τότε μπορεί να μην μπορεί να περπατήσει όταν θα είναι ο καιρός» «Αν το παιδί μου δεν μου χαμογελάει, 6 εβδομάδων, τότε ο δεσμός μας δεν είναι ασφαλής».

4.Επανάλαβε τα βήματα 3 και 4 , χρησιμοποιώντας το δεύτερο μισό της πιο πρόσφατης πρότασης, βάζοντας πάλι τα «αν» και τα «τότε».

Για παράδειγμα, «Αν το παιδί μου δεν περπατήσει όταν πρέπει, τότε…» «Αν ο δεσμός μας δεν είναι ασφαλής, τότε…»

Άσκηση ενσυνειδητότητας για γονείς

5.Επανάλαβε την διαδικασία, όσες περισσότερες φορές, μέχρι να αισθανθείς ότι έχεις φτάσει σε ένα συμπέρασμα και δεν μπορείς να πας παρακάτω.

Αφήσου ελεύθερος/η να εκφραστείς παράλογα ή και υπερβολικά. Άφησε τους φόβους σου και τις ανησυχίες σου να εκφραστούν και πες ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσε να γίνει αν…

(Σημείωση: Είναι καλύτερα να το κάνετε μαζί με κάποιον άλλον γιατί θα σας υπενθυμίζει και θα σας βοηθήσει να φτάσετε στην ρίζα των ανησυχιών σας. Επίσης θα σας βοηθάει και θα σας εμψυχώνει να συνεχίσετε, αν δεν έχετε φτάσει στο βάθος της τρύπας, αν υπάρχουν περισσότερες από μια παραλλαγές των φόβων και ανησυχιών σας. Θα σας διευκολύνει με την διατύπωση του «αν/τότε», ώστε να μην αποσπάστε από την αυτόματη σκέψη σας, δίνοντας προσοχή στη διατύπωση ή στη σύνταξη. Θα μπορούν επίσης να σας χαμογελούν με αγάπη καθώς κατεβαίνετε, κρατώντας σας γειωμένους και υπενθυμίζοντάς σας ότι πρόκειται για μια άσκηση συνειδητότητας και όχι για μια κάθοδο προς την τρέλα!

6.Αυτό είναι το πιο σημαντικό βήμα. Μην το παραλείψετε!

Όταν θα έχεις φτάσει στο βάθος της τρύπας, τότε σταμάτα και πάρε βαθιές αναπνοές για λίγο. Και τότε, αυτό είναι το σημαντικότερο, πάρε το πρώτο κομμάτι από την πρώτη πρόταση στην αρχή και σύνδεσέ το με το δεύτερο κομμάτι της τελευταίας σου πρότασης, χρησιμοποιώντας πάλι το «αν/τότε». Σε μία πρόταση. Έτσι θα έχεις μια προσωπική απεικόνιση που θα σε εκπλήξει.

Άσκηση ενσυνειδητότητας για γονείς

7.Εντάξει. Ίσως αυτό να είναι το πιο σημαντικό βήμα.

Ή ίσως εξίσου σημαντικό με το προηγούμενο. Στο βήμα αυτό, κάθισε, πάρε βαθιές αναπνοές και μείνε με την τελευταία πρόταση. Δες αν έχει κάποιο λογικό νόημα για σένα. Ρώτησε τον εαυτό σου ό,τι νομίζεις. Μήπως φαίνεται υπερβολική η πρόταση; ‘Ίσως είναι. Μήπως είναι μια παρατραβηγμένη ανησυχία μιας απλής κατάστασης; Μήπως σε κάνει να γελάς λίγο αμήχανα με την παράλογη αυτή στάση σου; Είναι πράγματι αυτό που πιστεύεις ότι πρόκειται να γίνει;

8.Τώρα, αν μπορείς, άρχισε με την αρχική πρόταση και με πολύ προσοχή, ακολούθησε την αντίθετη πορεία, ανεβαίνοντας την τρύπα του λαγού, χρησιμοποιώντας αυτή την φορά «όταν» και «τότε» ή «θα».

Π.χ. «Αν δεν μου χαμογελά στις 6 εβδομάδες, τότε θα μου χαμογελάσει στις 7-8 εβδομάδες.» «Αν μου χαμογελάσει στις 7-8 εβδομάδες, θα με ανταμείψει πολύ αυτή η στιγμή της σύνδεσης.» «Αν έχουμε αυτή τη στιγμή σύνδεσης, θα ξέρω ότι όλη αυτή η σκληρή δουλειά των τελευταίων 2 μηνών, θα ανταμειφτούν.»

 «Αν θα ξέρω ότι όλη αυτή η σκληρή των τελευταίων 2 μηνών θα ανταμειφτούν, θα νιώθω πιο δυνατή και ενεργητική να συνεχίσω να επενδύω στη σύνδεση με το παιδί.» «Αν νιώθω πιο δυνατή και ενεργητική να συνεχίσω να επενδύω στη σύνδεση με το παιδί, τότε η σχέση μας θα βαθύνει.»

«Αν η σχέση μας βαθύνει, τότε η ζωή μου με το παιδί θα είναι πιο ευχάριστη.» «Αν η ζωή μου με το παιδί είναι πιο ευχάριστη, θα νιώθω πιο ασφαλής και θα φροντίζω περισσότερο τον εαυτό μου.»

«Αν νιώθω πιο ασφαλής και φροντίζω περισσότερο τον εαυτό μου, θα μπορώ να θυμηθώ και να κάνω πράγματα που αγαπούσα και πριν γίνω γονιός, χωρίς να φοβάμαι ότι θα χαλάσω τη σχέση με το παιδί μου.»

«Αν μπορώ να θυμηθώ και να κάνω πράγματα που αγαπούσα και πριν γίνω γονιός, χωρίς να φοβάμαι ότι θα χαλάσω τη σχέση με το παιδί μου,  θα αποτελώ ένα πολύ ωραίο παράδειγμα για το παιδί μου.»

«Αν αποτελώ ένα πολύ ωραίο παράδειγμα για το παιδί μου, θα νιώθω αυτόνομο μέλος σε αυτή την σχέση.»

«Αν νιώθω αυτόνομο μέλος σε αυτή την σχέση, θα μπορώ να επιτρέπω και στο παιδί μου να αναπτυχθεί και να ανθίσει.»

«Αν μπορώ να επιτρέπω στο παιδί μου να αναπτυχθεί και να ανθίσει,  θα μπορώ να εμπλουτίσω τη ζωή μου με το να την μοιραστώ με αυτό το  νέο άτομο.»

 Αν μπορώ να εμπλουτίσω την ζωή μου με το να την μοιραστώ με αυτό το νέο άτομο, θα νιώθω πλήρης στον ρόλο μου ως γονιός.»

Και φυσικά εφαρμόζω πάλι το βήμα 6: Το πρώτο μισό της πρώτης πρότασης και το τελευταίο μισό της τελευταίας πρότασης:

«Αν δεν μου χαμογελάει στις 6 εβδομάδες, θα νιώθω πλήρης στον ρόλο μου ως γονιός

Πάρτε βαθιές αναπνοές. Μείνετε με αυτή την πρόταση. Προς την τρύπα του λαγού λοιπόν! Με τον δικό σας ρυθμό. Δουλεύει.

Καλή τύχη!

Η άσκηση αυτή είναι δανεισμένη από το site: visible child και την εφαρμόζω με γονείς με μεγάλη επιτυχία! Σας παροτρύνω να το δοκιμάσετε με κάποιον που εμπιστεύεστε και θα ανακαλύψετε πολύ σημαντικά πράγματα για τον εαυτό σας!

Πόπη Γιαλυράκη

Πόπη Γιαλυράκη

Παιγνιοθεραπεύτρια, Ψυχοθεραπεύτρια

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Πόπη Γιαλυράκη. Με Master Συμβουλευτικής από το Strathclyde University of Scotland, ειδίκευση στο playtherapy, τίτλο ψυχοθεραπεύτριας και πιστοποίηση στην εκπαίδευση ομάδων γονέων, θα μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία και τις γνώσεις της!

Διαβάστε περισσότερα