Ακούγοντας ΔΕΠ-Υ ή διάσπαση προσοχής, αρκετοί πιστεύουν πως είναι τα παιδιά που στριφογυρίζουν όλη την ώρα σαν σβούρα ή πετάγονται συνέχεια στο μάθημα. Δεν είναι όμως μόνο αυτό, όπως επίσης δεν σημαίνει πως όποιο παιδί είναι ζωηρό, έχει και ΔΕΠ-Υ. Επίσης, δεν είναι θέμα χαμηλής νοημοσύνης. Αν υπάρχει δυσκολία να συγκεντρωθεί και να ολοκληρώσει κάποια εργασία το παιδί, είναι συνήθως αυτό που μας κάνει να υποψιαζόμαστε ΔΕΠ-Υ.
Η εικόνα που παρουσιάζουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μεταξύ τους διαφέρει. Ο τρόπος εκδήλωσης των συμπτωμάτων (τα οποία πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 6 μήνες) εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το φύλο, η ηλικία ή οι συνθήκες εκδήλωσης των συμπτωμάτων. Πρόκειται για μια νευρο-αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία μπορεί να διαγνωστεί με ασφάλεια από την ηλικία των 4 ετών. Πρέπει επίσης να τονιστεί ότι η ΔΕΠ-Υ δεν είναι κάτι που «φεύγει» με τα χρόνια. Γι’ αυτό, η πρώιμη παρέμβαση είναι αποτελεσματικότερη από τη θεραπεία που θα εφαρμοστεί αργότερα όταν έχουν εγκατασταθεί οι επιπτώσεις της ΔΕΠ-Υ. Πολλές φορές ενήλικες εμφανίζοντας μια δυσλειτουργική συμπεριφορά, διαπιστώνουν καθυστερημένα ότι έχουν ΔΕΠ-Υ.

 Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε πως υπάρχουν
3 τύποι ΔΕΠ-Υ:
1. Τύπος Απροσεξίας:
αποσπάται εύκολα η προσοχή, λάθη απροσεξίας, δυσκολία στη συγκέντρωση ή στην ακολουθία οδηγιών, χάνει πράγματα, ξεχνά σχολικές εργασίες

2. Τύπος Υπερκινητικότητας / Παρορμητικότητας:
δυσκολία να μείνει καθιστό το παιδί σε μια θέση, πειράζει τους άλλους, δεν ακολουθεί κανόνες, κουνιέται / στριφογυρίζει συνεχώς, απαντά πριν ολοκληρωθεί μια ερώτηση

3. Συνδυασμένος τύπος:

Εκτός όμως από τις παραπάνω δυσκολίες, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αντιμετωπίζουν και άλλες ανάμεσα σε αυτές και στη γλωσσική ανάπτυξη. Για παράδειγμα, παιδιά με ΔΕΠ-Υ εμφανίζουν με μεγάλη συχνότητα και τα χαρακτηριστικά της δυσλεξίας.

Για την εκπαίδευση των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, η λέξη-κλειδί είναι το κίνητρο. Όταν υπάρχει κίνητρο, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ μπορούν να αποδώσουν ικανοποιητικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χρειάζονται ένα μάθημα ευχάριστο, με δραστηριότητες και ερεθίσματα ώστε να διατηρείται το ενδιαφέρον τους.

Μαργαρίτα Μποφιλίου

Μαργαρίτα Μποφιλίου

Καθηγήτρια Αγγλικών

ΗΜαργαρίτα Μποφιλίου με πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία Αγγλικών και με εξειδίκευση στην διδασκαλία σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, έχει εκπαιδευτεί στην χορήγηση διαγνωστικών τεστ μαθησιακών δυσκολιών και θα μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία και τις γνώσεις της! Για περισσότερα δείτε το προφίλ της.

Διαβάστε περισσότερα