Βίντεο

Εισαγωγή

Γίνε μέλος στο Project Parenting

Επεισόδιο 1

Συναισθηματικό φαγητό: Ο σύνδεσμος μεταξύ συναισθημάτων και διατροφής

Αρκετές φορές δεν τρώμε μόνο ως απόκριση της πραγματικής/βιολογικής πείνας, αλλά και λόγω συναισθηματικής φόρτισης. Παραδείγματα συναισθηματικού φαγητού είναι όταν είμαστε έντονα αγχωμένοι, πιεσμένοι, στρεσαρισμένοι, νευριασμένοι, στενοχωρημένοι και καταφεύγουμε αυτόματα στο φαγητό. Γυρνάει κάποιος από τη δουλειά στο σπίτι και το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να φάει ότι λιχουδιά έχει στα ντουλάπια. Αυτό είναι μια συναισθηματική εκδήλωση του άγχους και της έντασης που βίωνε όλη μέρα και τώρα που πλέον είναι στο σπίτι του, στο καταφύγιό του, μπορεί να εκδηλώσει τα συναισθήματά του. 

Πώς, όμως, έχουμε μάθει να εκδηλώνουμε τα συναισθήματά μας μέχρι τώρα; 

Και για ποιο λόγο δημιουργείται η επιθυμία για φαγητό όταν βιώνουμε αυτά τα συναισθήματα; 

Ο κύριος λόγος είναι η άνοδος της κορτιζόλης, μιας ορμόνης του στρες, του άγχους και του πολέμου. Ο οργανισμός μου, θέλοντας να ρίξει την κορτιζόλη, οδηγείται αυτόματα σε πράγματα που ξέρει ότι θα βοηθήσουν να ανέβουν οι ευχάριστες ορμόνες, όπως η ενδορφίνες, η σεροτονίνη, η ωκυτοκίνη και η ντοπαμίνη. Ένας εύκολος, γρήγορος και άμεσα προσβάσιμος τρόπος είναι το φαγητό. Όταν τρώμε κάτι νόστιμο, παράγουμε τις όμορφες ορμόνες, με αποτέλεσμα να πέφτει, έστω και στιγμιαία η κορτιζόλη, και το σύστημα να ισορροπεί. Μπορούμε, όμως να βρούμε κι άλλους τρόπος να ρίχνουμε την κορτιζόλη.

Στο βίντεο θα μάθουμε πώς μπορούμε να αναγνωρίζουμε αν πεινάμε πραγματικά ή συναισθηματικά και πώς αποκρινόμαστε σε κάθε είδους πείνας. Όταν πεινάμε πραγματικά χρειάζεται να τρώμε ενσυνείδητα ώστε να απολαμβάνουμε το φαγητό και να μην δημιουργούνται τύψεις μετά. Όταν πεινάμε συναισθηματικά, χρειάζεται να εντοπίσουμε τα συναισθήματα που βιώνουμε, τις πηγές που μας δημιουργούν αυτά τα συναισθήματα και να βρούμε πραγματικές λύσεις γι’ αυτά. Και όσον αφορά στα συναισθήματα που βιώνουμε, μπορούμε να βρούμε άλλους τρόπους διαχείρισης, ώστε σιγά σιγά να μην έχουμε ανάγκη το φαγητό να μας καλύψει συναισθηματικά. 

Anderson M. (2020). What is disordered eating?
Tang Q, et al. (2022). Dopamine systems and biological rhythms: Let’s get a move on.
Zhang L, et al. (2022). Economic evaluations of mindfulness-based interventions: A systematic review.
Upadhyay P, et al. (2022). Perceived stress, resilience, and wellbeing in seasoned Isha yoga practitioners compared to matched controls during the COVID-19 pandemic.
Appelhans BM, et al. (2015). Managing temptation in obesity treatment: A neurobehavioral model of intervention strategies.
Reichenberger J, et al. (2020). Emotional eating in healthy individuals and patients with an eating disorder: Evidence from psychometric, experimental and naturalistic studies.
Are you really hungry? How to understand hunger cues. (2020).
Chin S-H, et al. (2018). Is hunger important to model in fMRI visual food-cue reactivity paradigms in adults with obesity and how should this be done?
Li J, et al. (2016). Effects of dietary protein source and quantity during weight loss on appetite, energy expenditure, and cardio-metabolic responses.
Monoogian ENC, et al. (2019). What to eat: The importance of eating patterns in health and disease.
Corsica J, et al. (2014). Development of a novel mindfulness and cognitive behavioral intervention for stress-eating: A comparative pilot study.
de Bruin WE, et al. (2019). ‘Am I really hungry?’ A qualitative exploration of patients’ experience, adherence and behaviour change during hunger training: A pilot study.
di Ridder D, et al. (2022). How food overconsumption has hijacked our notions about eating as a pleasurable activity.
Ducrot P, et al. (2017). Meal planning is associated with food variety, diet quality and body weight status in a large sample of French adults.
La Marra M, et al. (2020). Using smartphones when eating increases caloric intake in young people: An overview of the literature.
Martín-Pérez C, et al. (2018). Hypothalamic networks in adolescents with excess weight: Stress-related connectivity and associations with emotional eating.
Pannicke B, et al. (2021). Networks of stress, affect and eating behaviour: Anticipated stress coping predicts goal-congruent eating in young adults.
van Strien T. (2018). Causes of emotional eating and matched treatment of obesity.
Γίνε μέλος σήμερα
Θέκλα Γκιώνη

Θέκλα Γκιώνη

Κλινική Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

Διαβάστε περισσότερα