Βίντεο

Εισαγωγή

Εισαγωγή

Επεισόδιο 1

Νομοθεσία για τις διατροφικές ετικέτες

Επεισόδιο 2

Διατροφική ανάλυση σε μια διατροφική ετικέτα

Επεισόδιο 3

Πώς διαβάζουμε τα συστατικά στη διατροφική ετικέτα;

Επεισόδιο 4

Τι σημαίνει "Light" προϊόντα;

Επεισόδιο 5

Μέθοδος κωδικοποίησης των διατροφικών ετικετών

Επεισόδιο 6

Κλείσιμο

Οι διατροφικές ετικέτες που βρίσκονται στα συσκευασμένα τρόφιμα μας δίνουν πολλές πληροφορίες για την ποιότητα του προϊόντος. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να διαβάζουμε αυτές τις πληροφορίες ώστε να επιλέγουμε συνειδητά πιο υγιεινά τρόφιμα για εμάς και την οικογένειά μας.

Τι πληροφορίες μπορώ να λάβω από τη διατροφική ανάλυση ενός τροφίμου;

Η διατροφική ανάλυση ενός προϊόντος αναφέρεται τόσο στα 100 γρ. του τροφίμου, όσο και στη μερίδα που ο παραγωγός έχει θέσει. Έτσι λαμβάνουμε πληροφορίες για το πόσες θερμίδες, λιπαρά, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, αλάτι και φυτικές ίνες περιέχονται στα 100 γρ. αλλά και στη μερίδα του προϊόντος. Πολύ σημαντικό είναι όταν μας δίνεται και η πληροφορία για τα κορεσμένα λιπαρά, καθώς και για τα σάκχαρα που περιέχονται, καθώς είναι σημαντικό να επιλέγουμε τρόφιμα με χαμηλό ποσοστό σε αυτά. Επίσης συχνά αναφέρεται και η περιεκτικότητα σε βιταμίνες που υπάρχουν στο τρόφιμο.

Χρειάζεται να διαβάζω τα συστατικά του τροφίμου;

Συχνά είναι πιο σημαντικό να διαβάζω τα συστατικά που περιέχονται στο τρόφιμο, παρά τη διατροφική ανάλυση. Γιατί; Γιατί μπορώ να αντιληφθώ από που προέρχονται τα μακροθρεπτικά συστατικά. Μπορεί, για παράδειγμα, ένα τρόφιμο να είναι υψηλό σε σάκχαρα, αλλά αυτά να προέρχονται από ένα φρούτο που υπάρχει στο προϊόν και όχι από την έξτρα προστιθέμενη ζάχαρη. Επίσης μέσα από τα συστατικά, μπορούμε να δούμε αν ένα προϊόν έχει πολλά συντηρητικά, γλυκαντικά με πιθανή υπακτική δράση ή έλαια αμφιλεγόμενης ποιότητας.

Υπάρχει άλλος τρόπος να βλέπω πόσο υγιεινό είναι ένα προϊόν;

Σε αρκετά προϊόντα υπάρχει και χρωματικός τρόπος ταξινόμησης, που χρησιμοποιούνται τα χρώματα: πράσινο, πορτοκαλί και κόκκινο για να μας δηλώσουν την ποσότητα από το κάθε μακροθρεπτικό συστατικό μέσα στο προϊόν. Προτιμάμε τρόφιμα με περισσότερα πράσινα και λιγότερα πορτοκαλί και κόκκινα.

Πώς θα επιλέγω τα πιο υγιεινά;

Αφού έχεις μάθει να διαβάζεις τα συστατικά και τη διατροφική ανάλυση του τροφίμου, το επόμενο και τελευταίο βήμα είναι η σύγκριση. Συγκρίνοντας δύο αντίστοιχα προϊόντα μεταξύ τους, θα μάθεις να επιλέγεις αυτό που έχει τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά (φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, βιταμίνες) και τα λιγότερα κορεσμένα λιπαρά, σάκχαρα και αλάτι.

Στόχοι αυτής της σειράς είναι:

  • Η εκπαίδευση του ατόμου στην ανάγνωση της διατροφικής ετικέτας των τροφίμων.
  • Η καλύτερη επιλογή τροφίμων με βάση τη θρέψη.
  • Η σωστή σύγκριση των προϊόντων.
  • Η αναγνώριση συστατικών μέσα στα συσκευασμένα τρόφιμα.

Goyal R, Deshmukh N. Food label reading: Read before you eat. J Educ Health Promot. 2018; 7: 56.

Christoph MJ et al. Nutrition Facts Panels: Who Uses Them, What Do They Use, and How Does Use Relate to Dietary Intake?. Journal of The Academy of Nutrition and Dietetics. 2018 Feb; 118(2): 217-228.

Added Sugars on the Nutrition Facts Label. FDA.2023.

Food labels. NHS. 2022.

Saturated Fat. American Heart Association.2021

World Health Organization. Salt reduction. 2023.

Nutrition claims. European Commission. https://food.ec.europa.eu/safety/labelling-and-nutrition/nutrition-and-health-claims/nutrition-claims_en?prefLang=el

How to Understand and Use the Nutrition Facts Label. FDA. 2023

Types of Food Ingredients. FDA. 2023.

Ενημέρωση για τα τρανς λιπαρά. ΕΦΕΤ. 2023.

Kadandale S et al. The palm oil industry and noncommunicable diseases. Bull World Health Organ. 2019 Feb 1; 97(2): 118–128.

Sweeteners. EFSA. 2023.

How Sweet It Is: All About Sweeteners. FDA.2023

Peteliuk V et al. Natural sweetener Stevia rebaudiana: Functionalities, health benefits and potential risks. EXCLI Journal. 2021;20:1412-1430.

Lenhart A and Chey WD. A Systematic Review of the Effects of Polyols on Gastrointestinal Health and Irritable Bowel Syndrome. Adv Nutr. 2017 Jul; 8(4): 587–596.

Riboli et al. Carcinogenicity of aspartame, methyleugenol, and isoeugenol. The Lancet Oncology. 2023.

Aspartame hazard and risk assessment results released. World Health Organization. 2023

WHO advises not to use non-sugar sweeteners for weight control in newly released guideline. World Health Organization. 2023.

Food Allergies. FDA. 2023.

Have Food Allergies? Read the Label. FDA. 2023.

Τα Αλλεργιογόνα στα Τρόφιμα. Επιστημονική Ενημέρωση. ΕΦΕΤ. 2015.

Chapter 19: Undeclared Major Food Allergens and Food Intolerance Substances. FDA.2019.

ΕΦΕΤ.2015.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΙΣΗΜΟ ΕΛΕΓΧΟ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΣΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ. ΕΦΕΤ.2016.

Rubin JE, Crowe SE. Celiac Disease. Ann Intern Med. 2020 Jan 7; 172(1): 1-16.

NHS. Coeliac disease. 2019.

Additives. European Commission.

Food additives. World Health Organization. 2023.

Looking at labels. British Nutrition Foundation. 2021.

Traffic-light labels could reduce population intakes of calories, total fat, saturated fat, and sodium. PLoS One. 2017; 12(2): e0171188.

 

Γίνε μέλος σήμερα
Θέκλα Γκιώνη

Θέκλα Γκιώνη

Διατροφολόγος, Κλινική Διαιτολόγος

Διαβάστε περισσότερα