Πίνακας περιεχομένων

Στην εποχή μας, πολλοί γονείς εκφράζουν ανησυχία για την έλλειψη διδασκαλίας γραμματικής στα μαθήματα των παιδιών τους ή τουλάχιστον την έλλειψη της παραδοσιακής προσέγγισης, που περιλαμβάνει κλίση ρημάτων, απομνημόνευση κανόνων και αμέτρητες γραμματικές ασκήσεις στην τάξη ή το σπίτι. Ωστόσο, η διδασκαλία της γραμματικής έχει εξελιχθεί σημαντικά στον 21ο αιώνα και η βιωματική προσέγγιση αυτής αποδεικνύεται ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας

Ανακάλυψε τις πιο πρόσφατες τάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης μέσα από το παρακάτω άρθρο και εξοικειώσου με πρακτικές συμβουλές που θα σε βοηθήσουν να υποστηρίξεις το παιδί σου.

Διαφορές μεταξύ Παραδοσιακών & Σύγχρονων Προσεγγίσεων Μάθησης

Η προσέγγιση που εφαρμόζεται πλέον δεν επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ανιαρή και ανούσια αποστήθιση ή εκμάθηση των κανόνων γραμματικής. Πολυετείς έρευνες έχουν αποδείξει ότι η απλή μνημονευτική διδασκαλία ΔΕΝ είναι αποτελεσματική στην πραγματική ζωή.  Με άλλα λόγια, ένας μαθητής που γνωρίζει άπταιστα κανόνες γραμματικής δεν είναι σε θέση να μιλήσει με ευχέρεια, χωρίς λάθη και μεγάλες παύσεις αν δεν εξασκηθεί εφαρμόζοντας τους κανόνες της γλώσσας σε πραγματικά περιβάλλοντα με στόχο την επικοινωνία. 

Οι σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας επικεντρώνονται στην πρακτική και ουσιαστική χρήση της γλώσσας σε πραγματικές καταστάσεις. Έτσι οι διάλογοι, οι συζητήσεις, τα παιχνίδια, τα παιχνίδια ρόλων, η συνεργασία, η δημιουργική γραφή και η επίλυση προβλημάτων έχουν αντικαταστήσει τις παραδοσιακές προσεγγίσεις διδασκαλίας. Οι μαθητές δεν αποτελούν πλέον παθητικούς δέκτες πληροφοριών. Αντί αυτού έχουν ενεργό ρόλο στην διαδικασία της μάθησης. Μαθαίνουν να παρατηρούν πως λειτουργεί η γλώσσα, εμπλέκονται ενεργά σε διάλογο, συζητήσεις, παιχνίδια ρόλων και συνεργατικές δραστηριότητες και κατακτούν τη νέα πληροφορία ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ. Με αυτόν τον τρόπο αποκτούν βαθύτερη κατανόηση της γλώσσας.

Η Διδασκαλία της Γραμματικής στον 21ο αιώνα: Τι Αλλάζει

Τα Οφέλη της Σύγχρονης Προσέγγισης

Οι νέες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της γραμματικής έχουν πολλά θετικά στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά στην εκμάθηση της γλώσσας:

  • Πρακτική Εφαρμογή: Οι μαθητές μαθαίνουν τους κανόνες της γραμματικής μέσω πρακτικών προφορικών ή γραπτών καταστάσεων, που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν τη γραμματική στην καθημερινή επικοινωνία τους. 
  • Φυσική Εκμάθηση: Η ανάπτυξη της γραμματικής γίνεται πιο φυσική και αυθόρμητη μέσα από τη συνεχή έκθεση σε διάφορες γραπτές και προφορικές καταστάσεις. Μια διαδικασία που θυμίζει πολύ ή λίγο τον τρόπο με τον οποίο κατακτήσαμε την μητρική μας γλώσσα. Όταν οι άνθρωποι μαθαίνουν τη μητρική τους γλώσσα, δεν ακολουθούν προκαθορισμένα μαθήματα γραμματικής ή κανόνων. Αντ’ αυτού, εκτίθενται σε καθημερινές καταστάσεις όπου ακούν, μιλούν, διαβάζουν και χρησιμοποιούν τη γλώσσα.
  • Ενίσχυση άλλων δεξιοτήτων: Αυτή η προσέγγιση δεν περιορίζεται μόνο στην μάθηση κανόνων γραμματικής, αλλά βοηθάει τα παιδιά να βελτιώσουν την ομιλία, τη γραφή, και να αναπτύξουν κριτική σκέψη, συνεργατικότητα και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. 

Συμβουλές: Τι να ΜΗΝ Κάνετε & Τι να Κάνετε

Τι να ΜΗΝ Κάνετε

  • Μην ανησυχείτε αν το παιδί σας δεν γνωρίζει γραμματικούς όρους, όπως για παράδειγμα τα ονόματα των χρόνων. Να θυμάστε ότι στην πραγματική ζωή αλλά και στις εξετάσεις γλωσσομάθειας δεν πρόκειται να του ζητηθούν ποτέ τέτοιου είδους πληροφορίες.  Σημαντικότερο είναι να μπορεί να επικοινωνήσει αποτελεσματικά παρά να ξέρει τις ονομασίες των χρόνων.
  • Μην σπαταλάτε χρόνο στο να μαθαίνει το παιδί σας να κλίνει ρήματα ή να αποστηθίζει κανόνες γραμματικής. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η πραγματική σημασία έγκειται στη χρήση της γλώσσας. Αναρωτηθήκατε ποτέ εάν εσείς οι ίδιοι γνωρίζετε όλους τους κανόνες γραμματικής της μητρικής σας γλώσσας; Ή μήπως, εάν σας δοθεί ένα ρήμα, μπορείτε να το κλίσετε άπταιστα στον υπερσυντέλικο; Ενώ για τους περισσότερους από εσάς η απάντηση είναι όχι, παρόλα αυτά μιλάτε τη μητρική σας χωρίς λάθη.
  • Μην απελπίζεστε εάν το παιδί σας κάνει λάθη στη γραμματική. Η μάθηση της γραμματικής είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο και εξάσκηση. Τα λάθη είναι αναμενόμενα και εντελώς φυσιολογικά. Άλλωστε κι εμείς λάθη δεν κάναμε όταν μαθαίναμε τη μητρική μας γλώσσα;
Η Διδασκαλία της Γραμματικής στον 21ο αιώνα: Τι Αλλάζει

Τι να Κάνετε

  • Αντί να επικεντρώνεστε σε ασκήσεις γραμματικής, προσφέρετε στο παιδί ποικίλα ερεθίσματα – όσο το δυνατόν περισσότερα. Για παράδειγμα, η χρήση ταινιών, λογοτεχνικών βιβλίων και μουσικής μπορεί να αποτελέσει έναν αποτελεσματικό και ευχάριστο τρόπο για το παιδί να κατανοήσει τη λειτουργία της γλώσσας και ενστικτωδώς να κατανοήσει τους κανόνες της γραμματικής.
  • Επιλέξτε ένα σχολείο που υιοθετεί βιωματικές μεθόδους εκμάθησης της γλώσσας. Ένα σχολείο που παραμένει συνεχώς ενημερωμένο για τις πρόσφατες τάσεις και εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης, προσαρμόζοντας τις διδακτικές του προσεγγίσεις αναλόγως, αποτελεί καίρια επιλογή για την εκπαίδευση των μαθητών για το μέλλον.

Εμπιστευθείτε τους εκπαιδευτικούς και αποφύγετε να καταλήγετε σε συμπεράσματα μόνο βασιζόμενοι στις απόψεις των φίλων ή των γνωστών σας. Οι δάσκαλοι έχουν την εκπαιδευτική τους προετοιμασία και ειδίκευση στον τομέα της διδασκαλίας της γλώσσας και διαθέτουν την εμπειρία που απαιτείται για να βοηθήσουν στην αποκόμιση γνώσεων από τα παιδιά.

Και να θυμάστε:

Στον 21ο αιώνα, η πίστη στους εκπαιδευτικούς και η αποδοχή των νέων τάσεων και εξελίξεων στην εκπαίδευση είναι το κλειδί για την προετοιμασία των μελλοντικών γενεών σε έναν σύγχρονο και δυναμικό κόσμο.

Αγγελική Δαβίτη

Αγγελική Δαβίτη

Ιδιοκτήτρια Κέντρου Ξένων Γλωσσών και Summer camp

Η Αγγελική Δαβίτη είναι εκπαιδευτικός και ιδιοκτήτρια κέντρου ξένων γλωσσών και Summer camp. Έχει ιδρύσει το Young Travelers School καθώς και το YT Summer Camp και το όνειρό της είναι να παρέχει την καλύτερη δυνατή εκπαιδευτική εμπειρία στους μαθητές της και ταυτόχρονα να βοηθήσει τους γονείς να μάθουν να επιλέγουν ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες.

Διαβάστε περισσότερα

Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. https://doi.org/10.2307/40264512 

Thornbury, S. (1999). How to Teach Grammar. https://jonturnerhct.files.wordpress.com/2014/09/how-to-teach-grammar-scott-thornbury.pdf