Περιγραφή

Το παιδί σου έχει διάγνωση αυτισμού; Έχει μη τυπική ανάπτυξη; Θέλεις να το στηρίξεις όσο καλύτερα μπορείς στο σπίτι; Θέλεις να το βοηθήσεις με τη μελέτη του ή με το πώς να φέρνει εις πέρας καθημερινές του συνήθειες; Πώς μπορεί η μουσική και οι κοινωνικές ιστορίες να συμβάλλουν σε αυτό; Πάμε να δούμε για αρχή τι είναι ο αυτισμός!

Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός υπήρχε πάντα, δεν έκανε ξαφνικά την εμφάνιση του στις μέρες μας, απλά η συχνότητα εμφάνισης ήταν μικρότερη. Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη, αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία κάνει την εμφάνισή της πριν από το τρίτο έτος ηλικίας του παιδιού και επηρεάζει τόσο τη λεκτική, όσο και τη μη λεκτική επικοινωνία του ατόμου. 

Τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού δεν παρουσιάζουν μια κοινή συμπεριφορά, η οποία να τα κάνει να χρήζουν μιας όμοιας αντιμετώπισης. Το κάθε παιδί είναι μοναδικό και κατά συνέπεια είναι μοναδικές και οι συμπεριφορές που αναπτύσσει και έτσι είναι δύσκολο να βρούμε κοινά χαρακτηριστικά. Παρ’ όλα αυτά ένα σύνηθες χαρακτηριστικό των αυτιστικών παιδιών είναι η έλλειψη ψυχολογικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, οι οποίες επηρεάζουν την ανάπτυξη επικοινωνίας και κοινωνικών σχέσεων, που είναι απαραίτητες για την ομαλή ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη.

Ως γονείς καθημερινά έρχεστε αντιμέτωποι με καταστάσεις στις οποίες θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας, αλλά δεν ξέρετε πώς. Μια τέτοια κατάσταση, η οποία είναι καθημερινή, είναι το διάβασμα στο σπίτι, το οποίο μπορεί να γίνεται εξαιρετικό δύσκολο και εξαντλητικό σε κάποιες περιπτώσεις, τόσο για εσάς, όσο και για το ίδιο το παιδί.

Μέρος 1- Εργαλείο για το διάβασμα: Κοινωνικές ιστορίες

Μια τεχνική, η οποία μπορεί να σας φανεί χρήσιμη είναι αυτή των «Κοινωνικών ιστοριών», οι οποίες δημιουργήθηκαν από την Carol Gray. Πρόκειται για ιστορίες στις οποίες περιγράφονται διάφορες καταστάσεις, καθώς και ο τρόπος που αναμένεται να συμπεριφερθεί κάποιος, με τέτοιο τρόπο ώστε να τις αντιλαμβάνεται ένα άτομο που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού.

Κύριες θεματικές που θα βρεις σε αυτό το κεφάλαιο:

  • Λίγα λόγια για το φάσμα του Αυτισμού.
  • Τι είναι οι κοινωνικές ιστορίες και πως μπορούν να βοηθήσουν στην εκπαίδευση ενός παιδιού που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού;
  • Κοινωνικές ιστορίες με τίτλο: «Τι κάνω όταν είναι ώρα για διάβασμα» και «Φτιάχνω την τσάντα μου»
  • Συμβουλές και οδηγίες για να γράψω την δική μου κοινωνική ιστορία.
  • Συμβουλές για πιο εύκολο διάβασμα

Μέρος 2- Εργαλείο για τις καθημερινές συνήθειες για παιδιά με μη τυπική ανάπτυξη: Παιχνιδοτράγουδα

Στο παρόν κεφάλαιο θα παραθέσουμε παιχνιδοτράγουδα που δημιουργήσαμε και εμπλέκουν ενεργά και δημιουργικά τα μέλη του σώματος παιδιών (από 3 ετών+) και ενηλίκων (Διονυσίου Ζωή, 2018). Τα συγκεκριμένα παιχνιδοτράγουδα έχουν ως στόχο μπορούν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά σε φροντιστές/γονείς που στηρίζουν καθημερινά παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης (π.χ παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές, ΔΕΠΥ) και δυσκολεύονται στις ρουτίνες της καθημερινότητας, δίνοντας μία πιο χρωματιστή, μουσικοκινητική νότα στις καθημερινές υποχρεώσεις. 

Θα βρεις παιχνιδοτράγουδα μαζί με τις αντίστοιχες κινήσεις σχετικά με:

  1. Το πρωινό ξύπνημα
  2. Το πλύσιμο των δοντιών
  3. Το ντύσιμο 
  4. Το φαγητό
  5. Το μπάνιο
  6. Το συμμάζεμα των παιχνιδιών

Γράφουν οι:

Μαρία Γκουγκούμη

Μαρία Γκουγκούμη

Ειδική Παιδαγωγός

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των επαγγελματιών μας τη Μαρία Γκουγκούμη. Αποφοίτησε ως ψυχοπαιδαγωγός από το τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην «Προαγωγή Ψυχικής Υγείας – Πρόληψη Ψυχικών Διαταραχών» της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύθηκε στην Ειδική Αγωγή μέσα από πλήθος σεμιναρίων που σχετίζονται με την ειδική αγωγή. Εκπαιδεύτηκε στο θεραπευτικό παιχνίδι Κ.Α.Λ.Ε.Σ.Μ.Α. για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Είναι κάτοχος πιστοποίησης γραφής Braille και έχει εκπαιδευτεί στην εφαρμογή του TEACCH. Μετεκπαιδεύτηκε στη ΔΕΠΥ από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται ως ειδική παιδαγωγός με μαθητές προσχολικής και σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, νοητική υστέρηση και διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές. Έχει λάβει μέρος σε πολλά επιστημονικά σεμινάρια σχετικά με τη διάγνωση και αποκατάσταση νευροαναπτυξιακής καθυστέρησης σε παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Είναι δημιουργός της εκπαιδευτικής πλατφόρμας www.special-learners.gr και όνειρό της είναι να δημιουργήσει εκπαιδευτικά εργαλεία, τα οποία θα κάνουν προσιτή τη γνώση σε όλα τα παιδιά!

Διαβάστε περισσότερα