ΣΩΣΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Λέγοντας στάση του σώματος εννοούμε τη θέση που παίρνει το σώμα σε όρθια, καθιστή ή κεκλιμένη στάση. Είναι ο τρόπος που τοποθετούμε τον κορμό, το κεφάλι και τα άνω άκρα σε σχέση με τη λεκάνη. Σωστή στάση του σώματος σε όρθια θέση ή καθιστή θέση έχουμε, όταν το κεφάλι, ο αυχένας, ο θώρακας και η κοιλιά βρίσκονται σε μια ευθεία (Φωτόπουλος Β. 2020).

Ο σύγχρονος καθιστικός τρόπος ζωής επηρεάζει τη στάση του σώματος τόσο στα παιδιά όσο και στους ενήλικες. Η λανθασμένη στάση σώματος σε συνεχή και παρατεταμένη θέση έχει ως αρνητική συνέπεια τη δημιουργία ή την επιδείνωση μυοσκελετικών προβλημάτων, όπως η σκολίωση και η κύφωση. Επίσης, μπορεί να παρουσιαστεί πόνος στην πλάτη και στον αυχένα, κεφαλαλγία και να διαταραχθεί η σωστή λειτουργία του εντέρου και του αναπνευστικού. Ακόμα, η κακή στάση του σώματος επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου και τη συγκέντρωση. Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι τα μυοσκελετικά προβλήματα μπορούν να επηρεάσουν την εικόνα του σώματος και γενικότερα την ποιότητα της ζωής. Σίγουρα είναι σημαντικό να υιοθετείται η υγιής στάση του σώματος από την παιδική ηλικία, ώστε το άτομο να εξελιχθεί σε έναν υγιή ενήλικα χωρίς μυοσκελετικές ενοχλήσεις και κακώσεις.

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΟΥΝ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

Επιλογή Καρέκλας: Είναι σημαντικό  να δίνεται προσοχή στην επιλογή της καρέκλας, όπου κάθεται το παιδί για να διαβάσει. Τα πέλματα των ποδιών του πρέπει να ακουμπούν στο έδαφος και να σχηματίζεται γωνία 90ο με τα ισχία. Διαφορετικά τοποθετούμε ένα υποπόδιο.  Ο κορμός πρέπει να έχει ευθύγραμμη θέση. Εξίσου σημαντικό είναι να γίνονται τακτά διαλείμματα από την καθιστή θέση.

Σχολική Τσάντα: Συνίσταται η τσάντα να ικανοποιεί ορισμένες ανατομικές προδιαγραφές και να επιλέγεται σύμφωνα με το σωματότυπο του παιδιού και τη δυνατότητά του να την κουβαλήσει. Δυστυχώς είναι αναπόφευκτο το βάρος της σχολικής τσάντας. Πρέπει όμως να επιστήσουμε την προσοχή στα παιδιά να παίρνουν όσο το δυνατό λιγότερα πράγματα. Επίσης, πρέπει να την κουβαλούν τοποθετώντας τη και στους δυο ώμους για να μοιράζεται το βάρος της, καθώς και να μην ξεπερνά ιδιαίτερα τη μέση προς τα κάτω.

Θέση Υπολογιστή: Η οθόνη του υπολογιστή πρέπει να βρίσκεται στην ευθεία των ματιών.

Παπούτσια: Χρειάζεται προσοχή στην αγορά κατάλληλων παπουτσιών, γιατί επηρεάζουν τη στάση του σώματος.

Στρώμα για το παιδικό κρεβάτι: Είναι σημαντική η επιλογή του κατάλληλου στρώματος για το παιδί, προκειμένου να έχει ποιοτικό ύπνο και το σώμα του να ξεκουράζεται για να μπορεί να διατηρήσει τη σωστή θέση του σώματός του.

Σωματική Δραστηριότητα: Πρέπει να ενθαρρύνεται η αυξημένη σωματική δραστηριότητα ως αντίποδας στον καθιστικό τρόπο ζωής των παιδιών (τηλεόραση, ηλεκτρονικά παιχνίδια). Οι αθλητικές δραστηριότητες βοηθούν στην ενδυνάμωση του μυοσκελετικού συστήματος και στη διατήρηση της καλής στάσης του σώματος.

Σωστή διατροφή: Η σωστή διατροφή βοηθά στην υγιή ανάπτυξη του παιδιού. Τα περιττά κιλά επιβαρύνουν το μυοσκελετικό σύστημα του παιδιού και επηρεάζουν τη στάση του σώματός του.

Ενθάρρυνση: Είναι σημαντικό να συζητάτε με το παιδί για τη σωστή στάση του σώματος, τη σημασία της για την καθημερινότητά του καθώς και τις αλλαγές που έρχονται με την πάροδο των χρόνων. Η γνωριμία με το σώμα του προάγει την υιοθέτηση υγιούς στάσης και την ανάπτυξη θετικής αυτοεικόνας. Χρειάζεται θετική παρακίνηση για τη διατήρηση της σωστής στάσης σώματος, της οποίας φυσικά, οι γονείς αποτελείτε πρότυπο.

Ιατρικός Έλεγχος: Δεν πρέπει να παραλείπεται ο έλεγχος της σπονδυλικής στήλης από τον παιδίατρο ή ορθοπεδικό, προκειμένου να αποφευχθούν μυοσκελετικά προβλήματα κατά την ανάπτυξη του παιδιού. Πρέπει να σημειωθεί ότι αν παρατηρηθεί κάποια ένδειξη λανθασμένης στάσης του σώματος στην παιδική ηλικία, μπορεί να διορθωθεί και να αποφευχθεί οποιοδήποτε μυοσκελετικό πρόβλημα καθώς υπάρχουν εξειδικευμένες ασκήσεις και σύγχρονος εξοπλισμός για την αντιμετώπισή τους.