Βίντεο

Εισαγωγή

Trailer

Επεισόδιο 1

Τροφική επιλεκτικότητα στην παιδική ηλικία

Τι είναι η τροφική επιλεκτικότητα;

Η τροφική επιλεκτικότητα στην παιδική ηλικία είναι αρκετά συχνή. Παρόλο που δεν υπάρχει καθολικός ορισμός, με τον όρο επιλεκτικότητα σίτισης αναφερόμαστε σε ένα εύρος εννοιών όπου τα παιδιά αντιμετωπίζουν:

  • περιορισμένη πρόσληψη τροφής σε ποικιλία/ποσότητα, 
  • περιορισμό συγκεκριμένων ομάδων τροφίμων, και πρόσληψη συγκεκριμένης υφής στο φαγητό. 

Μπορεί η τροφική επιλεκτικότητα να είναι παροδική;

Τις περισσότερες φορές, τα παιδιά περνάνε μία περίοδο επιλεκτικότητας που η αιτιολογία ποικίλει. Ένα νέο μέλος στην οικογένεια, η αρχή στο καινούριο σχολείο, αναπτυξιακά ορόσημα, η αλλαγή της ρουτίνας είναι μερικοί λόγοι που ένα παιδί μπορεί να εμφανίσει χαρακτηριστικά επιλεκτικότητας. Αν η διάρκεια είναι μεγαλύτερη ενός μήνα, τότε θα πρέπει να γίνει περαιτέρω αξιολόγηση.

Πώς να αντιμετωπίσετε την επιλεκτική σίτιση στα παιδιά;

Χρειάζεται μία πολυσυστημική προσέγγιση ανάλογα με το είδος της επιλεκτικότητας. Παρόλα αυτά, μερικά tips που εφαρμόζονται σε όλους είναι:

  • Είστε ομάδα με το παιδί σας, μαγειρέψετε παρέα, απολαύστε τα γεύματα όλοι μαζί. Για τα νήπια, μπορείτε να πάτε μαζί στον κρεοπώλη, μανάβη, να εξηγήσετε τα οφέλη ενός τροφίμου μέσα από μία διαδραστική διαδικασία.
  • Ποτέ μα ποτέ μην πιέσετε να φάει το παιδί σας κάτι που δεν θέλει. Ακόμα και μία μικρή μπουκιά δοκιμής είναι επιτυχία.
  • Προσπαθήστε να σερβίρετε μικρές ποσότητες, κατάλληλες για την ηλικία του.
  • Προσφέρετε ξανά και ξανά, σε διαφορετικές συνταγές και σε διαφορετικά περιβάλλοντα π.χ. σε μία γιορτή αλλά και στο οικογενειακό τραπέζι.
  • Σας αντιγράφει σε όλα, σας αντιγράφει και σε αυτό. Αν οι γονείς είναι επιλεκτικοί, τότε θα είναι το παιδί σας.

Ποιος είναι ο στόχος του βίντεο:

Ο στόχος του βίντεο είναι να ενημερωθούν οι γονείς και οι φροντιστές για το τι είναι η επιλεκτικότητα σίτισης και τροφής.

Τι θα έχει μάθει/κερδίσει όποιος παρακολουθήσει το βίντεο:

  • Οι γονείς θα ενημερωθούν για την επιλεκτικότητα στο φαγητό,
  • ποια παιδιά επηρεάζει,
  • ποιες είναι οι τεχνικές αντιμετώπισης και
  • πότε νομίζουμε ότι το παιδί μας είναι επιλεκτικό αλλά δεν είναι τελικά.

Kerzner, B., K. Milano et al. 2015. A practical approach to classifying and managing feeding difficulties. Pediatrics. 135(2):344-53

Batsell, W.R., A.S. Brown, M.E. Ansfield and G.Y. Paschall. 2002. “You Will Eat All of That!” A retrospective analysis of forced consumption episodes. Appetite 38(3):211-219

Black, M. M., and F. E. Aboud. 2011. Responsive feeding is embedded in a theoretical framework of responsive parenting. The Journal of Nutrition 141(3):490-494

Crum, A.J., W.R. Corbin, K.D. Brownell, and P. Salovey. Mind over milkshakes: mindsets, not just nutrients, determine ghrelin response. Health Psychology 30(4):424-429

Wolstenholme, H., Kelly, C., Hennessy, M. et al. Childhood fussy/picky eating behaviours: a systematic review and synthesis of qualitative studies. Int J Behav Nutr Phys Act 17, 2 (2020)https://doi.org/10.1186/s12966-019-0899-x

Susannah K. Ayre, Melanie J. White, Holly A. Harris, Rebecca A. Byrne, ‘I’m having jelly because you’ve been bad!’: A grounded theory study of mealtimes with siblings in Australian families, Maternal & Child NutritionMaternal & Child NutritionMaternal & Child Nutrition, 10.1111/mcn.13484, 19, 2, (2023)

Alissa J. Burnett, Catherine G. Russell, Kathleen E. Lacy, Anthony Worsley, Alison C. Spence, Mothers’ descriptions of their feeding strategies in response to fussy eating with children of different levels of trait fussiness, Appetite, 10.1016/j.appet.2023.106581, 187, (106581), (2023)

Stephen A. Rains, Shelby N. Carter, Psycholinguistic Properties of Informational Support Seeking Posts in Online Health Communities and Predictors of Community Responsiveness, Journal of Language and Social Psychology, 10.1177/0261927X221115443, 42, 2, (160-182), (2022)

Alison Hooper, Claire Schweiker, Cailin Kerch, Social support in a parenting Facebook group during the COVID‐19 pandemic, Family Relations, 10.1111/fare.12804, 72, 2, (530-546), (2022)

Ethan Engelhardt, David Royse, Information needs of current and prospective foster caregivers: a content analysis of Reddit posts, Journal of Public Child Welfare, 10.1080/15548732.2022.2032908, 17, 2, (356-374), (2022)

S.K. Ayre, H.A. Harris, M.J. White, R.A. Byrne, Food-related parenting practices and styles in households with sibling children: A scoping review, Appetite, 10.1016/j.appet.2022.106045, 174, (106045), (2022)

Priscila Maximino, Ana Carolina B. Leme, Gabriela Malzyner, Raquel Ricci, Nathália Gioia, Camila Fussi, Mauro Fisberg, Time to reconsider feeding difficulties in healthy children: a narrative synthesis of definitions and associated factors, Nutrire, 10.1186/s41110-021-00151-7, 46, 2, (2021)

Γίνε μέλος σήμερα
Ελεάνα Πετροπούλου

Ελεάνα Πετροπούλου

Διατροφολόγος – Παιδική Διατροφή

Η Ελεάνα Πετροπούλου είναι διαιτολόγος διατροφολόγος που ασχολείται εξολοκλήρου με την παιδική διατροφή. Έπειτα από μία μακροχρόνια εμπειρία σε παιδιατρικά κέντρα της Αμερικής και της Αγγλίας, επέστρεψε το 2020 στην Ελλάδα για να αναλάβει τη διαιτολογική υποστήριξη βρεφών, παιδιών και εφήβων μεταβολικά νοσήματα στο Ινστιτούτο Υγείας του Παιδιού Ταυτόχρονα το απόγευμα ιδιωτεύει σε διαδικτυακές συνεδρίες και δια ζώσης. Είναι προσκεκλημένη ομιλήτρια και διδάσκουσα σε πλήθος συνεδρίων, μεταπτυχιακών προγραμμάτων με θέμα την παιδική διατροφή. Είναι μεγάλη μας χαρά που την έχουμε στην ομάδα μας και θα μοιραστεί τις γνώσεις της μαζί μας!

Διαβάστε περισσότερα