Βίντεο

Εισαγωγή

Trailer

Επεισόδιο 1

Λάθος & σωστές επιλογές: Υπάρχουν τέτοιες επιλογές και πώς επηρεάζουν οι επιλογές μου τα παιδιά;

Λάθος & σωστές επιλογές

Σχεδόν όλοι έχουμε κάνει έστω και μια «λάθος» επιλογή κάποια στιγμή στη ζωή μας.

Από μικρή ηλικία στο σπίτι και αργότερα στο σχολείο μας μαθαίνουνε τι είναι σωστό και τι είναι λάθος.  Είναι όμως λάθος ό,τι βγαίνει έξω από το πλαίσιο του σωστού; Ο κάθε γονιός και γενικότερα ο κάθε άνθρωπος κάνει σχεδόν πάντα το σωστό για την κάθε χρονική στιγμή και κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Προφανώς και δε θέλει κανείς να κάνει λάθη ή να παίρνει λάθος αποφάσεις.

Αν όμως βλέπαμε τα λάθη μας με άλλη ματιά, από άλλη οπτική, θα άλλαζε αυτό κάτι στην πραγματικότητα μας;

Όπως βιώνουμε την καθημερινότητα μας, οτιδήποτε υπάρχει έξω από τα «σωστά» συνεπάγεται ως λάθος, με βάση τα όσα μας λένε. Είναι όμως αυτό αλήθεια;

Συνήθως αυτό που συμβαίνει είναι ότι κάθε φορά που οδηγούμαστε σε μια λάθος επιλογή  ίσως να χρειάζεται να μάθουμε και να δούμε κάτι μέσα σε αυτή. Μια από τις αρχές στο NLP είναι το “No failure only feedback”, δηλαδή δεν υπάρχει αποτυχία (λάθος) παρά μόνο επανατροφοδότηση. Όπως αναφέρει και η Αλεξάνδρα Ευθυμιάδου στο βιβλίο της (Πάρ’ το αλλιώς, 2020) «Η φύση δεν γνωρίζει την αποτυχία παρά μόνο την εξέλιξη». Συχνά μπορεί να νιώθουμε την αποτυχία μέσα από μια λανθασμένη επιλογή. Αν όμως αντικρίσουμε τα λάθη μας ως μαθήματα, αλλάζουμε εντελώς την οπτική που αντιμετωπίζουμε την κατάσταση.

Αρκετές είναι οι φορές που οδηγούμαστε στα ίδια και στα ίδια λάθη και κάνουμε επαναλαμβανόμενους κύκλους γύρω από αυτά. Καταφέρνοντας όμως να δούμε σφαιρικά την κατάσταση και να παίρνοντας τη θέση του παρατηρητή,  ίσως μπορούμε να προσεγγίσουμε διαφορετικά κάποιο θέμα που μας απασχολεί.

Όπως κάνουμε εμείς οι ενήλικες λάθη έτσι ενδεχομένως να κάνουν και τα παιδιά. Οι σωστές και οι λάθος επιλογές δεν έχουν ηλικία. Είναι σημαντικές για την εξέλιξη μας.  Αν και εφόσον παρατηρήσουμε στα παιδιά μας να συμβαίνει κάτι ως λάθος, είναι μια καλή ευκαιρία να το χρησιμοποιήσουμε ως αφορμή για συζήτηση. Για παράδειγμα μπορούμε να κάνουμε στο παιδί ανοιχτού τύπου ερωτήσεις,  όπως πως αισθάνθηκες με αυτό που συνέβη, αν ξανά συνέβαινε τι άλλο  θα μπορούσες να κάνεις (και να το βοηθήσουμε να δει ότι έχει κι άλλες επιλογές όσο γίνεται μη κατευθυντικά) ή αν δυσκολεύεται να ανοίξουμε και να διευρύνουμε τις επιλογές του, όσο μπορούμε.

Αν αντιμετωπίζαμε τα λάθη διαφορετικά πως θα ήταν η ζωή μας;

Με τη διαχείριση τέτοιων ζητημάτων τα παιδιά αλλά και οι ενήλικες ίσως, αντί να νιώθουν την αποτυχία, τη ματαίωση και την απογοήτευση, να προσπαθήσουν πάλι με δύναμη και όρεξη για επανάληψη με σκοπό την επίτευξη διαφορετικού αποτελέσματος.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναφέρουμε εδώ ότι χρειάζεται να ξεχωρίζουμε τα δικά μας «λάθη και σωστά» από αυτά των παιδιών μας. Συνήθως υπάρχουν προσωπικά κριτήρια και πεποιθήσεις για το τι είναι σωστό και τι είναι λάθος, πέρα από τα συλλογικά. Επομένως, είναι καλό να παρατηρούμε και να αντιμετωπίζουμε τον κάθε ένα ξεχωριστά ως ξεχωριστή οντότητα και να αποφεύγουμε να μεταφέρουμε δικά μας προσωπικά βιώματα και εμπειρίες.

Τι θα μάθεις σε αυτό το βίντεο:

  • Στην πραγματικότητα υπάρχουν σωστές και λάθος επιλογές;
  • Από πού προκύπτουν τα σωστά και τα λάθη που κάνουμε;
  • Που αποσκοπούνε;
  • Ποιος είναι ο ρόλος των λαθών και των σωστών επιλογών στη ζωή μας;
  • Τι θα άλλαζε στην ζωή μας αν αντιμετωπίζαμε τα λάθη, αποτυχίες, κακοτοπιές ως μαθήματα;
  • Με ποιο τρόπο μπορούμε να διαχειριστούμε κάποιο ενδεχόμενο λάθος του παιδιού μας;
  • Για να υπάρχει το σωστό υπάρχει και το λάθος. Μας εξυπηρετεί κάπου αυτή η διττότητα;
  • Υπάρχει περίπτωση να επηρεαστεί το παιδί μου από κάποια δική μου επιλογή;

Στο βίντεο θα ακούσεις ότι το οι λάθος και οι σωστές επιλογές είναι κάτι σχετικό για τον καθένα από εμάς και θα διευρύνουμε την οπτική σου στο θέμα ώστε να:

  • νιώθεις αυτοπεποίθηση ακόμα και αν κάνεις λάθη
  • μάθεις να παρατηρείς τα λάθη σου
  • νιώθεις καλά ακόμη και κάνοντας λάθη
  • μάθεις να παρατηρείς τα «σωστά»
  • αντιμετωπίζεις τα λάθη με διαφορετικό τρόπο
  • μαθαίνεις από το λάθος ώστε να αποφεύγεις την επανάληψη.

Ευθυμιάδου Α. , (2020) Παρ’ το αλλιώς, (γ’ έκδοση), Αθήνα, Direction Business Network

Είναι τα πρώτα μας γενέθλια & γιορτάζουμε μαζί! Επιπλέον -35% έκπτωση στην ετήσια συνδρομή με τον κωδικό "Birthday"!
Χρύσα Ψωμιάδου

Χρύσα Ψωμιάδου

Educator & NLP Master Coach

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1983. Οι σπουδές της περιβάλλονται γύρω από το χορό, την κοινωνική θεολογία, την εκπαίδευση, τις εναλλακτικές θεραπείες και το mindset education. Βασικοί τομείς ενασχόλησης είναι η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και η ευεξία. Ενθαρρύνει την ολιστική προσέγγιση και για αυτό το λόγο ασχολείται και με τα τρία στοιχεία της ύπαρξης σώμα, νου, ψυχή. Είναι επικοινωνιακή, δημιουργική και έχει ηγετικές ικανότητες. Ούσα μητέρα τεσσάρων παιδιών έχει ευαισθησία σε θέματα διαφορετικότητας και κοινωνικής ένταξης. Βασικές της αξίες είναι η επικοινωνία, η αγάπη και η δημιουργία, για αυτό το λόγο της αρέσει να αναμειγνύεται με νέα πρότζεκτ και καινοτόμες ιδέες. Οραματίζεται έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι είναι συνδεδεμένοι τόσο με το κέντρο της ύπαρξης τους όσο και με τους άλλους ανθρώπους.

Διαβάστε περισσότερα