



28'
Αγχώνεσαι για το… άγχος αποχωρισμού; Αναρωτιέσαι κι εσύ τι χρειάζεται να κάνεις για να μην κλαίει γοερά το παιδί σου κάθε φορά που απομακρύνεσαι από κοντά του για λίγη ώρα; Και όταν πάει σχολείο τι θα γίνει; Θα έχετε δράματα κάθε μέρα; Υπάρχει λύση! Ποιοι είναι οι τρόποι για να διαχειριστείς το άγχος αποχωρισμού του παιδιού σου; Ανακάλυψέ τους στο Βίντεο!
Προσπαθώντας να αλλάξουμε τον τρόπο γονεϊκότητας μας σε σχέση με το παρελθόν παρατηρούμε ότι ως γονείς ότι θέλουμε περισσότερο να ακούμε τον ένστικτό μας και να είμαστε κοντά στο παιδί μας. Μια γνώση που έχουμε αποκτήσει είναι ότι το παιδί μας περνά άγχος αποχωρισμού!
Ενημερωνόμαστε για τον ασφαλή δεσμό και θέλουμε να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες του μωρού μας αλλά και του παιδιού μας με ενσυναίσθηση. Πολλές φορές όμως βλέπουμε ότι το μωρό μας ή το παιδί μας θέλει να είναι συνέχεια κοντά μας και δυσκολεύεται να μας αποχωριστεί. Αυτό πολλές φορές γίνεται η αιτία να μας κατακρίνουν ότι κάτι κάνουμε λάθος, ότι κακομαθαίνουμε το παιδί μας αν ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες του και για αυτό δεν μπορεί να μας αποχωριστεί.
Η πραγματικότητα όμως είναι ότι όταν ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες του παιδιού μας χτίζουμε μια ασφαλή σχέση και μέσα σε αυτή την σχέση το παιδί μας συνδέεται με εμάς. Χρειάζεται λοιπόν να γνωρίζουμε πως το βρέφος μας και στη συνέχεια το παιδί μας περνάει από ένα αναπτυξιακό στάδιο που λέγεται άγχος αποχωρισμού. Όταν το γνωρίζουμε αυτό καταλαβαίνουμε και γιατί δυσκολεύεται να μας αποχωριστεί αλλά και πώς μπορούμε να το βοηθήσουμε σιγά σιγά να ξεπεράσει αυτό το στάδιο νιώθοντας ασφάλεια.
Σε αυτό το βίντεο θα δούμε:
Για να μπορέσουμε να στηρίξουμε το βρέφος μας ή το παιδί μας σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο είναι σημαντικό να δούμε τι είναι το άγχος αποχωρισμού και πώς εκδηλώνεται.
Το άγχος αποχωρισμού είναι ένα φυσιολογικό αναπτυξιακό στάδιο που ξεκινάει περίπου από τους 8-9 μήνες ζωής και εκδηλώνεται κυρίως προς τον βασικό τους φροντιστή κατά τον αποχωρισμό. Αυτό συμβαίνει γιατί περίπου σε αυτή την ηλικία ξεκινάει να αντιλαμβάνεται ότι είναι ξεχωριστή οντότητα από τη μητέρα του.
Ξεκινάει λοιπόν σε αυτή την ηλικία και εκδηλώνεται πολύ πιο έντονα από 12μηνών έως τα έτη. Αυτή η περίοδος είναι και η πιο δύσκολη συνήθως.
Στις ηλικίες 3-5 μπορεί να υπάρχει ακόμα το άγχος αποχωρισμού αλλά να μπορεί σε αυτή την ηλικία να το διαχειριστεί λίγο καλύτερα, καθώς τα παιδιά εκφράζουν καλύτερα τα συναισθήματά τους ειδικά εάν αισθάνονται ασφαλή με τον φροντιστή τους. Πολλές φορές, μπορεί να δούμε έντονα ξεσπάσματα, κλάμα και θυμό.
Το άγχος αποχωρισμού εκδηλώνεται διαφορετικά σε κάθε παιδί με διαφορετική ένταση και μπορεί ενώ έχει σταματήσει να επανέλθει λόγω κάποιας διαφορετικής συνθήκης στη ρουτίνα του όπως είναι φυσικά και το ξεκίνημά του στον παιδικό ή στο νήπιο.
-Barbara Nicholson-Lysa Parker.(2013).Δεσμοί Καρδιάς(Δήμητρα Μεταλλινού-Μαρία Παπαφιλίππου μετ.) Αθήνα. ΠΑΠΑΖΗΣΗ-Isabelle Filiozat(1999)Στην καρδιά των συναισθημάτων του παιδιού (Βασιλική Κοκκίνου μετ.) Ν. Χαλκηδόνα Ενάλιος-Naomi Aldort.(2005) Αναθρέφοντας τα παιδιά μας αναθρέφουμε τον εαυτό μας(ΜαΪα Παπαγιανόπουλου μετ.) Αθήνα. Αλκυών-Strawn, J. R., Wehry, A. M., DelBello, M. P., Rynn, M. A., & Strakowski, S. (2012). Establishing the neurobiologic basis of treatment in children and adolescents with generalized anxiety disorder. Depression and Anxiety, 29(4), 328-339.