Τα τελευταία χρόνια έχω έρθει πολύ κοντά στον αυτισμό, δουλεύοντας και συνυπάρχοντας με παιδιά που έχουν διαγνωστεί με αυτόν. Ομολογώ ότι στην αρχή με είχε κυριεύσει ένας φόβος, κυρίως για το άγνωστο και απρόβλεπτο που θα αντιμετώπιζα. Είχα διαβάσει πολλά βιβλία σχετικά, είχα κάνει αρκετές εργασίες, είχα δει βίντεο, είχα ψάξει στο διαδίκτυο, όμως όλα αυτά είναι στη θεωρία. Η πράξη είναι τελείως διαφορετική! Κάθε παιδί με αυτισμό που συναντάς είναι ένας καινούριος μοναδικός άνθρωπος, ο οποίος μπορεί να σου ανατρέψει όλα όσα νομίζεις ότι ήδη γνωρίζεις γι’ αυτόν. Σε αυτό το άρθρο θα ανακαλύψουμε τι μπορεί να σου μάθει ένα παιδί με αυτισμό;

Τι μπορεί να σου μάθει ένα παιδί με αυτισμό;

Τι μπορεί να σου μάθει ένα παιδί με αυτισμό;

Μέσα από το ταξίδι γνωριμίας και αλληλεπίδρασης με τον αυτισμό έχω μάθει πολλά…

1. Ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός. 

Ο αυτισμός κατά κύριο λόγο συνοδεύεται με δυσκολίες στην κοινωνικότητα του ατόμου, ο τρόπος όμως που θα εκδηλώσει το κάθε παιδί αυτές τις δυσκολίες είναι διαφορετικός. Ο κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά, τα δικά του ταλέντα, τα δικά του ενδιαφέροντα, τις δικές του ανάγκες και τις δικές του δυσκολίες.

2. Να δίνω σημασία στις μικρές λεπτομέρειες. 

Ένα παιδί με αυτισμό δεν χρειάζεται πολλά και ακριβά πράγματα για να ενθουσιαστεί. Μπορεί να του τραβήξει την προσοχή κάτι μικρό και να είναι χαρούμενα απλά και μόνο επειδή έξω έχει ήλιο. Μέσα από τη συναναστροφή μου μαζί τους έμαθα να παρατηρώ ασήμαντες μέχρι εκείνη τη στιγμή λεπτομέρειες και να χαίρομαι με απλά πράγματα.

3. Όταν κάτι σε ενοχλεί πες το / δείξε το. 

Τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού είναι ειλικρινή. Θα σου πουν ή θα σου δείξουν αυτό που νιώθουν ακόμα και αν εσένα σε στενοχωρήσει. Θα διεκδικήσουν αυτό που θέλουν με όποιον τρόπο μπορούν. Αν κάτι τους ενοχλεί θα σου το δείξουν με τον τρόπο τους. Σκεφτείτε πόσο πιο εύκολη θα ήταν η ζωή μας αν και εμείς λέγαμε αυτά που σκεφτόμαστε, διεκδικούσαμε αυτά που θέλαμε και ζητούσαμε να σταματήσει οτιδήποτε μας ενοχλεί;

Τι μπορεί να σου μάθει ένα παιδί με αυτισμό

4. Ένα παιδί με αυτισμό σου μαθαίνει ότι δεν υπάρχει τελειότητα. 

Υπάρχει άραγε κάποιος συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο ορίζεται η τελειότητα; Η απάντηση νομίζω είναι όχι. Η τελειότητα ορίζεται διαφορετικά για τον κάθε άνθρωπο. Το βασικό είναι να θέτουμε στόχους και να προσπαθούμε να τους πετύχουμε. Οι στόχοι μας δεν μπορεί να είναι ίδιοι με του άλλου, γιατί όλοι είμαστε διαφορετικοί και αυτό είναι το ωραίο. Πρέπει να σταματήσουμε να θεωρούμε τη ζωή του άλλου και όλα όσα έχει πετύχει καλύτερα σε σχέση με αυτά που έχουμε καταφέρει εμείς.

5. Τίποτα δεν είναι δεδομένο, όλα χρειάζονται αγώνα, προσπάθεια, υπομονή και αγάπη για να συμβούν. 

Κάποιοι ήταν τυχεροί και πέτυχαν πολλά πράγματα με μικρή η ελάχιστη προσπάθεια, αυτό όμως δεν είναι κανόνας. Οποιοδήποτε στόχο και να βάλουμε για να τον πετύχουμε χρειάζεται αγώνας, υπομονή, προσπάθεια και αγάπη, άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο.

Αυτά είναι τα σημαντικότερα, νομίζω όμως ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που έχει να μας διδάξει ο αυτισμός.

Ελισάβετ Μπέντη

Ελισάβετ Μπέντη

Ειδική Παιδαγωγός, Νηπιαγωγός

Η Ελισάβετ Μπέντη έχει πτυχίο του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων, Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας και πτυχίο επιπέδου 5 στην Εργοθεραπεία. Εμπλουτίζει συνεχώς τις γνώσεις και τις δεξιότητες της στον τομέα της Εκπαίδευσης, συμμετέχοντας σε σεμινάρια, συνέδρια και εξειδικεύσεις!

Διαβάστε περισσότερα