Το παιχνίδι είναι απαραίτητο όχι μόνο για την προώθηση της φυσιολογικής ανάπτυξής του παιδιού, αλλά έχει και πολλές θεραπευτικές ιδιότητες. Η χρήση του παιχνιδιού βοηθά στη δημιουργία μιας ουσιαστικής σχέσης με τα παιδιά. Στέλνει στα παιδιά το μήνυμα, ότι βρίσκονται σε ένα ασφαλές, οικείο περιβάλλον, όπου μπορούν να αισθάνονται ελεύθερα, να είναι ο εαυτός τους (Landreth, 1993). Η χρήση του παιχνιδιού στη θεραπεία των παιδιών χρονολογείται από τη δεκαετία του 1930 και έχει χρησιμοποιηθεί από θεραπευτές όπως η Hermione Hug-Hellmuth, η Anna Freud και η Melanie Klein. Έκτοτε, αρκετές θεραπείες ενηλίκων έχουν προσαρμοστεί, ώστε να απευθύνονται σε παιδιά. Πώς, όμως, το παιχνίδι λειτουργεί ως θεραπευτικό μέσο;

Πώς το παιχνίδι λειτουργεί ως Θεραπευτικό μέσο στην ανάπτυξη του παιδιού;
Πώς το παιχνίδι λειτουργεί ως Θεραπευτικό μέσο στην ανάπτυξη του παιδιού;

Παιχνίδι και Θεραπεία

Το παιχνίδι χρησιμοποιείται στη θεραπεία, από τον κάθε θεραπευτή με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα την παρέμβαση και τη στοχοθεσία. Άλλοτε με στοχευμένες καθοδηγούμενες παιγνιώδεις δραστηριότητες, κι άλλοτε με πιο ελεύθερο, μη κατευθυντικό, μα καθοδηγούμενο από το παιδί τρόπο. 

Τι είναι Παιγνιοθεραπεία και πως βοηθά στην ανάπτυξή του παιδιού;

Στην εργοθεραπεία, δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να επιλέξει μέσα από δραστηριότητες που στόχο έχουν τη Σωματική / Κινητική και Γνωστική / Νοητική ανάπτυξη. Στη λογοθεραπεία, ο θεραπευτής δομεί το περιβάλλον και τις δραστηριότητες για να αναπτύξει την ικανότητα έκφρασης, εκφοράς, κατανόησης και δόμησης του λόγου και της επικοινωνίας. Στην Παιγνιοθεραπεία το παιχνίδι γίνεται ένα μέσο έκφρασης των ανησυχιών και των δυσκολιών του παιδιού. Τα παιχνίδια γίνονται τα λόγια του παιδιού και το παιχνίδι γίνεται η γλώσσα του (Landreth, 1991). Και μέσα σε αυτό το ελεύθερο περιβάλλον έκφρασης, το παιδί μπορεί να επεξεργαστεί τις δυσκολίες του, να οδηγηθεί σε μια συμφέρουσα λύση και να ενδυναμώσει το δυναμικό του. 

Εξοικείωση του παιδιού με διαφορετικούς τύπους παιχνιδιών

Η εξοικείωση με τους διαφορετικούς τύπους παιχνιδιών και την ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας, θα σας βοηθήσει να αισθανθείτε άνετα με τη συμπεριφορά του, να ανακαλύψετε τις ικανότητές του, τα ταλέντα του. Κι όσο καλύτερα γνωρίζετε την ιδιοσυγκρασία και το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού σας, τόσο πιο εύκολο θα είναι να κατανοήσετε και να διαχειριστείτε τυχόν συμπεριφορές που σας δυσκολεύουν.

Αφιερώστε χρόνο να παίξετε με το παιδί σας, με τον τρόπο που αυτό παίζει. Μπείτε στον κόσμο του και ακολουθήστε το. Μιμηθείτε το και αισθανθείτε πώς νιώθετε. Τι σκέψεις σας δημιουργεί το να γλείφετε κι εσείς ένα ψεύτικο παγωτίνι, αντί να λέτε «Όχι στο στόμα;» Πόσο διαφορετικά νιώθετε τα δάχτυλά σας όταν πιάνουν και δημιουργούν με πλαστελίνη; Η εξοικείωση με τους διαφορετικούς τύπους παιχνιδιών και την ιδιοσυγκρασία του παιδιού σας, θα σας βοηθήσει να αισθανθείτε άνετα με τη συμπεριφορά του, να ανακαλύψετε τις ικανότητές του, τα ταλέντα του. Κι όσο καλύτερα γνωρίζετε την ιδιοσυγκρασία και το στάδιο ανάπτυξης του παιδιού σας, τόσο πιο εύκολο θα είναι να κατανοήσετε και να διαχειριστείτε τυχόν συμπεριφορές που σας δυσκολεύουν. 

Σε αυτό το e-Book θα βρεις:

  • Πώς ορίζεται η Ανάπτυξη και γιατί είναι σημαντική η μελέτη αυτής;
  • Τομείς ανάπτυξης
  • Η σημασία του Παιχνιδιού στην Ανάπτυξη του Παιδιού
  • Το Παιχνίδι ως μέσο Παρατήρησης της Ανάπτυξης
  • Τα Εξελικτικά Είδη του Παιχνιδιού: Πώς παίζει το παιδί σε κάθε ένα από αυτά
  • Τα Κοινωνικά Στάδια του Παιχνιδιού και πώς σχετίζεται το παιδί με τα άλλα άτομα σε κάθε ένα
  • Οδηγός Παρατήρησης για το Σπίτι
  • Πότε ο τρόπος που το παιδί παίζει είναι σημάδι κάποιας ενδεχόμενης διαταραχής
  • Πώς το παιχνίδι λειτουργεί ως Θεραπευτικό μέσο;
  • Ανησυχίες Γονέων για το Παιχνίδι του παιδιού

Αυτό το άρθρο είναι απόσπασμα από το e-Book “Η ανάπτυξη του παιδιού μέσα από το παιχνίδι” της συνεργάτη μας Χαρά Κουκουράκη (Παιγνιοθεραπεύτρια, Παιδαγωγός, Συμβουλευτική & Εκπαίδευση Αποτελεσματικών Γονέων).

Γίνε μέλος στο Project Parenting και βρες μέσα από το eBook όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι να μάθεις για την Παιγνιοθεραπεία.

Χαρά Κουκουράκη

Χαρά Κουκουράκη

Παιγνιοθεραπεύτρια, Παιδαγωγός, Συμβουλευτική & Εκπαίδευση Αποτελεσματικών Γονέων

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας τη Χαρά Κουκουράκη, Παιγνιοθεραπεύτρια, Παιδαγωγό, που εξειδικεύεται στη Συμβουλευτική & Εκπαίδευση Αποτελεσματικών Γονέων.

Διαβάστε περισσότερα

Carvey C. (1990). Το παιχνίδι: η επίδραση στην εξέλιξη του παιδιού :
Κουτσουµπός Α.Ε.
Donaldson, M. (1991). Η σκέψη των παιδιών. (Επιµ. Σ. Βοσνιάδου):
Εκδόσεις Gutenberg.
Erickson F. H. (1958). Play interviews for four- year- old hospitalized
children.
Feldman, R.S. (2009). Εξελικτική Ψυχολογία: Δια βίου ανάπτυξη, (Επιµ. Η.
Μπεζεβέγκης): Εκδόσεις Gutenberg.
Haworth (1964). Child Psychotherapy : Basic books
Johnson E. & συνεργάτες (1999). Play and early childhood
development : Longman
Lightwood C., Cole M., & Cole S. R., (2015). Η Ανάπτυξη των Παιδιών
(Ενιαίο), (Επιµ. Ζ. Μπαµπλέκου): Εκδόσεις Gutenberg.
Lowe & Costello (1982). Symbolic Play Test: Γλαύκη
Miller P. (2011). Theories of Developmental Psychology.: Worth
Publishers, New York
Mooney, C. G. (2013). Theories of Childhood: An Introduction to
Dewey, Montessori, Erikson, Piaget, and Vygotsky: Redleaf Press, New
York:.
Piaget J. (1962). Plays, Dreams, Imitations in childhood: Norton.
Pierangelo & Giuliani (2020). Assessment in Special Education: A
Practical Approach (4th Edition) : Pearson
Shaffer, D.R. (2008). Εξελικτική Ψυχολογία, (Επιµ. Ε. Μακρή- Μπότσαρη):
Εκδόσεις Ελλήν.
Sherratt D. & Peter M. (2002). Developing play and drama in children
with autistic spectrum disorders: David Fulton Publishers Stagnitti K &
Cooper R. (2009). Play as Therapy: JKP
Garry L. Landreth (1991). Play Therapy: The Art of the Relationship: Accelerated
Development
39
Steuer, F. B. (2005). Η Ψυχολογική Ανάπτυξη των παιδιών (Επιµ. Α.- Σ.
Αντωνίου): Εκδόσεις Έλλην, Αθήνα
Vygotsky L. (1978). Mind in Society, Cambridge, Mass: Harvard
University Press
Vygotsky L.S. (1997). Νους στην Κοινωνία, (Επιµ. Σ. Βοσνιάδου):
Gutenberg.
Παρασκευόπουλος, Ι.Ν. (1985). Εξελικτική Ψυχολογία, 1 & 2 : Ιδιωτική
έκδοση.
Αρθρογραφία:
Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human
development: American Psychologist, 32(7), 513–531. https://doi.org/
10.1037/0003- 066X.32.7.513
Landreth, G. L. (1993). Child- centered play therapy: Elementary School
Guidance & Counseling, 28(1)17–29.
Parten, M. B. (1929). An Analysis of Social Participation, Leadership, and
other Factors in Preschool Play Groups. OCLC 29143846
Piaget, J. (1971). The Theory of Stages in Cognitive Development. In D.
Green, M. P. Ford, & G. B. Flamer (Eds.), Measurement and Piaget (pp.
1- 11). New York, NY: McGraw- Hill.
Stephen J. Bagnato (2005). The Authentic Alternative for Assessment in
Early Intervention: An Emerging Evidence- Based Practice, 28 (1), 17-