Πίνακας περιεχομένων

Ένα από τα πιο διαδεδομένα στερεότυπα ακόμα και σήμερα είναι η μητέρα που αντέχει τα πάντα και κρατάει τις οικογενειακές ισορροπίες. Δεν είναι άξιο απορίας που ο μύθος αυτός ακόμα καλά κρατεί. Αυτό οφείλεται στις ισχυρές απόψεις της γύρω κοινωνίας για το πώς κάθε γυναίκα «πρέπει» όχι μόνο να γίνει μητέρα αλλά και να το θεωρεί ως το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή της, «κρατώντας» πάση θυσία την οικογένεια της. 

Μητέρα…Η μεγάλη πρόκληση

Σίγουρα, το να γίνεις γονιός είναι από τις πιο μεγάλες προκλήσεις, και ταυτόχρονα από τις πιο σπουδαίες, παράλληλα όμως θυμόμαστε ότι εκτός από γονείς έχουμε και άλλες σημαντικές ταυτότητες. Αυτή η συνειδητοποίηση προκύπτει ακόμα πιο δύσκολα για τη γυναίκα, καθώς αρκετές έρευνες ανά τον κόσμο αποδεικνύουν τον συχνά δυσανάλογο φόρτο της μητέρας συγκριτικά με τον πατέρα στη δημιουργία οικογένειας. Αυτό επιφέρει συναισθηματική καταπίεση και υπερφόρτωση, καθώς και αισθήματα άγχους, θλίψης και ενοχής. 

Μητέρα…Άνθρωπος είναι και αυτή!

Κάθε οικογένεια έχει τις καθημερινές τις δυσκολίες, όποιες κι αν είναι αυτές. Παρ’ όλα αυτά, εάν υπάρχουν τουλάχιστον δύο σύντροφοι στην οικογένεια, είναι ευθύνη και των δύο να συνεργαστούν με αγάπη, αποδοχή, κατανόηση και αποτελεσματική επικοινωνία στο μεγάλωμα των παιδιών τους. Σε πολλές και διαφορετικές καταστάσεις θα κληθούμε να επιδείξουμε αντοχή και ανθεκτικότητα, αυτό όμως δεν είναι υποχρέωση μόνο της μητέρας. Επιπλέον, το να δηλώσει μια μητέρα ότι έχει κουραστεί, ότι χρειάζεται ένα διάλειμμα, ότι επιθυμεί λίγο χρόνο για τον εαυτό της, δε σημαίνει επ’ ουδενί ότι δεν θέλει να είναι γονιός, ούτε ότι είναι «κακή μητέρα». Αυτή είναι μια πανανθρώπινη ανάγκη, που όμως από καταβολής κόσμου θεωρείται λιγότερο σημαντική για τις γυναίκες και ειδικά για τις μητέρες. 

Η σημασία του συντρόφου

Επιπλέον, ούτε και η διατήρηση μιας ποιοτικής και συντροφικής σχέσης δεν είναι αρμοδιότητα αποκλειστικά της γυναίκας. Όσο χρειάζεται να βάλει κάτω τα πράγματα μια μητέρα και να σκεφτεί πώς θα διαμορφώσει τη σχέση με το σύντροφό της σε συνάρτηση με το καλό των παιδιών, το ίδιο χρειάζεται να κάνει αντίστοιχα και ο άντρας που έχει γίνει πατέρας. Και οι δύο είναι άνθρωποι με ανάγκες, και οι δύο αντιμετωπίζουν προκλήσεις, και οι δύο έχουν ως στόχο το καλό των παιδιών τους ως γονείς, χρειάζεται όμως να έχουν και ως στόχο το δικό τους το καλό ως άνθρωποι. Σε περίπτωση που αναρωτηθούμε μήπως αυτοί οι στόχοι είναι αντικρουόμενοι, αρκεί να θυμηθούμε ότι η μεγαλύτερη ανάγκη των παιδιών είναι να έχουν ευτυχισμένους γονείς, είτε είναι μαζί είτε χωριστά.

Μητέρα…Άνθρωπος είναι και αυτή!

Ο καλύτερος τρόπος να σκεφτούμε την ευημερία των παιδιών, είναι πάντοτε να έχουμε κατά νου το παράδειγμα και όχι απαραίτητα τις συμβουλές που τους δίνουμε. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, πώς θα θέλαμε να είναι η κόρη μας ως ενήλικη και, αν το επιλέξει, ως μητέρα; Θέτοντας στους εαυτούς μας ως μητέρες την πάντοτε καίρια ερώτηση «θα ήμουν ευχαριστημένη και περήφανη αν η κόρη μου έκανε ό,τι έκανα και εγώ;» έχουμε την εικόνα μπροστά μας. Σε οποιαδήποτε πράγματα η απάντηση μας είναι «όχι», είναι η ευκαιρία μας να λάβουμε δράση για να τα μετατρέψουμε σε «ναι»!

Κατερίνα Κακουλάκη

Κατερίνα Κακουλάκη

Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος

H Κατερίνα Κακουλάκη είναι Σχολική/Εκπαιδευτική Ψυχολόγος και ειδικευόμενη Συστημική/Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια. Είναι κάτοχος άδειας ασκήσεως επαγγέλματος σε Ελλάδα και Κύπρο, ενώ ο μεταπτυχιακός της τίτλος είναι αναγνωρισμένος από το Διεθνή Σύνδεσμο Σχολικής Ψυχολογίας (International School Psychology Association - ISPA). Στόχος της είναι η δημιουργία ενός υγιούς και υποστηρικτικού θεραπευτικού περιβάλλοντος που προάγει αποτελεσματικά την ασφάλεια αλλά και την εξέλιξη με βάση τη μοναδικότητα κάθε οικογένειας, μέσω επιστημονικά και εμπειρικά τεκμηριωμένων τεχνικών και αποτελεσματικής συνεργασίας με το σχολείο και την κοινότητα.

Διαβάστε περισσότερα

https://edition.cnn.com/2021/05/21/health/moms-are-burned-out-what-to-do-wellness/index.html

https://www.psychedmommy.com/blog/invisible-load-motherhood

https://makemothersmatter.org/wp-content/uploads/2012/05/MMM-Report-Unpaid-cognitive-and-emotional-load-final.pdf

https://repository.essex.ac.uk/23377/22/Final%20MS%20%28Sep18%29.pdfhttps://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jomf.12878

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/gwao.13027