Πίνακας περιεχομένων

Τι είναι η υπομονή;

Υπομονή είναι η ατάραχη και γεμάτη προδοκία αναμονή. “Η υπομονή είναι αρετή.”

Η υπομονή είναι αρετή

Γιατί είναι σημαντική η υπομονή;

Η υπομονή είναι σημαντική για να περιορίζονται οι εντάσεις και να υπάρχει μία αισιοδοξία ότι αυτό που θέλουμε θα γίνει. 

Η υπομονή είναι απαραίτητη στην καθημερινή μας ζωή. Για παράδειγμα, περιμένω την σειρά μου στο ταμείο του σούπερ μάρκετ. Έχω υπολογίσει ποια μέρα και ώρα πηγαίνω και συνήθως γνωρίζω ότι θα έχει παραπάνω κίνηση. Άρα είναι κάτι που το αναμένω. Είναι πολύ βασικό να έχω υπομονή, να περιμένω την σειρά μου με σεβασμό στον εαυτό μου και τους άλλους που επίσης περιμένουν την σειρά τους στο ταμείο, όπως και τους υπαλλήλους του σούπερ μάρκετ που μας εξυπηρετούν.

Η υπομονή είναι αρετή

Τι μαθαίνω με την υπομονή;

  • Να περιμένω την σειρά μου
  • Να σέβομαι τον εαυτό μου και τους άλλους
  • Να είμαι αισιόδοξη
  • Να παραμένω ψύχραιμη
  • Να είμαι ευγενικη
  • Να διαχειρίζομαι τον χρόνο μου

Ποιους αφορά η υπομονή;

  • Η υπομονή μας αφορά όλους. Είναι μία κατάσταση, μία αξία που χρειάζεται να είμαστε εξοπλισμένη με αυτήν σε καθημερινή βάση. Στην κίνηση για την δουλειά, να πάμε στην τουαλέτα το πρωί, στην καντίνα του σχολείου, στην στάση του λεωφορείου. Παντού.
  • Υπομονή χρειάζεται να έχω περιμένοντας τα αποτελέσματα των σχολικών εξετάσεων, μία βαθμολογία από ένα διαγώνισμα. 
Η υπομονή είναι αρετή

Εκπαίδευση στην υπομονή.

Βλέπουμε συχνά μικρά παιδιά να “χτυπιούνται” κάτω έχοντας χάσει την υπομονή τους. Στα μικρά παιδιά κάτω των τριών ή και πέντε ετών ανάλογα με την ανάπτυξη του κάθε παιδιού είναι αναμενόμενο. Είναι ένας τρόπος να δοκιμάσουν τα όριά τους και να δουν μέχρι που θα τους “επιτρέψει” ο γονέας ή ο φροντιστής τους να έχουν συγκεκριμένες αντιδράσεις. Εκεί χρειάζεται ο γονέας να είναι υπομονετικός, να αφήσει το παιδί να ξεσπάσει και μετά με ηρεμία να χαμηλώσει στο ύψος του, να το κοιτάξει στα μάτια και να του εξηγήσει τι είναι αποδεκτό και τι όχι, όσο απλά και χωρίς επίκριση μπορεί. Να εξηγήσει τους λόγους που μία συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή και πότε.

Σε μεγαλύτερες ηλικίες 5-12 ετών έχοντας χειριστεί ο γονέας κάποιες δύσκολες καταστάσεις όπως αυτήν που περιέγραψα, (όταν το παιδί ήταν μικρότερο ηλικιακά) παραπάνω με υπομονή, διδάσκει στο παιδί  την έννοια της υπομονής.

Πώς;

  • Λειτουργούμε σαν πρότυπο για τα παιδιά μας 
  • Περιμένουμε την σειρά μας και εξηγούμε στο παιδί τους λόγους που χρειάζεται να περιμένουμε
  • Δίνουμε παραδείγματα, τι θα γινόταν αν δεν περιμέναμε στην σειρά μας

Εν αναμονή λοιπόν του νέου έτους, τα παιδιά μπορούν να διδαχθούν από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς την υπομονή. Αναμένουμε όλοι με χαρά και λαχτάρα τον Άη Βασίλη να μας φέρει τα δώρα και να καλωσορίσουμε την νέα χρονιά με  νέους στόχους και ελπίδα. Υπομονή λοιπόν να καταφέρουμε μεθοδικά και κάνοντας μικρές αλλαγές και βηματάκια, να επιτύχουμε τους στόχους μας!

Άννα Βασιλάκη

Άννα Βασιλάκη

Εκπαιδεύτρια Γονέων, Σύμβουλος Ζεύγους (ε), Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

«Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Άννα Βασιλάκη Συνθετική Σύμβουλο Ψυχικής Υγείας. Έχει ιδρύσει την In balance και το όνειρό της είναι να στηρίξει τους γονείς μέσα από το θεραπευτικό ταξίδι, να ανακαλύψουν και να μάθουν λειτουργικούς τρόπους για να σχετίζονται με τα παιδιά τους αρμονικά, αλλά και να βιώνουν όλους τους ρόλους που μπορεί να έχει ένας σύγχρονος άνθρωπος. Είναι μεγάλη μας χαρά που την έχουμε στην ομάδα μας και θα μοιραστεί τις γνώσεις της μαζί μας! #projectparenting»

Διαβάστε περισσότερα

Μάθετε στα παιδιά σας 20αξίες της ζωής , Βασικό εγχειρίδιο για τους γονείς, για τους εκπαιδευτικούς, για όλους, Esteve Pujoi I Ponw & Ines Luz Consalez, 2003, Αθήνα, Εκδ. ΑΓΚΥΡΑ

Η ανάπτυξη των παιδιών, ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΚΑΙ ΜΕΣΗ ΗΛΙΚΙΑ, MICHAEL COLE & SHEILA R. COLE, Β΄ΤΟΜΟΣ, 1996, ΑΘΗΝΑ, ΕΚΔ. ΤΥΠΩΘΗΤΩ