Λίγο πιο ιδιαίτερη είναι η σχολική προσαρμογή για τα παιδιά που βιώνουν διαζύγιο την περίοδο αυτή, μια μετακόμιση ή έναν θάνατο στο σπίτι. Όλες αυτές οι καταστάσεις χαρακτηρίζονται από έντονες, απότομες και συχνά απροσδόκητες αλλαγές στην καθημερινή ζωή και στον ψυχισμό όλης της οικογένειας.

Και συχνά τα παιδιά δυσκολεύονται να τις αποδεχτούν, πόσο μάλλον να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες ζωής που δημιουργούνται.

Η δυσκολία αυτή εμφανίζεται με συμπεριφορές όπως:

  • Άρνηση του παιδιού να πάει σχολείο
  • Κλάμα και φωνές κατά την διαδικασία αποχώρησης από τον φροντιστή
  • Επιθετικότητα προ τον φροντιστή όταν αυτός επιστρέφει να πάρει το παιδί
  • Επιθετικότητα στο σχολικό πλαίσιο και ανυπακοή στους κανόνες της τάξης
  • Επιστροφή σε πρώιμες αναπτυξιακές συμπεριφορές: Π.χ. πιπίλισμα, τάισμα, μπουκάλι, πιπίλα, πάνα, κλπ.
  • Έντονο άγχος
  • Έντονη προσκόλληση στη δασκάλα στο σχολείο και στον φροντιστή στο σπίτι

Πώς θα διαχειριστούμε τη δύσκολη συμπεριφορά στα παιδιά που βιώνουν διαζύγιο;

Είναι σημαντικό οι φροντιστές να δείξουν κατανόηση στις ενοχλητικές αυτές συμπεριφορές που το παιδί ενδεχομένως να εμφανίσει. Η τιμωρία και η επίπληξη μόνο περισσότερες τύψεις και ενοχές θα δημιουργήσει στα ήδη αναστατωμένα και δυσκολεμένα αυτά παιδιά.

Για να βοηθήσουμε το παιδί εστιάζουμε στο συναίσθημα

Αυτό δε σημαίνει πως επιτρέπουμε στο παιδί να χτυπάει, να βρίζει, να προσβάλλει, κλπ.

Αλλά, εστιάζουμε στο συναίσθημα που οδηγεί το παιδί να εκφραστεί με αυτό τον τρόπο: «Είσαι τρομερά στεναχωρημένος που ο μπαμπάς δε σε πηγαίνει πια το πρωί με το κόκκινο αυτοκίνητο στο σχολείο. Αχ, πόσο σου λείπει αυτό.. Και αυτό σε έκανε να θυμώσεις με τον οδηγό του λεωφορείου και να τον χτυπήσεις. Και αυτό τον πόνεσε και τον πρόσβαλε.»

Και προτείνουμε εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης του συναισθήματος: Π.χ.:

«Τι θα έλεγες να σε πήγαινα εγώ που και που στο σχολείο αντί να πηγαίνεις όλο με το σχολικό; Θα το ήθελες αυτό; Σκέφτομαι πως το να περνάμε περισσότερο χρόνο μαζί θα είναι και για τους δυο μας πιο ανακουφιστικό.»

Ενημέρωση για την αλλαγή καθημερινότητας στα παιδιά που βιώνουν διαζύγιο

Σημαντικό είναι το παιδί να έχει ενημερωθεί πλήρως για τι αλλαγές που έχουν προκύψει ή θα προκύψουν στην καθημερινότητά του μετά από ένα διαζύγιο ή μια μετακόμιση.

Π.χ.: Ποιος θα το πηγαίνει σχολείο, αν αλλάξει σχολικό πλαίσιο πού θα βρίσκεται το νέο σχολείο, ποιος θα το παίρνει από το σχολείο, ποιες ημέρες θα είναι με κάθε φροντιστή.

Ένα οπτικοποιημένο, εβδομαιαίο πλάνο δραστηριοτήτων και με ποιον αυτές θα γίνονται θα βοηθήσει σίγουρα το παιδί στην οργάνωσή του και στο τι να προσδοκά. Και όσο περισσότερα γνωρίζει το παιδί, τόσο περισσότερη ασφάλεια και σιγουριά θα αισθάνεται.

Σωστή επικοινωνία μεταξύ των γονέων που παίρνουν διαζύγιο

Απαραίτητη είναι και η σωστή επικοινωνία των γονέων στην περίπτωση διαζυγίου. Με γνώμονα το κοινό καλό του παιδιού και την ασφάλεια αυτού. Οι προσωπικές διαφωνίες μπορούν να μείνουν στην άκρη και να μπει ένα συνεργατικό πρόγραμμα φροντίδας του παδιού και από τα δύο μέλη.

Στην περίπτωση που το ζευγάρι μόνο του δυσκολεύεται να επικοινωνήσει για θέματα ανατροφής του παιδιού, ένας Οικογενειακός Σύμβολος ή Ψυχολόγος θα ήταν πολύτιμη βοήθεια.

Ενημέρωση του εκπαιδευτικού προσωπικού για τα παιδιά που βιώνουν διαζύγιο

Απαραίτητη είναι και η ενημέρωση του εκπαιδευτικού προσωπικού για τις αλλαγές που συμβαινουν στη ζωή του παιδιού, ώστε κι αυτό να μπορέσει να στηρίξει και να βοηθήσει το παιδί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα.

Ζήτα βοήθεια από τους γύρω σου αν έχεις αναλάβει εξ’ ολοκλήρου εσύ τη φροντίδα του παιδιού

Επίσης, στην περίπτωση που ο ένας από τους δύο γονείς έχει εξ’ ολοκήρου αναλάβει τη φροντίδα του παιδιού, είτε εξ’ ανάγκης, είτε εξ’ επιλογής μετά από πολλές συγκρούσεις, είναι ουσιαστική η πρακτική βοήθεια που αυτός μπορεί να έχει από το συγγενικό, φιλικό και εργασιακό του περιβάλλον.

Αυτό θα βοηθήσει την ροή της καθημερινότητας

Βοήθεια όπως να πάρει κάποιος το παιδί από το σχολείο, να φροντίσει το γεύμα του, να παίξει μαζί του όσο ο γονέας εργάζεται, ένα άτομο υποστήριξης σε περίπτωση ασθένειας του παιδιού, κλπ.

Αυτό θα βοηθήσει πολύ για την ροή της καθημερινότητας και στην εξοικονόμης χρόνου η έγκαιρη προετοιμασία καθημερινών ευθυνών. Π.χ.: Μαγειρεύουμε διπλές μερίδες και βάζουμε φαγητό στην κατάψυξη, τα παιδιά ετοιμάζουν τσάντες πριν τον ύπνο, ο καθένας φτιάχνει το κολατσιό του, κλπ.

Μοιράσου τους προβληματισμούς σου και με άλλους γονείς που αντιμετωπίζουν παρόμοιες δυσκολίες με σένα

Συζητήστε για την δυσκολία που αντιμετωπίζετε με άλλους γονείς απο την σχολική τάξη του παιδιού. Σίγουρα θα βρείτε πολλούς να δυσκολεύονται, όπως κι εσείς. Και πάντα υπάρχουν άτομα έτοιμα να μοιραστούν και να στηρίξουν ο ένας τον άλλον στις δυσκολίες που βιώνουν. Γιατί το μαζί είναι πιο δυνατό από το εγώ!

Τα παιδιά που βιώνουν διαζύγιο χρειάζονται χρόνο σύνδεσης με τον φροντιστή τους

Πάνω απ όλα ομως, ας μην ξεχνάμε πως τα παιδιά αυτή την περίοδο έχουν ανάγκη από χρόνο σύνδεσης με τον φροντιστή τους.

Εστιάστε στο να παίξετε, να βγείτε βόλτα, να φάτε ένα παγωτό. Κι ας μην διαβασετε κι ένα απόγευμα. Ας μην πλύνετε τα πιάτα στο σπίτι. Η μάθηση και τα οικιακά μπορούν να περιμένουν.

Η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη του παιδιού προς το πρόσωπό σας όχι…

Χαρά Κουκουράκη

Χαρά Κουκουράκη

Ψυχοπαιδαγωγός – Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού Συμβουλευτική και Εκπαίδευση Γονέων/ Εκπαιδευόμενη Ψυχολόγος & Οικογενειακή Συστημική Θεραπεύτρια

Η Χαρά Κουκουράκη, είναι Ψυχοπαιδαγωγός – Ειδικός Θεραπευτικού Παιχνιδιού Συμβουλευτική και Εκπαίδευση Γονέων/ Εκπαιδευόμενη Ψυχολόγος & Οικογενειακή Συστημική Θεραπεύτρια. Όνειρό της είναι να μεγαλώνουν παιδιά υγιή, συναισθηματικά και ψυχικά, με εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, με ενσυναίσθηση, που χαμογελούν, και απολαμβάνουν τη ζωή. Οι Ενήλικες να απολαμβάνουν τον Γονεϊκό τους Ρόλο και κάθε μοναδική εμπειρία που αυτός τους προσφέρει. Να συνταξιδεύουν και να εξελίσσονται μέσα από τα παιδιά τους. Ένας κόσμος, που το βάρος της ταμπέλας του Τέλειου Γονέα και Ανθρώπου δε θα υπάρχει, παρά μόνο Αρκετά Καλοί Γονείς να μεγαλώνουν υπέροχα, ευσυνείδητα, με αυτοπεποίθηση παιδιά και αρκετά καλοί Άνθρωποι να πιστεύουν στο νόημα της ύπαρξής τους και στην προσωπική τους αξία.

Διαβάστε περισσότερα