Περιγραφή

Ποια είναι τα σημάδια που δείχνουν ότι ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία;

Πότε είναι απαραίτητη η λογοθεραπεία σε ένα παιδί;

Τα προβλήματα ομιλίας και λόγου που πιθανόν να αντιμετωπίζει ένα παιδί, μπορεί να είναι εμφανή ή και όχι. Όταν τα παρατηρούμε τι κάνουμε όμως; Τελικά πότε χρειάζεται ένα παιδί λογοθεραπεία; Σε ποια ηλικία πρέπει να ξεκινήσει και πώς θα μπορέσουν οι γονείς να το βοηθήσουν; 

Η περίοδος από τα 2 μέχρι τα 6 έτη είναι σημαντική για τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού, τόσο στον τομέα της κατανόησης όσο και της έκφρασης. Αυτή την περίοδο το παιδί μαθαίνει να επικοινωνεί τις σκέψεις και τις ανάγκες του, φυσικά το καθένα με τον δικό του ρυθμό.

Ποια είναι τα σημάδια που υποδεικνύουν στη λογοθεραπεία;

Eίναι ωφέλιμο να παρακολουθούμε την ανάπτυξη του παιδιού βάση κάποιων ηλικιακών οροσήμων, που μπορεί να συνοψιστούν ως εξής: 

  • Στη βρεφική ηλικία δίνουμε έμφαση στη βλεμματική επαφή, στην αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, στην απόκριση στο όνομα του παιδιού καθώς και στην παραγωγή βαβίσματος (φωνούλες).
  • Στην προνηπιακή ηλικία είναι σημαντικό το παιδί να κατέχει περισσότερες από 50 λέξεις, να δημιουργεί φράσεις και να κατανοεί όσα του λένε.
  • Στη νηπιακή ηλικία έχει πλέον πλούσιο λεξιλόγιο, η γλώσσα έχει κατακτηθεί και το παιδί ετοιμάζεται για το “μεγάλο” σχολείο (δημοτικό).

Πότε πρέπει να απευθυνθώ σε λογοθεραπευτή;

 Οι γονείς καλό είναι να ζητήσουν τη γνώμη ενός λογοθεραπευτή εάν το παιδί τους παρουσιάζει:

  • Απουσία ομιλίας ή απλοποιημένο λόγο συγκριτικά με παιδιά ίδιας ηλικίας (γνωστό και ως καθυστέρηση ομιλίας), π.χ. παιδιά που άνω των 2 ετών παράγουν λίγες λέξεις και δεν σχηματίζουν φράσεις (αντί για “θέλω μπάλα” – λέει “μπάλα”)
  • Δυσκολία στην άρθρωση, δηλαδή στην παραγωγή κάποιων ήχων / φωνημάτων έως τη νηπιακή ηλικία – π.χ. το παιδί δεν παράγει καθόλου τον ήχο /ρ/ (αντί για “νερό” – λέει “νεό”) ή αντικαθιστά τον ήχο /θ/ με /σ/ (αντί για “θέλω” – λέει “σέλω”)
  • Συστηματικά γραμματικά και εκφραστικά λάθη – π.χ. το παιδί μπερδεύει χρόνους ρημάτων ή καταλήξεις (αντί για “εχθές πήγα” – λέει “αύριο πήγα”)
  • Δυσκολία στη ροή του λόγου, δηλαδή επανάληψη λέξεων, φράσεων ή μπλοκαρίσματα (γνωστό ως τραυλισμό) – π.χ. μαμαμα-μαμά ή μμμμμ-μαμά
  • Δυσκολία στην έκφραση, δηλαδή στην αφήγηση μιας ιστορίας ή στην περιγραφή της ημέρας του
  • Χρήση περιορισμένου λεξιλογίου ή απουσία χρήσης νέων λέξεων
  • Δυσκολία στην κατανόηση του λόγου, δηλαδή στην εκτέλεση απλών/σύνθετων εντολών – π.χ. δείξε την κούκλα ή φέρε μου το κόκκινο τουβλάκι

Στόχος λογοθεραπείας

Τέλος, ζητάμε τη συμβουλή ενός εξειδικευμένου λογοθεραπευτή διότι με την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση των δυσκολιών, θα εξασφαλιστεί η φυσιολογική επικοινωνιακή ικανότητα του παιδιού και θα αποφευχθούν τυχόν προβλήματα στο σχολείο και στην αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά.

Όλα τα παραπάνω ερωτήματα και άλλα πολλά θα απαντηθούν στο βίντεο μας με την Γρηγοράκη Αναστασία, Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός Med Special Education.

Ομιλητές

Αναστασία Γρηγοράκη

Αναστασία Γρηγοράκη

Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγός Med Special Education

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των συνεργατών μας την Αναστασία Γρηγοράκη, Λογοθεραπεύτρια – Ειδική Παιδαγωγό, Med Special Education. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πολυετής επαγγελματικής της πορείας έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων που αφορούν τη χορήγηση διαγνωστικών δοκιμασιών και την εφαρμογή προγραμμάτων αποκατάστασης θεραπείας, αποκτώντας εξειδικευμένες γνώσεις σε ένα ευρύ φάσμα διαταραχών. Εκτός από θεραπεύτρια είναι και διεπιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου Αγωγής & Εκπαίδευσης Παιδιού & Εφήβου «Πέτρα-Μολύβι-Ψαλίδι-Χαρτί» που ίδρυσε. Το όραμα της πήρε σάρκα και οστά το 2021 σε μια δύσκολη εποχή για την ανθρωπότητα. Ο χώρος αυτός είναι ζεστός με αγάπη, γνώση, εμπειρίες και σεβασμό για το παιδί και την οικογένεια του.

Διαβάστε περισσότερα