Περιγραφή

Λίγο πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η προσαρμογή στο σχολείο έρχεται και πάλι στο προσκήνιο και γίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.

Πώς επηρέασε η πανδημία την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο;

Είναι γεγονός ότι η περίοδος της πανδημίας επηρέασε και εξακολουθεί να επηρεάζει κατά πολύ την ομαλή ένταξη των παιδιών στο σχολικό πλαίσιο.

Η τηλεκπαίδευση, η χρήση της μάσκας, η αλλαγή στις δραστηριότητές του σχολείου (ξεχωριστά διαλείμματά των τάξεων, αποφυγή σχολικών εκδρομών και εκδηλώσεων κλπ.) δυσκόλεψε αρκετά τα παιδιά, ακόμα και όσα έδειξαν να προσαρμόζονται γρήγορα ή “ανώδυνα” στα νέα δεδομένα.

Αν και την προηγούμενη χρονιά έγινε μια προσπάθεια “ομαλοποίησης” της σχολικής ζωής, πολλά ήταν τα παιδιά που δυσκολεύτηκαν να προσαρμοστούν, ειδικά αν οι πρώτες τους χρονιές στο σχολείο συνέπεσαν με τα συνεχόμενα lockdown.

Οι κύριες δυσκολίες των παιδιών

Ταυτόχρονα, τα παιδιά που πέρυσι ξεκίνησαν να φοιτούν στο σχολείο, έπρεπε να έρθουν αντιμέτωπα με τις δυσκολίες:

  •  χρήσης μάσκας (δεν γνώριζαν ολόκληρα τα πρόσωπα δασκάλων και συμμαθητών)
  • δυσκολίες στην εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης
  • νέες συνθήκες

Οι παραπάνω “κατηγορίες” παιδιών, μαζί με τα παιδιά που δυσκολεύτηκαν για διάφορους λόγους, όπως

  • μαθησιακές δυσκολίες
  • συνθήκες του σχολικού πλαισίου
  • να προσαρμοστούν στο σχολείο

καθώς και τα παιδιά που αλλάζουν βαθμίδα εκπαίδευσης, καλούνται να προσαρμοστούν και πάλι τον Σεπτέμβρη μετά από την περίοδο των καλοκαιρινών διακοπών.

Η πρώτη μέρα στον παιδικό σταθμό

Παράλληλα, μια άλλη ομάδα παιδιών θα ξεκινήσει την πρώτη της επαφή με το σχολείο στο πλαίσιο του παιδικού σταθμού ή του προνηπίου.

Γιατί είναι σημαντική η προσαρμογή στο… μικρό σχολείο;

Τα παιδιά αυτά θα αφήσουν το οικείο περιβάλλον του σπιτιού και του φροντιστή τους (μαμά, μπαμπάς ή άλλο πρόσωπο) για να ενταχθούν σε ένα πλαίσιο που θα πρέπει να ακολουθούν διαφορετικούς κανόνες: να συνεργάζονται μεταξύ τους και με τον/την εκπαιδευτικό, να μοιράζονται κ.α.

Θα βρεθούν δηλαδή σε συνθήκες πρωτόγνωρες γι’ αυτά, γεγονός αρκετά στρεσογόνο για παιδιά νηπιακής ηλικίας.

Πώς μπορείς να βοηθήσεις το παιδί σου να προσαρμοστεί;

Αναμφισβήτητα οι γονείς ή οι φροντιστές των παιδιών είναι αυτοί που αρχικά προβληματίζονται ή αγχώνονται για το πώς θα βοηθήσουν το/τα παιδί/ά τους να προσαρμοστούν όσο το δυνατόν πιο ομαλά στο σχολείο. Συχνά μάλιστα αυτός ο προβληματισμός υπάρχει στο μυαλό των φροντιστών για αρκετό διάστημα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

  1. Μπορούμε επομένως να βοηθήσουμε τα παιδιά να προσαρμοστούν καλύτερα στο σχολικό πλαίσιο;
  2. Αν ναι, ποιες δραστηριότητες θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αυτό;
  3. Πώς θα προσεγγίσουμε, πόσο καιρό πριν και με ποιον τρόπο θα προετοιμάσουμε ένα παιδί που θα πάει σχολείο για πρώτη φορά;
  4. Πώς θα προετοιμάσουμε τα παιδιά που ετοιμάζονται να αλλάξουν σχολική βαθμίδα, ή που δυσκολεύτηκαν πολύ την προηγούμενη χρονιά;

Σε αυτά τα ερωτήματα απαντάμε στη συζήτησή μας με την Πετρούλα Δημητροπούλου, ψυχολόγο και παιδαγωγό.

Ομιλητές

Πετρούλα Δημητροπούλου

Πετρούλα Δημητροπούλου

Παιδαγωγός, Ψυχολόγος

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Δημητροπούλου Πετρούλα. Είναι Ψυχολόγος (Bsc) και Παιδαγωγός (Bsc) και ασχολείται με παιδιά και ενήλικες. Από το 2013 έχει το δικό της κέντρο ειδικών θεραπειών στο Πόρτο Ράφτη, όπου παρέχει τις υπηρεσίες της στους ενήλικες και τα παιδιά της ευρύτερης περιοχής, ενώ παράλληλα έχει την εποπτεία όλης της θεραπευτικής ομάδας. Αγαπά πολύ τη δουλειά της και γι αυτό ψάχνει συνεχώς καινούριες μεθόδους και προγράμματα που θα την φέρουν πιο κοντά στο όραμά της: να δημιουργήσουμε έναν κόσμο με περισσότερη ενσυναίσθηση.

Διαβάστε περισσότερα