Περιγραφή

Οι γονείς αγχώνονται καθημερινά με το αν η ανάπτυξη των παιδιών τους τείνει να είναι φυσιολογική τόσο στην ομιλία όσο και στην σωματική τους ανάπτυξη. Ένα από τα ερωτήματα όπου θέτουν οι γονείς στον γιατρό τους ή στον εκάστοτε θεραπευτή του παιδιού τους είναι:‘’ Πότε θα μιλήσει το παιδί μου;’’, ‘’Ακόμα δεν μιλάει, μήπως συμβαίνει κάτι;‘’. Μάθε για τα αναπτυξιακά ορόσημα της ομιλίας και δες πού βρίσκεται το παιδί σου.

Γιατί μας απασχολούν τόσο τα αναπτυξιακά ορόσημα;

Ο λόγος και η ομιλία αποτελούν τη βάση για την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Ένα παιδί τόσο στο οικογενειακό πλαίσιο όσο και στο εξωτερικό περιβάλλον όπου βρίσκεται έχει την ανάγκη να επικοινωνήσει, να αλληλοεπιδράσει και να αναπτύξει τις γλωσσικές του ικανότητες.

Πότε είναι ανησυχητική η καθυστέρηση στην ομιλία;

Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, άλλο μπορεί να αρχίσει να κατακτά την γλωσσική ικανότητα αντίστοιχη με αυτής της ηλικίας του και άλλο μπορεί να παρουσιάσει καθυστέρηση η οποία να αποκλίνει ελάχιστα από τον μέσο όρο. Αν όμως η καθυστερημένη ομιλία δεν εντάσσεται εντός των φυσιολογικών αναπτυξιακών οροσήμων και η απόκλιση είναι μεγάλη τότε ο γονιός πρέπει να απευθυνθεί σε έναν λογοθεραπευτή.

Αναπτυξιακά ορόσημα ανάλογα την ηλικία:

  • 0 -1 μηνών: Αντιδρά στον ήχο, ησυχάζει στο άκουσμα φωνής.
  • 2-3 μηνών: Αρθρώνει κάποια φωνήεντα, αντιδρά στην ομιλία, επαναλαμβάνει «αγκού».
  • 4-6 μηνών: Κάνει το λεγόμενο «βάβισμα» το οποίο χαρακτηρίζεται από την παραγωγή σειρών από συλλαβές που μοιάζουν με τις συλλαβές των γλωσσικών ερεθισμάτων (μπαμπαμπα) .
  • 7-9 μηνών: Αντιδρά περισσότερο ανάλογα με τη φωνή του ενήλικα, αρθρώνει περισσότερα φωνήματα, λέει «μαμά» – «μπαμπά».
  • 10-12 μηνών:Καταλαβαίνει λέξεις που αφορούν την ρουτίνα του, καταλαβαίνει το «όχι», γυρίζει στο όνομά του, προφέρει λεξούλες (π.χ. άτα, μαμά).
  • 13 -15 μηνών:Προφέρει 5-10 λέξεις συνειδητά και αυτόνομα, κυρίως ουσιαστικά και ονόματα, διαμορφώνεται η «περιστασιακή» ομιλία.
  • 16-18 μηνών:Εκτελεί απλές εντολές, προφέρει λιγότερες από 20 λέξεις, συνδέει 2 λέξεις και φτιάχνει φράσεις.
  • 19-22 μηνών:Χρησιμοποιεί λιγότερες από 50 λέξεις που αφορούν την καθημερινότητά του, οι προτάσεις του περιλαμβάνουν Ρήμα -Αντικείμενο και χρησιμοποιεί λέξεις όπως «εγώ» και «δικό μου».
  • 2-2,6 ετών:Απαντά σε ερωτήσεις «ναι»- «όχι», ονοματίζει αντικείμενα καθημερινότητας, λέει φράσεις, χρησιμοποιεί προθέσεις, πληθυντικό αριθμό.
  • 3,6-4 ετών :Ονοματίζει επιμέρους στοιχεία αντικειμένων, λέει χωρίς αλλοιώσεις φθόγγους (φ-β, χ-θ, γ), δημιουργεί προτάσεις 3-4 λέξεων, κατανοεί, κατηγοριοποιεί λέξεις, χρώματα, έχει 800-1500 λέξεις εκφραστικό λεξιλόγιο.
  • 4-6 ετών:Κατακτά όλα τα φωνήματα (τελευταίο αρθρώνει το «ρ»), καταλαβαίνει περίπου 12.000 λέξεις, χρησιμοποιεί τους χρόνους των ρημάτων, άρθρα και άλλους γραμματικούς κανόνες, δημιουργεί άρτιες συντακτικά προτάσεις, κατανοεί επαγγέλματα, δημιουργεί δικές του λέξεις.

Πότε απευθύνομαι σε λογοθεραπευτή;

Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δεν έχει κατακτήσει ένα μεγάλο ποσοστό των παραπάνω αναπτυξιακών οροσήμων τότε:

•          Απευθυνθείτε σε έναν λογοθεραπευτή όπου εκείνος θα αξιολογήσει το παιδί και θα σας ενημερώσει για την εικόνα του για αν χρειάζεται παρέμβαση.

•          Όσο πιο νωρίς γίνει η παρέμβαση τόσο καλύτερο για το παιδί.

Ομιλητές

Χρυσούλα Ορφανού

Χρυσούλα Ορφανού

Λογοθεραπεύτρια

H Χρυσούλα Ορφανού είναι Λογοθεραπεύτρια. Όνειρό της είναι να δημιουργήσει ένα χώρο στον οποίο να μπορεί να εφαρμόσει τις γνώσεις που έχει αποκτήσει από την προηγούμενη εμπειρία της δουλεύοντας με παιδιά αλλά παράλληλα μέσα στον χώρο της να ανακαλύψει νέους τρόπους, νέες τεχνικές και μεθόδους αλληλεπίδρασης με τα παιδιά ώστε να πετύχει τους εκάστοτε στόχους της με πιο δημιουργικό, παιγνιώδη και ευχάριστο τρόπο.

Διαβάστε περισσότερα