Πλέον η επιστήμη της λογοθεραπείας έχει γίνει ευρέως γνωστή και έχει μπει για τα καλά στα σπίτια πολλών οικογενειών. Λίγο πολύ όλοι μιλάνε για τα αναπτυξιακά στάδια λόγου και ομιλίας και οι περισσότεροι τα γνωρίζουν ή έχουν μια ιδέα.

Ποια είναι όμως τα στάδια της φυσιολογικής ανάπτυξης ενός παιδιού από τη γέννησή του έως το πρώτο έτος;

Πριν ακόμα αρχίσει να μιλάει; Αυτά που τελικά θα οδηγήσουν στην ομαλή εξέλιξη της ομιλίας, της επικοινωνίας, της σίτισης αλλά και της γενικότερης κινητικότητας του παιδιού;

Μπορείτε να τα διαβάσετε παρακάτω:

1. 0-40 ημερών

  • Το βρέφος κινείται συνέχεια (τα χέρια ίσως βρίσκονται στο στόμα και τα πόδια κάνουν γρήγορες κινήσεις).
  • Το κεφάλι αρχικά μένει στο πλάι ενώ από τον πρώτο μήνα και μετά κινείται δεξιά-αριστερά χωρίς να μένει στη μέση θέση.
  • Τα μάτια και το κεφάλι κινούνται μαζικά.
  • Αντιδράει στα ακουστικά ερεθίσματα.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) το κεφάλι ανυψώνεται ελάχιστα και γυρίζει.

2. 40 ημερών – 3 μηνών

  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) το κεφάλι διατηρείται στη μέση θέση.
  • Τα πόδια κλωτσάνε στον αέρα και μπορούν να έρθουν σε επαφή.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) το κεφάλι γυρίζει περισσότερο και στρέφεται από τη μία μεριά στην άλλη παρασέρνοντας πολλές φορές και το σώμα.
  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) παρατηρεί στη μέση γραμμή.
  • Η γλώσσα και η γνάθος κινούνται μαζικά.
  • Υπάρχουν τα αντανακλαστικά αναζήτησης, θηλασμού-κατάποσης, δείξεως (δάγκωμα) και εξεμέσεως.
  • Αντιδρά έντονα σε ερεθίσματα στη στοματική κοιλότητα.
  • Έχει κοιλιακή αναπνοή και αρχίζουν να συμμετέχουν τα πλευρά.

3. 3 μηνών – 5 μηνών

  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) το κεφάλι διατηρείται σε μέση θέση και μπορεί να εξερευνήσει το σώμα του.
  • Γυρνάει μονοκόμματα καθώς δεν έχει διαχωρίσει ακόμα κεφάλι-κορμό.
  • Αρχίζει να γυρίζει πλάγια.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) το κεφάλι ανυψώνεται και μπορεί να πάρει παιχνίδια που βρίσκονται κοντά του.
  • Το μωρό σε πρηνή θέση μπορεί και περιστρέφεται γύρω του χρησιμοποιώντας την κοιλιά του.
  • Μπορεί να καθίσει για δευτερόλεπτα βάζοντας τα χέρια του μπροστά και ανάμεσα στα πόδια.
  • Βγάζει τη γλώσσα έξω όταν περιμένει την τροφή.
  • Αρχίζει και συμμετέχει στην αναπνοή και ο θώρακας.
  • Η αναπνοή εναλλάσσεται σε ρινική και στοματική.
  • Το κλάμα αλλάζει ανάλογα με τη δυσαρέσκεια.
  • Διακρίνει οικείους ήχους.
  • Αρχίζει να προφέρει συνδεδεμένες συλλαβές (βάβισμα).

4. 5 μηνών – 7 μηνών

  • Σε ύπτια θέση (ανάσκελα) το παιδί ανυψώνει το κεφάλι, πιάνει τα πόδια με τα χέρια του και τα φέρνει στο στόμα.
  • Αρχίζουν τα ισσοροπιστικά αντανακλαστικά.
  • Σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) στηρίζεται στις παλάμες του με έκταση στους αγκώνες, περιστρέφεται στην κοιλιά του και γύρω από τον εαυτό του, αρπάζει παιχνίδια που βρίσκονται μακριά του και έρχεται σε τετραποδικη θέση.
  • Σε καθιστή θέση χρησιμοποιεί ελεύθερα τα χέρια του αλλά αν προσεγγίσει αντικείμενα στο πλάι, πέφτει.
  • Μειώνετε τον αντανακλαστικό της αναζήτησης.
  • Συγχρονίζονται τα χείλη, ξεκινούν οι πλάγιες κινήσεις της γλώσσας και αρχίζει η μάσηση.
  • Γίνεται μετάβαση σε αλεσμένη τροφή και σίτιση με κουταλάκι, ενώ πιάνει με τα χέρια του το μπουκάλι και την τροφή του.
  • Εμφανίζονται τα πρώτα δόντια.
  • Η αναπνοή αρχίζει και γίνεται κοιλιακή.
  • Εμφανίζονται σιγά-σιγά τα σύμφωνα που παράγονται στο μπροστινό τμήμα του στόματος (μ,ν,ντ,π,μπ).

5. 7 μηνών – 8 μηνών

  • Πλέον το παιδί σπάνια έρχεται σε ύπτια θέση (ανάσκελα), ενώ περνάει πολλή ώρα σε πρηνή θέση (μπρούμυτα) παίζοντας.
  • Σε πρηνή θέση κουνιέται μπρος-πίσω προετοιμάζοντας έτσι το μπουσούλημα.
  • Από πρηνή ή τετραποδικη θεση στηρίζεται σε χέρια και πόδια και έρχεται σε θέση αρκουδίσματος.
  • Στον 8ο μήνα το παιδί στηρίζεται όρθιο ακουμπώντας με τα χέρια του, αλλά δεν επανέρχεται σε καθιστή θέση.

6. 9 μηνών

  • Στον 9ο μήνα το παιδί δεν κατακτά κάποια καινούρια δεξιότητα, αλλά τελειοποιεί τις ήδη υπάρχουσες.
  • Το μπουσούλημα είναι ο κύριος τρόπος μετακίνησης.
  • Σε όρθια θέση πιάνεται με το ένα χέρι από τα έπιπλα και με το άλλο προσεγγίζει αντικείμενα και παίζει, ενώ μπορεί να χαμηλώσει προς το πάτωμα.
  • Κινείται με πλάγια βήματα πιάνοντάς τα έπιπλα.
  • Εξελίσσεται σταδιακά η μάσηση.
  • Αρχίζει η πόση με καλαμάκι.

7. 10 μηνών -12 μηνών 

  • Διατηρεί όλες τις εκδοχές της καθιστής θέσης και λειτουργεί μέσα σε αυτές ικανοποιητικά (τρώει, παίζει, τραβάει, σπρώχνει) και αρχίζει η ανάπτυξη των αμφίχειρων δεξιοτήτων, όπου το κάθε χέρι έχει διαφορετικό ρόλο.
  • Αρχίζει το σκαρφάλωμα, καθώς αρχίζει και αντιλαμβάνεται πλέον τις έννοιες του χώρου.
  • Το παιδί μπορεί να έρχεται σε γονυπετή θέση, ημιγονάτισμα και βαθύ κάθισμα.
  • Αρχίζει και αφήνει και τα δύο του χέρια όταν βρίσκεται σε όρθια θέση, ενώ αρχίζει και η βάδιση χωρίς όμως να υπάρχει σταθερότητα στο βήμα του.
  • Ξεκινάει η ανάπτυξη των ισορροπιστικών αντανακλαστικών στην όρθια θέση.
  • Χειρίζεται καλύτερα στερεές τροφές στη μάσηση και αλλάζει η σύσταση της τροφής. Είναι χονδροπατημένη.
  • Η γλώσσα πλέον περιορίζεται πίσω από τα δόντια.
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Εκτελεί απλές εντολές.
  • Μιμείται τις φωνές των ζώων.
  • Προσπαθεί να μιμηθεί λεκτικά νοήματα, με μη λεκτικό τρόπο. Για παράδειγμα λέει “γεια” κουνώντας το χέρι.
  • Δείχνει με το δάχτυλο αυτό που θέλει.
  • Εκφέρει την πρώτη συνειδητή λέξη.
Ελένη Νερούτσου

Ελένη Νερούτσου

NDT, Λογοθεραπεύτρια

Καλωσορίζουμε στην ομάδα των experts μας την Ελένη Νερούτσου, είναι Λογοθεραπεύτρια (NDT Bobath Therapist). Είναι κάτοχος της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του Λογοθεραπευτή και μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων-Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ). Έχει εξειδικευθεί στην νευροεξελικτική αγωγή Bobath σε παιδιά, βρέφη και ενήλικες με νευροαναπτυξιακές διαταραχές.Στόχος είναι η κάλυψη των θεραπευτικών αναγκών των παιδιών και ενηλίκων, αφού ασχολείται με διαταραχές επικοινωνίας, λόγου και ομιλίας.

Διαβάστε περισσότερα